peternicklas
P540_M.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas_Blekinge skrev:
Läs på [länk] vad SAOL skriver om ordet läkarinna. Det har inget at göra med att vara gift med en manlig läkare.
Däremot håller jag med om vad som sagts om professorskan.
Konstigt för det står inte med i SAOL.
http://www.svenskaakademien.se/sven...rdlista-saol/saol-13-pa-natet/sok-i-ordlistan

Jag kommer att tänka på nån film, undrar om det är Morrhår och ärtor.

"Mamma, pappa var konsult, inte konsul" till mamman som kallar sig "konsulinna".

Thomas_Blekinge skrev:
Användningen av konstordet HEN är både onödig som inkonsekvent.
"Sjuksköterskan var trött. Hon behöver sova." Varför ska man då använda HEN? Om det skulle råka vara en manlig sådan skulle det ju heta: "Sjukskötaren var trött. Han behöver sova." Konstigt att Anna_H som anger att hon jobbar professionellt med språk inte inser det. Samma sak gäller ju för läkare/läkarinna.
Ordet är onödigt helt enkelt
Och om nu någon tycker att det är nödvändigt eller praktiskt varför har man inte samtidigt infört konstlade könsneutrala ord som ersätter henne/honom, denne/denna, mm.?
Nej, sjukskötare är ett annat yrke, de jobbar på psyk. Det finns alltså manliga sjuksköterskor och kvinnliga sjukskötare.

Varför tycker du att det är konstigt att jag inte vet vad det är för kön på dem som kommer att läsa mina handböcker? Tycker du att jag ska ha en kvinnlig och en manlig verison av varje handbok. Och en instruktion på framsidan:
-Välj den HÄR handboken om du är kvinnlig läkare, har en manlig sjuksköterska och en manlig patient.
-Välj den HÄR handboken om du är manlig läkare, har en manlig sjuksköterska och en manlig patient.
-Välj den HÄR handboken om du är kvinnlig läkare, har en kvinnlig sjuksköterska och en manlig patient.
-Välj den HÄR handboken om du är manlig läkare, har en kvinnlig sjuksköterska och en manlig patient.
-Välj den HÄR handboken om du är kvinnlig läkare, har en manlig sjuksköterska och en kvinnlig patient.
-Välj den HÄR handboken om du är manlig läkare, har en manlig sjuksköterska och en kvinnlig patient.
-Välj den HÄR handboken om du är kvinnlig läkare, har en kvinnlig sjuksköterska och en kvinnlig patient.
-Välj den HÄR handboken om du är manlig läkare, har en kvinnlig sjuksköterska och en kvinnlig patient.
Blir inte det väldigt rörigt?
Nä, jag fortsätter att ha EN handbok och skriva HEN. Hade saknat det ordet i 20 år när det dök upp och älskade det från första början.

• Gilla
arneri68 och 4 till
  • Laddar…
granis70 skrev:
Hade tänkt att invända om vad som kom först. Men efter att ha konsulterat Wikipedia fick jag tänka om. [länk]
En grundlig genomgång av många turer och historier med ordet hen. Rekomderar verkligen alla med någon relation till ordet att läsa.
Själv har jag länge saknat ett ord som inte avslöjar om jag berättar eller skriver om en han eller hon när jag i yrket ska redogöra för eller exemplifiera en situation. Men trots att ordet hen finns och jag vill använda det så kommer det sig inte naturligt än.
Ordet hen behövs faktiskt inte för den saken, det är bara att tänka till lite när man formulerar sig ;) Och jo då, jag har testat själv, många gånger. ;)

• Gilla
granis70
  • Laddar…
Pagno skrev:
Hantverkaren gjorde inte som den blev ombedd att göra.
Hantverkaren gjorde inte som hen blev ombedd att göra.

Robin valde att genomföra ett könsbyte när hen kommit till insikt att allt känts fel från början och inte känt sig tillfreds med sin kropp! Detta var kanske ett dåligt försök men det finns bättre och sämre tillfällen att använda ordet "hen"

Det finns naturliga sätt att använda gamla och nya ord, nu valde jag bara ett par fraser, men jag tycker att ordet i sig är ganska bra, ibland, okej, jag har lite svårt för det ibland men det kommer nog så småning om! Annars får någon Zlata till mig!
Hantverkaren gjorde inte som denne blev ombedd att göra. Om det ska vara helt rätt, å det ska det ju i en språktråd. ;)

Robin kände sig inte tillfreds med sin kropp och kom till insikt att allt känts fel från början. Då valde Robin att genomföra ett könsbyte.

;)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hemmakatten
Språk är en levande massa som förändras och omformas under tidens gång. Det får man acceptera. Inte så många som sktiver hava, skola m.fl. böjningar. Det är helt enkelt bortrationaliserat.

Jag har vant mig vid hen (tror att hen finns med i senaste upplagan av SAOL) men tycker att det är elegantare att använda denne, dennes m.fl. ord.

thomasx skrev:
Ordet hen behövs faktiskt inte för den saken, det är bara att tänka till lite när man formulerar sig ;) Och jo då, jag har testat själv, många gånger. ;)
Jo då jag vet, tänka till fungerar mycket bra i skrift. Problemet är när jag berättar muntligen, då är det oavsett om jag använder ord som den anställde, personen, chefen eller tom hen lätt att jag slinker tillbaka till hon/han vilket kan vara en nyckel-detalj som avslöjar vilka personer på arbetsplatsen jag pratar om.

Hemmakatten skrev:
Språk är en levande massa som förändras och omformas under tidens gång. Det får man acceptera. Inte så många som sktiver hava, skola m.fl. böjningar. Det är helt enkelt bortrationaliserat.
Men att man aktivt konstruerar nya ord är desto ovanligare och inte en del av den naturliga förändringen i språket. Det är inte så att man över natt bestämt att man ska skriva ha och ska istället för hava och skola, utan det är språket som förändras allt eftersom folk använder det. Så är dock inte fallet med just orden hen och snippa.

thomasx skrev:
Men att man aktivt konstruerar nya ord är desto ovanligare och inte en del av den naturliga förändringen i språket. Det är inte så att man över natt bestämt att man ska skriva ha och ska istället för hava och skola, utan det är språket som förändras allt eftersom folk använder det. Så är dock inte fallet med just orden hen och snippa.
Men det är det ju inte med hen heller. Ingen har bestämt eller tvingar dig. Det du ser är en förändring driven av folk som skriver och pratar. En förändring som kanske på sikt kommer att göra att svenskar under 30, om 30 år inte kan förstå att hen inte alltid funnits

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
peternicklas skrev:
[bild]

Konstigt för det står inte med i SAOL.
[länk]
Jag menar svenska akademins ordbok som är mer utförlig. Kolla här: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ och sök på läkarinna får du se.

granis70 skrev:
Men det är det ju inte med hen heller. Ingen har bestämt eller tvingar dig. Det du ser är en förändring driven av folk som skriver och pratar. En förändring som kanske på sikt kommer att göra att svenskar under 30, om 30 år inte kan förstå att hen inte alltid funnits
Så kan det mycket väl komma bli, men orden hen och snippa är inte ord som kommit till genom den allmänna språkliga evolutionen, de har konstruerats därför att någon eller några tyckte att de alternativ som fanns inte längre räckte till eller dög. Och det är ju också en av anledningarna till alla ändlösa diskussion som orden lett till. Annat hade det varit om orden växt fram ur ett behov där inga alternativ finns, som nyorden svajpa och svischa till exempel. Där hör man inga diskussioner alls.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
thomasx skrev:
Så kan det mycket väl komma bli, men orden hen och snippa är inte ord som kommit till genom den allmänna språkliga evolutionen, de har konstruerats därför att någon eller några tyckte att de alternativ som fanns inte längre räckte till eller dög. Och det är ju också en av anledningarna till alla ändlösa diskussion som orden lett till. Annat hade det varit om orden växt fram ur ett behov där inga alternativ finns, som nyorden svajpa och svischa till exempel. Där hör man inga diskussioner alls.
Du är något på spåren, men jag är inte säker på att vi är överens om vad. Jag ser skillnaden mellan nyord för nya företeelser (vabba, skypa, e-post, mejl) som skilda ifrån de grammatiska ändringar nyordet hen tillhör. Att grammatiken förändras möter alltid hårdare motstånd med en mer polariserad debatt mellan för och emot.

Den här tråden är ju full med människor som ser fördelar med ordet hen, så att säga underifrån.

granis70 skrev:
Du är något på spåren, men jag är inte säker på att vi är överens om vad. Jag ser skillnaden mellan nyord för nya företeelser (vabba, skypa, e-post, mejl) som skilda ifrån de grammatiska ändringar nyordet hen tillhör. Att grammatiken förändras möter alltid hårdare motstånd med en mer polariserad debatt mellan för och emot.

Den här tråden är ju full med människor som ser fördelar med ordet hen, så att säga underifrån.
Vi verkar i alla fall var överens om skillnaden du nämner inledningsvis. Fast ordet hen är ju inte någon förändring av grammatiken som sådan. Grammatiken är densamma, vi har bara fått ett personligt pronomen till ;)

Ingen tvekan om att det finns de som ser en nytta med hen, och visst, jag kan se att det kan förenkla i vissa fall. Men det finns alternativ som fungerar alldeles utmärkt, och i många fall är bättre. Jag tyckte t.ex. att den där meningen som någon skrev med hen i, om någon som kom till insikt, var rätt krystad och blev klart bättre när den delades upp.

Ett problem som uppstår med den dubbelbetydelse som kommit att uppstå med ordet hen, är att i exemplet med Robin

"Robin valde att genomföra ett könsbyte när hen kommit till insikt att allt känts fel från början och inte känt sig tillfreds med sin kropp!"

så vet man inte om ordet hen används för att könet på Robin inte är känt, och om Robin är och vill vara en man eller en kvinna, eller om det används för att Robin inte vill bli sedd som vare sig en man eller en kvinna.

Man har tagit ett könsneutralt ord, och gjort det till ett eget kön.
Vi får väl se hur lång tid det tar innan det behövs ett nytt könsneutralt ord.

Språket är fullt av nykonstruktioner, men de allra sämsta år skapade av storstadsjournalister,
eller kanske snarare av "journalister" upplärda på en beryktad folkhögskola på Södertörn.
(Vilket i och för sig är en väldigt vacker del av vårt land)
.
Det sista påfundet var väl ordet klittra, en klart feministisk signal om vad kvinnor, men inte män, kan pyssla med.

Men ett nyord som jag gillar (fast det är väl bortåt tio år gammalt nu) är fickla.
Alltså att som barn ligga under täcket och läsa i ficklampans sken :)
Det gillar jag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.