5 893 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Liten elmätare till elcentral
Hur mycket ledig plats har ni er nuvarande central?
ABB har LON-moduler till sina mätare. Jag har aldrig använt LON, men av vad jag förstår så är det ganska hårt standardiserat. Jag _tror_ att det bör funka med en mätare av annat fabrikat. Hör med Infometric?
Info om ABBs mätare: http://www05.abb.com/global/scot/sc...B_en_Electricity_Meters__DIN-rail_mounted.pdf Lon-adaptern finns på sidan 31.
ABB har LON-moduler till sina mätare. Jag har aldrig använt LON, men av vad jag förstår så är det ganska hårt standardiserat. Jag _tror_ att det bör funka med en mätare av annat fabrikat. Hör med Infometric?
Info om ABBs mätare: http://www05.abb.com/global/scot/sc...B_en_Electricity_Meters__DIN-rail_mounted.pdf Lon-adaptern finns på sidan 31.
Redigerat:
Hej!
Jag lånar tråden lite, trots att den må vara några år gammal.
Jag är på gång att renovera min lägenhet, och kan överdriva något med mitt senaste projekt. Jag vill ha en elcentral som är så liten som möjligt, men tycks inte hitta någon vettig. Det monster som sitter direkt innanför dörren ska helst ge plats åt en betydligt mindre historia.
Eftersom jag bor i en liten etta så känns det som att elcentralen jag har är alldeles för överdmensionerad. Är det någon som känner till små elcentraler eller existerar dessa inte? Har jag upptäckt ett hål i marknaden för minimalistiska elcentraler?
Jag lånar tråden lite, trots att den må vara några år gammal.
Jag är på gång att renovera min lägenhet, och kan överdriva något med mitt senaste projekt. Jag vill ha en elcentral som är så liten som möjligt, men tycks inte hitta någon vettig. Det monster som sitter direkt innanför dörren ska helst ge plats åt en betydligt mindre historia.
Eftersom jag bor i en liten etta så känns det som att elcentralen jag har är alldeles för överdmensionerad. Är det någon som känner till små elcentraler eller existerar dessa inte? Har jag upptäckt ett hål i marknaden för minimalistiska elcentraler?
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
För vår del landade det i en mätarenhet som är tre DIN-moduler bred (lika bred som sex automatsäkringar) i "proppskåpet", och en sändarmodul som är två DIN-enheter bred, men som kan sitta var som helst (det är bara en tunn svagströmskabel emellan) - i vårt fall mer undangömt i en klädkammare. Det är nog det minsta du kan räkna med om det ska vara fjärravläsning. Med manuell avläsning räcker det med de tre DIN-modulerna.
Har du någon bild på din nuvarande? Hur stor den blir hänger ihop med hur många grupper du behöver. Är det en enfaslägenhet kanske du kan klara dig med 8 moduler. Har du trefas in behövs det fler.logic skrev:
Här går det att leta lite:
http://elbutik.se/product.html/kapsling-ip40-utanpaliggande-inkl-rokfargad-dorr?category_id=1844
Då är den alltså 6 DIN-moduler bred. En säkring är en modul.peterhjalmarsson skrev:För vår del landade det i en mätarenhet som är tre DIN-moduler bred (lika bred som sex automatsäkringar) i "proppskåpet", och en sändarmodul som är två DIN-enheter bred, men som kan sitta var som helst (det är bara en tunn svagströmskabel emellan) - i vårt fall mer undangömt i en klädkammare. Det är nog det minsta du kan räkna med om det ska vara fjärravläsning. Med manuell avläsning räcker det med de tre DIN-modulerna.
Nu är det säkerligen för sent för dig men rent juridiskt är det mycket tveksamt om styrelsen har mandat att fatta ett beslut om individuell mätning av elen. Det är en mycket stor förändring som rimligen kräver stadgeändringar.
Klicka här för att svara