hej alla experter! Ska bygga mig en liten entretrapp i sten. Mellan mark och upp till dörr är det 25 cm, tänker mig ett steg på 15 cm. Går i tankarna att till stommen använda mig av Leca-block, 9 cm höga som jag limmar ihop. Sen tänkte jag fästa marksten runtom blocken likt en ram och sten ovanpå. Stenarna fästet jag på Lecablocken med flex-fix för utomhusbruk. Några invändningar från den samlade experten?

Vad ska du lägga lecastenen på?

• Gilla
gdsaren
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vad ska du lägga lecastenen på?
Betongplattor. Det är gjort by the book med bärlager-padda-stenmjöl-padda-stenmjöl-dra av-lagt plattor

Jag skulle ha lagt första lagret leca med murbruk mot betongplattorna, men ännu hellre ta bort betongplattorna och gjuta en "grund" för trappan, i övrigt fungerar din plan skulle jag säga...

• Gilla
gdsaren
  • Laddar…
Tack för svar! Vad är bäst att foga samman Leca-stenarna med? Jag har en fix hemma, Flexfix. Funkar det eller ska man limma eller murbruk?

Flexfix är ju främst för klinker/kakel och på massiva konstruktioner så jag skulle inte ta det. Leca mot leca kan du köra stenlim om du vill, det är snabbt och enkelt men själv brukar jag använda murbruk (finns "tunnfogsburk" som är bra om du har stenar utan urtag för armering.)

anders07 anders07 skrev:
Flexfix är ju främst för klinker/kakel och på massiva konstruktioner så jag skulle inte ta det. Leca mot leca kan du köra stenlim om du vill, det är snabbt och enkelt men själv brukar jag använda murbruk (finns "tunnfogsburk" som är bra om du har stenar utan urtag för armering.)
Perfekt! Hur skulle du fästa markstenarna på och runt lecablocken?

Murbruk skulle jag ta men stenlim borde också fungera.
En sak du bör tänka på är att vatten kan rinna bort så inte leca blocken ligger dyblöta på hösten och kan frysa och spricka eller spränga loss markstenen sen...

• Gilla
gdsaren
  • Laddar…
Har fått ihop den idag med
anders07 anders07 skrev:
Murbruk skulle jag ta men stenlim borde också fungera.
En sak du bör tänka på är att vatten kan rinna bort så inte leca blocken ligger dyblöta på hösten och kan frysa och spricka eller spränga loss markstenen sen...
Fick ihop den idag med tunnfogsbruk, blev nöjd. Hoppas vattnet kan rinna undan, det är fall från huset. Tack för hjälpen!

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Kan inte bara skriva att man fått ihop den utan att ha med bilder...
Vi vill se bilder :-)

B beqen skrev:
Kan inte bara skriva att man fått ihop den utan att ha med bilder...
Vi vill se bilder :)

• Förhöjd betongplattor på marken omgivna av en sänkt betongkantsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.