Vår brf har beslutat att mäta alla lägenheter individuellt för att kunna debitera elkostnaden på hyran. Detta kommer att ske inom föreningen, brf:en kommer fortfarande att stå för abonnemanget mot Fortum.

Elmätaren de vill sätta upp är ett stort monster som skulle förstöra utseendet i vår hall fullständigt - vi har nämligen byggt in elcentralen i väggen med en lucka framför, och deras mätare får inte plats.

Vad finns det för små mätare man kan montera, antingen monterad på DIN-skena eller inte. Den skall kunna mäta på alla tre faserna.

Låter som det är en liten mätare på DIN-skena som kan byggas in du är ute efter.. Sen är frågan hur insamlingen fungerar, trådbunden kommunikation eller hur är det på de befintliga? Föreningen borde undersöka vilka godkända mätare som finns, kan du inte pressa dem lite på det?

Godkända, av vem? Vi är en liten förening med 19 lgh, de har bara gjort det lätt för sig och accepterat en offert baserat på en mätarmodell, säkert den billigaste. Kan inte tänka mig annat än att det är manuell avläsning, men jag skall kolla med elektrikern, han skall visst springa i huset idag.

Men jag jagar alla tänkbara alternativ (skena eller ej) som är små som jag kan presentera.

Manuell avläsning? Ska inte mätarna sitta i lägenheten då? Annars har väl utseendet ingen betydelse?Kanske är årlig avläsning då ställningarna stäms av då som elnätsägarna hade för ett par år sen. Konstigt bara, de har snart krav på timavläsning, men nu går det bakåt igen eller?

Sen är det väl föreningen som "godkänner" om man säger så, kanske att den ska vara plomberingsbar och att man inte enkelt kan manipulera med siffrorna.

Redigerat:
Har detta beslutats på en föreningsstämma?
Bara nyfiken.

Hej, detta var uppe i vår förening också när vi bodde i lgh.
Jag satt då med i styrelsen och "utvärderade" detta med att elen ingick i hyran , vi kom fram till att skippa det då elförbrukningen sjunkit väldigt dom senaste 10åren med nått undantag, så vi slapp dessa.
Sen vet jag att många påpekade att inte en BRF får sälja ström utan det bara är kraftbolagen som får men det vet jag inget om.

Men att sätta upp en gammal elmätare verkar helt vansinnigt när det finns energimätare för DIN-skena..

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Intressant detta med egenmätning.

Varför sätter man inte elmätarna i källaren? Kan inte tänka mig att man vill ha någon som springer och läser av i ens lägenhet.Schablonkostnader exempelvis per kvadratmeter hade de kunnat spara mycket pengar på men då finns väl rädslan att det ska slå orättvist och att folk inte kommer bry sig utan lämna förbrukare på dygnet om.

Bästa hade väl varit om föreningen tagit fullt ansvar för mätningen kan jag tycka. Haft mätarna i källare och de boende hade inte behövt bry sig, bara kunnat gå ner och ta en kik då och då.

Nej, beslutet är inte taget på stämman, utan har tagits av styrelsen. De informerade inte ens om att de hade sådana tankar, utan genom att lämna lappar om att "elektrikern kommer nästa vecka och monterar det styrelsen har beslutat". Är det krav på stämmobeslut om sådant?

Det är gemensamma elstam för flera lägenheter, därav placeringen i källaren. Och huset är från 1862, så att dra om stammarna gör man inte i första taget. Manuella mätningar vore inte så konstigt tycker jag själv, det fungerade ju bra hela 1900-talet.

Men nu har jag fått ett snack med elektrikern när han var här och satte upp i de andra lägenheterna, och mätaren som skall användas i de andra lgh (orsaken till att det inte duger för oss är alltså att den inte kan monteras dolt bakom vår lucka) är en EDMI 2000-1032 (även kallad Mk 10WC) av typen "klass 2", och "PLC-C" kommunikation med en central någonstans (i källaren?). Det verkar som att den använder ett protokoll som heter "Lonworks". Den levereras av Infometric i Sollentuna som en del i en abonnerad lösning.

Så en manuellt avläsningsbar mätare fungerar inte. Finns det några mindre ersättningsmätare som fungerar med Infometrics system?

Nån som kan upplysa mer om det där med att "brf inte får sälja ström"? Inte för att jag vill sätta stopp för det här, men kanske använda det som ammunition för att få föreningen att dra om elen så att jättemätaren kan placeras i en klädkammare om det inte går att hitta en mindre ersättningsmätare.

Man kunde ju hoppats att man fick råd att dra om alla gamla ledningar nu när man ska spara så mycket på att egenmäta.. Helst innan det går sönder också. BRF får numera mäta och ta betalt för el.

Om det finns en mätare som har allt det du efterfrågar tvivlar jag på men nån annan kanske vet bättre. Du kan ju även kolla här . Kan vara attt de köpt en komplett lösning.

Sant att systemet med manuell avläsning fungerat innan men utvecklingen går framåt? Nu ska man se förbrukning timme för timme, snart kommer väl krav för varje minut.

Slugge skrev:
Man kunde ju hoppats att man fick råd att dra om alla gamla ledningar nu när man ska spara så mycket på att egenmäta.. Helst innan det går sönder också. BRF får numera mäta och ta betalt för el.

Om det finns en mätare som har allt det du efterfrågar tvivlar jag på men nån annan kanske vet bättre. Du kan ju även kolla här . Kan vara attt de köpt en komplett lösning.

Sant att systemet med manuell avläsning fungerat innan men utvecklingen går framåt? Nu ska man se förbrukning timme för timme, snart kommer väl krav för varje minut.
Ja, de har köpt en komplett lösning. Ja, jag har kollat på deras hemsida, och de har bara utanpåliggande jättelådor för väggmontering i lägenheterna.

Nja, det är väl inte riktigt sant, dessa mätare kan även monteras i källare.. Kräver ju separata stigarledning bara..

Är detnågt stort och fult så hade jag köpt mig en till infälld centrla typ och satt mätaren där i så man kn få en lucka framför.

Surt att Det förstör för er med en mätare så sett. Hade nog mycket väl funnits andra alternativ tex montage i Dinskena så att man slapp det där. Me då kanske det bler merkostnad då vissa vill bygga om sin diazed central eller så blir detmekonstad är de får sätta små kappslingar i alla andra lgh osv. Det hela är nog priser som styr.

Kolla om inte Infometric även använder ABB Odin mätare också......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.