19 456 läst ·
233 svar
19k läst
233 svar
Liten språkskola för forumskribenter
En av "knoddarna" hemma använder "domms" istället, vet inte riktigt hur det stavas, men det blir att klia i fingrarna varje gång det ordet används, det intressanta är att det verkar fungera i alla sammanhang, så det kanske är dags att ändra i svenskaundervisningen i skolan....
Domms - osäker hur det stavas, ersätter de, dem, dom, deras, alla, allas, ja det verkar vara ett bra ord!
Orka - ett annat ord som jag inte kan sätta in i ett specifikt sammanhang, hör det ofta, men inte lärt mig när det bör användas.
Domms - osäker hur det stavas, ersätter de, dem, dom, deras, alla, allas, ja det verkar vara ett bra ord!
Orka - ett annat ord som jag inte kan sätta in i ett specifikt sammanhang, hör det ofta, men inte lärt mig när det bör användas.
Folk skriver värre än de pratar.bryggstun skrev:
Jag har aldrig hört nån säga: "Huset var för dyrt för de, dem hade inte råd" eller "En lever pastej smörgås".
Du kan sluta rysa, "besikta" är helt korrekt.KnockOnWood skrev:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=4589560
Jag har faktiskt övat upp mig själv så jag använder nu "besikta". Det är lite lättare att säga än "besiktiga".
F.ö. sa jag också "initiv" när jag var sergeant. Men detta var ett helt medvetet fel, det var en skämtsam jargong vi använde.
OK, jag gjorde testet och hade alla rätt. Då är jag licensierad språkpolis.mattiasp skrev:
Jag tror att det är, på ont och gott, det allmänna skrivandet som inlett den språkliga upplösningen. Innan vi hade internet, då fick alla sin språkbild från böcker och tidningar. Språket i dessa var näst intill 100% perfekt. Allt man såg var helt korrekt svenska.
(Kommer ni ihåg att tidningarna brukade ha en liten ruta i stil med "Tidningen beklagar" där man ursäktade de stav- och språkfel som möjligen smugit sig in i förra numret?)
När allt fler personer börjar sprida sin skrifter så finns inte längre denna hundraprocentig kvalitet längre. De nya generationerna växer upp med språkbilder som lika gärna kan vara rätt som fel.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Äntligen! Jag behöver också ventilera... Hade bara 7 rät på quizen så min ställning som språkkunnig är lite skakad.
Dock tycker jag att de/dem är bra mycket svårare att skilja på (i vissa sammanhang) än var/vart, där det ena alltid är en fråga om position och det andra alltid en fråga om riktning. Fast det stämmer inte. Var kan vara var i sår eller bara "Han var arg". Men ändå. Vart är vart.
Många skriver "i stort sätt". Troligen inte p.g.a. stavningssvårigheter, utan för att man inte förstår vad orden man använder egentligen innebär. Som "alla över en kant". Störande. Att konsekvent strunta i punkter, komman och versaler i början av meningar är respektlöst mot de (?) man förväntar sig ska läsa eländet.
Ibland lever min hjärna sitt eget liv (till skillnad från vadå?), och jag skriver fel som låter rätt. Hjärnväg och liknande grejer. Men det brukar jag se direkt och ändra. Däremot blev jag lite orolig nu när jag (med stor frustration) tvingades chatta med min teleoperatör. Såg att jag skrivid t iställed för d eller tvärdom. Vad är det som händer med mig? Återinför Televerket med monopol!
Dock tycker jag att de/dem är bra mycket svårare att skilja på (i vissa sammanhang) än var/vart, där det ena alltid är en fråga om position och det andra alltid en fråga om riktning. Fast det stämmer inte. Var kan vara var i sår eller bara "Han var arg". Men ändå. Vart är vart.
Många skriver "i stort sätt". Troligen inte p.g.a. stavningssvårigheter, utan för att man inte förstår vad orden man använder egentligen innebär. Som "alla över en kant". Störande. Att konsekvent strunta i punkter, komman och versaler i början av meningar är respektlöst mot de (?) man förväntar sig ska läsa eländet.
Ibland lever min hjärna sitt eget liv (till skillnad från vadå?), och jag skriver fel som låter rätt. Hjärnväg och liknande grejer. Men det brukar jag se direkt och ändra. Däremot blev jag lite orolig nu när jag (med stor frustration) tvingades chatta med min teleoperatör. Såg att jag skrivid t iställed för d eller tvärdom. Vad är det som händer med mig? Återinför Televerket med monopol!
7 rätt alltså, haha!
Finns en intressant utveckling på det där tycker jag.Hybridnyckel skrev:
"Han var arg" = Han var arg (hela tiden)
"Han vart arg" = Han blev arg (t ex medans vi pratade)
Vet inte om den senare meningen är språkligt riktig, men den är ju faktiskt användbar och beskriver en riktning, ett tillstånd som förändras.
Tycker det är trist att kalla dialektala varianter för språkfel.
"Vad trött jag vart när jag sprang tre mil" är fullständigt korrekt värmländska. Vart ska i sammanhanget på "korrekt svenska" oftast ersättas med blev.
Men det är väldigt måna språkpoliser som skulle må bra av att sluta se ner på dialekter.
"Vad trött jag vart när jag sprang tre mil" är fullständigt korrekt värmländska. Vart ska i sammanhanget på "korrekt svenska" oftast ersättas med blev.
Men det är väldigt måna språkpoliser som skulle må bra av att sluta se ner på dialekter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett tag samlade jag på förvrängda idiom som jag läste eller hörde.
Några exempel:
Det kommer att ta en ändelse i förskräckelse
Vila ifred, Stefan
Där har vi fått dra ett mindre strå till stacken
Som en extra krydda på moset så
Visst är det lite småkul
Några exempel:
Det kommer att ta en ändelse i förskräckelse
Vila ifred, Stefan
Där har vi fått dra ett mindre strå till stacken
Som en extra krydda på moset så
Visst är det lite småkul
Medlem
· Västra Götaland
· 75 inlägg
Kom igen när du får höra varianten "dommses"... helt logiskt för en västgöte som kan slänga sig med "hanses" och "hennesas"Pagno skrev:En av "knoddarna" hemma använder "domms" istället, vet inte riktigt hur det stavas, men det blir att klia i fingrarna varje gång det ordet används, det intressanta är att det verkar fungera i alla sammanhang, så det kanske är dags att ändra i svenskaundervisningen i skolan....
Domms - osäker hur det stavas, ersätter de, dem, dom, deras, alla, allas, ja det verkar vara ett bra ord!
Orka - ett annat ord som jag inte kan sätta in i ett specifikt sammanhang, hör det ofta, men inte lärt mig när det bör användas.
Men "Vart bor du?" kan väl däremot inte vara en dialektal variant.Anna_H skrev:Tycker det är trist att kalla dialektala varianter för språkfel.
"Vad trött jag vart när jag sprang tre mil" är fullständigt korrekt värmländska. Vart ska i sammanhanget på "korrekt svenska" oftast ersättas med blev.
Men det är väldigt måna språkpoliser som skulle må bra av att sluta se ner på dialekter.
Har börjat använda min sydländske grannes bevingade ord: Det var droppen som knäckte kamelen!KnockOnWood skrev:
