En av "knoddarna" hemma använder "domms" istället, vet inte riktigt hur det stavas, men det blir att klia i fingrarna varje gång det ordet används, det intressanta är att det verkar fungera i alla sammanhang, så det kanske är dags att ändra i svenskaundervisningen i skolan....
Domms - osäker hur det stavas, ersätter de, dem, dom, deras, alla, allas, ja det verkar vara ett bra ord!
Orka - ett annat ord som jag inte kan sätta in i ett specifikt sammanhang, hör det ofta, men inte lärt mig när det bör användas.
 
bryggstun skrev:
Välkommen till internettet.

På nätet är det ju normalt att skriva med usel svenska. Det får vi nog lära oss att stå ut med.
Folk skriver ungefär som dom pratar.
Folk skriver värre än de pratar.

Jag har aldrig hört nån säga: "Huset var för dyrt för de, dem hade inte råd" eller "En lever pastej smörgås".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Felskrivning av de/dem och var/vart etc. har man ju vant sig vid genom avtrubbning.

Men vad som får mig att rysa är när man använder besikta som ersättning för besiktiga.

Påminner om min sergeant när jag gjorde lumpen som pratade om att vi skulle ta initiv.
Du kan sluta rysa, "besikta" är helt korrekt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=4589560

Jag har faktiskt övat upp mig själv så jag använder nu "besikta". Det är lite lättare att säga än "besiktiga".

F.ö. sa jag också "initiv" när jag var sergeant. Men detta var ett helt medvetet fel, det var en skämtsam jargong vi använde.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Ah, en språkpolistråd! Kom igen när ni har alla rätt på den här:
[länk]
OK, jag gjorde testet och hade alla rätt. Då är jag licensierad språkpolis.

Jag tror att det är, på ont och gott, det allmänna skrivandet som inlett den språkliga upplösningen. Innan vi hade internet, då fick alla sin språkbild från böcker och tidningar. Språket i dessa var näst intill 100% perfekt. Allt man såg var helt korrekt svenska.

(Kommer ni ihåg att tidningarna brukade ha en liten ruta i stil med "Tidningen beklagar" där man ursäktade de stav- och språkfel som möjligen smugit sig in i förra numret?)

När allt fler personer börjar sprida sin skrifter så finns inte längre denna hundraprocentig kvalitet längre. De nya generationerna växer upp med språkbilder som lika gärna kan vara rätt som fel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
andersmc skrev:
OK, jag gjorde testet och hade alla rätt. Då är jag licensierad språkpolis.
Intressant regel som blivit anammad här i tråden.

Fast jag tror inte vanliga poliser på polishögskolan behöver ha alla rätt på alla tentor ;)
 
danpih skrev:
Har lärt mig att i ett land där folk inte ens har en vilja att följa hastighetsbegränsningar och andra lagar, är det för mycket begärt att de ska följa grammatikregler.
Om alla följer alla lagar och regler kan man misstänka att det rör sig om en diktatur.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Äntligen! Jag behöver också ventilera... Hade bara 7 rät på quizen så min ställning som språkkunnig är lite skakad.
Dock tycker jag att de/dem är bra mycket svårare att skilja på (i vissa sammanhang) än var/vart, där det ena alltid är en fråga om position och det andra alltid en fråga om riktning. Fast det stämmer inte. Var kan vara var i sår eller bara "Han var arg". Men ändå. Vart är vart.

Många skriver "i stort sätt". Troligen inte p.g.a. stavningssvårigheter, utan för att man inte förstår vad orden man använder egentligen innebär. Som "alla över en kant". Störande. Att konsekvent strunta i punkter, komman och versaler i början av meningar är respektlöst mot de (?) man förväntar sig ska läsa eländet.

Ibland lever min hjärna sitt eget liv (till skillnad från vadå?), och jag skriver fel som låter rätt. Hjärnväg och liknande grejer. Men det brukar jag se direkt och ändra. Däremot blev jag lite orolig nu när jag (med stor frustration) tvingades chatta med min teleoperatör. Såg att jag skrivid t iställed för d eller tvärdom. Vad är det som händer med mig? Återinför Televerket med monopol!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
7 rätt alltså, haha!
 
Hybridnyckel skrev:
"Han var arg". Men ändå. Vart är vart.
Finns en intressant utveckling på det där tycker jag.

"Han var arg" = Han var arg (hela tiden)
"Han vart arg" = Han blev arg (t ex medans vi pratade)

Vet inte om den senare meningen är språkligt riktig, men den är ju faktiskt användbar och beskriver en riktning, ett tillstånd som förändras.
 
hsd
var var han ;)
 
Tycker det är trist att kalla dialektala varianter för språkfel.

"Vad trött jag vart när jag sprang tre mil" är fullständigt korrekt värmländska. Vart ska i sammanhanget på "korrekt svenska" oftast ersättas med blev.

Men det är väldigt måna språkpoliser som skulle må bra av att sluta se ner på dialekter.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ett tag samlade jag på förvrängda idiom som jag läste eller hörde.

Några exempel:
Det kommer att ta en ändelse i förskräckelse
Vila ifred, Stefan
Där har vi fått dra ett mindre strå till stacken
Som en extra krydda på moset så

Visst är det lite småkul :)
 
Pagno skrev:
En av "knoddarna" hemma använder "domms" istället, vet inte riktigt hur det stavas, men det blir att klia i fingrarna varje gång det ordet används, det intressanta är att det verkar fungera i alla sammanhang, så det kanske är dags att ändra i svenskaundervisningen i skolan....
Domms - osäker hur det stavas, ersätter de, dem, dom, deras, alla, allas, ja det verkar vara ett bra ord!
Orka - ett annat ord som jag inte kan sätta in i ett specifikt sammanhang, hör det ofta, men inte lärt mig när det bör användas.
Kom igen när du får höra varianten "dommses"... helt logiskt för en västgöte som kan slänga sig med "hanses" och "hennesas" :)
 
  • Gilla
Herc och 2 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Tycker det är trist att kalla dialektala varianter för språkfel.

"Vad trött jag vart när jag sprang tre mil" är fullständigt korrekt värmländska. Vart ska i sammanhanget på "korrekt svenska" oftast ersättas med blev.

Men det är väldigt måna språkpoliser som skulle må bra av att sluta se ner på dialekter.
Men "Vart bor du?" kan väl däremot inte vara en dialektal variant.
 
KnockOnWood skrev:
Ett tag samlade jag på förvrängda idiom som jag läste eller hörde.

Några exempel:
Det kommer att ta en ändelse i förskräckelse
Vila ifred, Stefan
Där har vi fått dra ett mindre strå till stacken
Som en extra krydda på moset så

Visst är det lite småkul :)
Har börjat använda min sydländske grannes bevingade ord: Det var droppen som knäckte kamelen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.