19 455 läst ·
233 svar
19k läst
233 svar
Liten språkskola för forumskribenter
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Förutom några stavfel bland prepositionerna kan man nämna att det finns många fler prepositiner på Tyska. Prepositionen "zeit" har jag dock aldrig hört talas om.Nerre skrev:Jag kan fortfarande rabbla de tyska prepositionerna... men jag minns inte varför man skulle kunna dem
An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, swichen.
Aus, auser, bei, gegenüber, mit, nach, zeit, von, zu.
Missade jag nån?
(De är väl nästan 30 år sen jag läste den sista tyskan på gymnasiet, sen har jag knappt använt det. På den tiden var tyskan "teknikerspråk" men numera har ju engelskan tagit över enormt.)
Men respekt för minnesprestationen.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Ifrågasätter du SAOB? Lägg märke till att referensen till läkar-värsamhet kommer från 1880, alltså innan skrivreformen. Ordet Läkarinna är visserligen från samma epok men har fortfarande inget med en kvinna gift med en läkare att göra.KnockOnWood skrev:
Hela artikel är uppdaterad 2014 som framgår av första raden.
Hmm. Jag kände till definitionen innan jag ställde motfrågan till "ghoti"gaidin skrev:
Rondell är väl ett exempel på ett ord som (snart) ändrar betydelse. Dom flesta gör ju inte skillnad på cirkulationsplats och rondell.
Att "köra in i en rondell" skulle enligt den gamla definitionen betyda att man är inne i mitten bland sten, statyer och gräs och härjar. :wow:
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Äsch, de där jobbiga tyskarna som ska krångla och skilja på zeit och seit
Det är ju lika jobbigt som att skilja på enda och ända.
Jag skyller på att jag kan rabbla dem muntligen men glömt hur de stavas.
Jag skyller på att jag kan rabbla dem muntligen men glömt hur de stavas.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vilka Tyska prepositioner var det nu som styr genitiv?
Auß, außer, bei, gegenuber, mit nach, seit,von, zu?
Auß, außer, bei, gegenuber, mit nach, seit,von, zu?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Dessa styr dativ. Det är inte många som styr genitiv, de jag kommer på är:KnockOnWood skrev:
ausserhalb, jenseits, unterhalb, überhalb, rechtsseitig, linksseitig, nahe, fern, mm. Genitiv har dock i prepositionalobjekt mestadels ersatts av tilläggspreposition "von". Det började för många decennier sedan i talspråket av mindre utbildade människor (i skolan höll man emot) och har nu nästan helt slagit igenom i talspråket. Välskrivna texter i litteratur och tidskrifter med klass använder dock genitiv.
Sedan kan det vara olika i Schweiz eller Österrike för de använder an annan grammatik.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Thomas_Blekinge skrev:
Se där ja!
Då vet jag vem jag skall ta med mig på nästa resa till Bordershop
Nöjer du dig med 50%?
//von Knock On Wood
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
SAOB är medvetna om problemet. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar vad dom menar med sin bortförklaring:KnockOnWood skrev:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/stavinfo.shtml
I trafiksammanhang är det nog så men ordet rondell har en äldre betydelse. Enligt Wiktionary:MagHam skrev:Hmm. Jag kände till definitionen innan jag ställde motfrågan till "ghoti"
Rondell är väl ett exempel på ett ord som (snart) ändrar betydelse. Dom flesta gör ju inte skillnad på cirkulationsplats och rondell.
Att "köra in i en rondell" skulle enligt den gamla definitionen betyda att man är inne i mitten bland sten, statyer och gräs och härjar. :wow:
cirkelformad platta som är en del i vissa verktyg
den cirkelformade, icke-trafikerade och ofta växtfyllda eller på annat sätt dekorerade platsen innerst i en cirkulationsplats
Exempel: Fontänen i rondellen blev mycket omtyckt.
(vardagligt) cirkulationsplats
(mil.hist) cirkelformat befästningstorn
Det är ju lite som den nautiska termen angöra, som betyder att man närmar sig. När man ser Vinga fyr angör man Göteborg. I dagligt tal har angöring blivit synonymt med att förtöja.