Håller på med en bygganmälan för ett enkelt och oisolerat garage för vår husvagn, Komplementbyggnad (Attefall).
Nu är frågan om och i så fall hur man uppnår EI30 mot befintlig Friggebod som har vedförråd mot det tänkta garaget.

Mot vårt hus är det mer än 8m men mot Friggeboden är det 5,7m:

Karta över tomt med mått mellan komplementbyggnad och befintlig friggebod samt hus, inklusive avstånd i meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På Svenskt Trä så kan jag läsa att 20mm Plywood/OSB eller 18mm Spånskiva + min 45mm regel räcker:

Tabell som visar exempel på avskiljande väggar för EI30-klass med olika material som GtA, plywood/OSB och spånskiva.
Skapa konto

Min vägg är tänkt att konstrueras på detta sätt, med panel av trä som är 22mm samt 45+45mm reglar ihopskruvade.
Hur står det sig i jämförelse?

Diagram av väggkonstruktion med 22 mm träpanel och 45+45 mm reglar i genomskärning, visar lager av material för brandisolering EI30.
Skapa konto

Om man måste komplettera med något, kan man sätta en fibercementskiva eller liknande så här:

Konstruktionsritning visar lager av träpanel och reglar med förslag om att lägga till en fibercementskiva för brandskydd nära Friggeboden.
(tanken är att om det behövs sätta denna endast där det är mindre än 8m mellan Komplementbyggnaden och Friggeboden)

Svarar mig själv att jag missat att detta var för en avskiljande vägg och inte en bärande yttervägg.
Hoppas fortfarande på någon rimlig lösning eller att byggkovhandläggaren är lite lösningsorienterad.
Det är inte lätt att göra rätt... 🙄

Attitudeswe
Våtrumsgips och stenull om båda sidor är ouppvärmda? EI30 är ju lägsta klassen. 30min brand skall bromsas.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Våtrumsgips och stenull om båda sidor är ouppvärmda? EI30 är ju lägsta klassen. 30min brand skall bromsas.
30m2 är litet redan som det är och jag har gjort en så optimerad och slimmad konstruktion jag bara kan för att klara byggarean.
Hade hoppats slippa göra väggarna tjockare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.