4 591 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Servitut avlopp men inte vatten - knepig situation!
Hej alla,
det var ett bra tag sedan jag var aktiv här inne, men nu är det dags igen
Jag ska försöka sammanfatta den här situationen kortfattat: För 6 år sedan köpte jag och min fru en fastighet med ett bostadshus på (ett helt vanligt bostadshus/småhus). Vår fastighet, fastighet B, hade styckats av från stam-fastighet A. Vårt hus (och några till på stamfastigheten) hade varit en tjänstebostad till ett större hus och därför försörjdes vårt hus med vatten från stamfastigheten, och hade delat avlopp med densamma. Ägarna av fastighet A valde att stycka av fastighet B (med det tillhörande huset) och sålde denna till mig och min fru. Det gjordes ett servitut för avlopp, d.v.s. ett servitut till vår fördel. Det finns en trekammarbrunn eller vad det nu är på fastighet A, och vi delar på kostnaden för tömning av denna etc. Men, inget servitut gjordes för vattnet. Vattenledningen från kommunen går in i ett litet hus på fastighet A, och därifrån går separata ledningar till 3 hus på fastighet A, och till vårt hus på fastighet B. Ledningarna är nergrävda och indragna i vårt hus sedan urminnes tider (vårt hus är byggt 1830 eller något sådant och har alltid tillhört fastighet A innan vår fastighet styckades av). Ägarna av fastighet A installerade en vattenmätare hos oss, och vi läser av den en gång per år och betalar till ägaren av fastighet A. Vi delar också den fasta avgiften med ägarna till fastighet A.
Nu vill, av okända anledningar, ägarna till fastighet A att vattnet inte längre ska gå genom dem, utan att vi sålunda får bekosta indragning från kommunens nät själva så att vi helt kopplas bort från vattenledningen från fastighet A. Dyrt, och omständigt, och självklart bara för att jävlas med oss. Jag inser självklart att vi redan innan köp av huset skulle krävt servitut även på vattnet men det var första husköpet för mig och min fru så våra tankar gick inte så långt helt enkelt. Men hur fungerar detta rent juridiskt? Vi köpte huset med förutsättningen att vi skulle få vatten genom fastighet A, att vi skulle få en vattenmätare, betala varje år etc. och inget förbehåll gjordes för att den sådan här situation skulle inträffa. Är det så enkelt att det bara är att tugga i sig detta, eller hur ska man hantera det?
det var ett bra tag sedan jag var aktiv här inne, men nu är det dags igen
Nu vill, av okända anledningar, ägarna till fastighet A att vattnet inte längre ska gå genom dem, utan att vi sålunda får bekosta indragning från kommunens nät själva så att vi helt kopplas bort från vattenledningen från fastighet A. Dyrt, och omständigt, och självklart bara för att jävlas med oss. Jag inser självklart att vi redan innan köp av huset skulle krävt servitut även på vattnet men det var första husköpet för mig och min fru så våra tankar gick inte så långt helt enkelt. Men hur fungerar detta rent juridiskt? Vi köpte huset med förutsättningen att vi skulle få vatten genom fastighet A, att vi skulle få en vattenmätare, betala varje år etc. och inget förbehåll gjordes för att den sådan här situation skulle inträffa. Är det så enkelt att det bara är att tugga i sig detta, eller hur ska man hantera det?
Nej, men efter att ha följt alla diskussioner om servitut (om framför allt vägar) här på forumet så vet jag att myndigheterna ser ganska praktiskt på såna här saker. Om du frågar lämplig myndighet (kommunen, lantmäteriet, vattenverket, vet inte vilket) så tror jag att du får ett ganska klart svar.
OK, tack för tipsettio_Pepe skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag tror inte att man kan tvinga sig till ett servitut om att dela på en vattenanslutning. Om detta är det enda möjliga sättet för fastighet B att få tillgång till vatten så kanske det går att få servitut med tvång. Men jag antar att det "bara" handlar om kostnaden för anslutning till kommunens VA?
För mig låter det som att ni har ett avtals servitut på vattnet, det var en del av köpeavtalet att ni får tillgång till vatten via fastighet B. Om vi nu antar att det inte finns i skrift så är det ett muntligt avtal. Normalt så gäller muntliga avtal, men kan vara svåra att bevisa, ni har viss bevisning iom. att vattenförsörjningen skett på det här viset fram till nu.
I fastighetsaffärer finns det ett undantag i avtalslagstiftningen, för fastighetsköp gäller inga muntliga avtal, om detta undantag även rör avtalsservitut vet jag inte.
För mig låter det som att ni har ett avtals servitut på vattnet, det var en del av köpeavtalet att ni får tillgång till vatten via fastighet B. Om vi nu antar att det inte finns i skrift så är det ett muntligt avtal. Normalt så gäller muntliga avtal, men kan vara svåra att bevisa, ni har viss bevisning iom. att vattenförsörjningen skett på det här viset fram till nu.
I fastighetsaffärer finns det ett undantag i avtalslagstiftningen, för fastighetsköp gäller inga muntliga avtal, om detta undantag även rör avtalsservitut vet jag inte.
Det var inte min tanke heller. Men det borde gå att få servitut för att dra fram en vattenledning över tomten.hempularen skrev:
Det som då måste göras är att man gör en avgrening innan vattnet går in i hus A, innan mätare A. Sen får man gräva runt hus A och ansluta till vattenledningen som går ut ur hus A till hus B. Och kan man tvinga fram en sådan lösning så tror jag att de avstår.
Du säger att anledningen är okänd, men sen säger du emot dig själv, att de gör det "självklart bara för att jävlas". Varför tror du det? Finns det något annat ni träter om?cy_berg skrev:
Redigerat:
Kanske dax att byta gamla rör och då kanske är det bäst att var och en drar sitt vatten själv . Oftast blir det svårt att dela rättvist på kostnaderna och det blir enklast att var och en tar hand om sitt ....cy_berg skrev:
Eftersom ni redan har gemensamt avlopp så kan ni alldeles säkert tvinga till ett servitut gällande vatten oxå. Detta är både dyrt och omständligt och kommer kosta både Fastighet A samt B pengar i förrättningskostnad.
Kanske du skall borra en egen brunn? Jag hade hellre haft en eget vatten än delat med någon annan...
Kanske du skall borra en egen brunn? Jag hade hellre haft en eget vatten än delat med någon annan...
Klicka här för att svara