hej alla experter! Ska bygga mig en liten entretrapp i sten. Mellan mark och upp till dörr är det 25 cm, tänker mig ett steg på 15 cm. Går i tankarna att till stommen använda mig av Leca-block, 9 cm höga som jag limmar ihop. Sen tänkte jag fästa marksten runtom blocken likt en ram och sten ovanpå. Stenarna fästet jag på Lecablocken med flex-fix för utomhusbruk. Några invändningar från den samlade experten?
Flexfix är ju främst för klinker/kakel och på massiva konstruktioner så jag skulle inte ta det. Leca mot leca kan du köra stenlim om du vill, det är snabbt och enkelt men själv brukar jag använda murbruk (finns "tunnfogsburk" som är bra om du har stenar utan urtag för armering.)
Perfekt! Hur skulle du fästa markstenarna på och runt lecablocken?anders07 skrev:
Murbruk skulle jag ta men stenlim borde också fungera.
En sak du bör tänka på är att vatten kan rinna bort så inte leca blocken ligger dyblöta på hösten och kan frysa och spricka eller spränga loss markstenen sen...
En sak du bör tänka på är att vatten kan rinna bort så inte leca blocken ligger dyblöta på hösten och kan frysa och spricka eller spränga loss markstenen sen...
Har fått ihop den idag med
Fick ihop den idag med tunnfogsbruk, blev nöjd. Hoppas vattnet kan rinna undan, det är fall från huset. Tack för hjälpen!anders07 skrev:
Klicka här för att svara