19 455 läst ·
233 svar
19k läst
233 svar
Liten språkskola för forumskribenter
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Felskrivning av de/dem och var/vart etc. har man ju vant sig vid genom avtrubbning.
Men vad som får mig att rysa är när man använder besikta som ersättning för besiktiga.
Påminner om min sergeant när jag gjorde lumpen som pratade om att vi skulle ta initiv.
Men vad som får mig att rysa är när man använder besikta som ersättning för besiktiga.
Påminner om min sergeant när jag gjorde lumpen som pratade om att vi skulle ta initiv.
Respekt för insikten!
Den som inte vet och inte orkar lära sig borde bli "domare" på heltid. Grymt mycket skönare att läsa "dom" istället för uppenbart galen de/dem. Det första är lättläst och lämnar tolkningsutrymme medan det senare ger syftningsfel vilket blir knas i huvudet på mig som läsare, händer att jag får läsa om meningar pga det.
Den som inte vet och inte orkar lära sig borde bli "domare" på heltid. Grymt mycket skönare att läsa "dom" istället för uppenbart galen de/dem. Det första är lättläst och lämnar tolkningsutrymme medan det senare ger syftningsfel vilket blir knas i huvudet på mig som läsare, händer att jag får läsa om meningar pga det.
Jag brukar kalla mig för ordblind analfabet, så ni får hålla tillgodo med att det jag skriver går att läsa över huvudtaget. Innan dator och telefoner kom med rättstavningsfunktion gick det nog inte alls att läsa vad jag skrev.
I en självförnekelse kan jag hävda att jag kunde testet, eftersom jag fick godkänt på alla svar. Dock missade man ju på några, där båda var ok.mattiasp skrev:
Ett mer påtagligt fel som stör, tycker jag är avsaknaden av punkt och komma.
Men jag ska passa mig för att kasta sten i glashus.
Ett annat vanligt fel, även i tal, är att använda ordet teknologi i stället för teknik. Teknologi är "Kunskap om teknik" medan Teknik är teknik.
Jämför med att du ger en sten till en vän; "Hej, här har du en geologi"
Jämför med att du ger en sten till en vän; "Hej, här har du en geologi"
Två sätt att reagera på språkpolis(trådar):
1. Oj, jag är visst inte så duktig på t ex "de" och "dem" som jag trodde själv. Potential till egen förbättring.
2. Onödigt tjafs och mästrande. Språkets enda syfte är att utbyta onyanserade meddelanden. Går budskapet fram till 75% så är jag nöjd.
PS. Kan erkänna att jag själv fick en tankeställare på de och dem. Missade ett par frågor där båda alternativen var rätt.
1. Oj, jag är visst inte så duktig på t ex "de" och "dem" som jag trodde själv. Potential till egen förbättring.
2. Onödigt tjafs och mästrande. Språkets enda syfte är att utbyta onyanserade meddelanden. Går budskapet fram till 75% så är jag nöjd.
PS. Kan erkänna att jag själv fick en tankeställare på de och dem. Missade ett par frågor där båda alternativen var rätt.