Håller på med en bygganmälan för ett enkelt och oisolerat garage för vår husvagn, Komplementbyggnad (Attefall).
Nu är frågan om och i så fall hur man uppnår EI30 mot befintlig Friggebod som har vedförråd mot det tänkta garaget.
Mot vårt hus är det mer än 8m men mot Friggeboden är det 5,7m:
På Svenskt Trä så kan jag läsa att 20mm Plywood/OSB eller 18mm Spånskiva + min 45mm regel räcker:
Min vägg är tänkt att konstrueras på detta sätt, med panel av trä som är 22mm samt 45+45mm reglar ihopskruvade.
Hur står det sig i jämförelse?
Om man måste komplettera med något, kan man sätta en fibercementskiva eller liknande så här:
(tanken är att om det behövs sätta denna endast där det är mindre än 8m mellan Komplementbyggnaden och Friggeboden)
Nu är frågan om och i så fall hur man uppnår EI30 mot befintlig Friggebod som har vedförråd mot det tänkta garaget.
Mot vårt hus är det mer än 8m men mot Friggeboden är det 5,7m:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På Svenskt Trä så kan jag läsa att 20mm Plywood/OSB eller 18mm Spånskiva + min 45mm regel räcker:

Logga in
Skapa konto
Min vägg är tänkt att konstrueras på detta sätt, med panel av trä som är 22mm samt 45+45mm reglar ihopskruvade.
Hur står det sig i jämförelse?

Logga in
Skapa konto
Om man måste komplettera med något, kan man sätta en fibercementskiva eller liknande så här:

(tanken är att om det behövs sätta denna endast där det är mindre än 8m mellan Komplementbyggnaden och Friggeboden)
Svarar mig själv att jag missat att detta var för en avskiljande vägg och inte en bärande yttervägg.
Hoppas fortfarande på någon rimlig lösning eller att byggkovhandläggaren är lite lösningsorienterad.
Det är inte lätt att göra rätt... 🙄
Hoppas fortfarande på någon rimlig lösning eller att byggkovhandläggaren är lite lösningsorienterad.
Det är inte lätt att göra rätt... 🙄
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera mellanbjälklag vid renovering, vill uppnå lägre isolerhöjd
Isolering -
Brandklass EI30 mellan garage och hus?
Bygglov -
Uppnå EI30 med plåt, garagevägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Uppnå ei30 i mellanvägg garage?
Byggmaterial & Byggteknik -