Hej, ni som har eller undersökt landroiden. Har några frågor som säkert vissa vet svaret på .

1. Grannen har Husqvarna och om jag lägger tråden på 45cm från häcken så kommer avståndet till hans tråd bli c:a 80cm. Kommer detta bli problem med både M och L?
2. Finns det några generella skillnader eller förbättringar förutom prestanda för M jämfört med L, L verkar bla vara tystare enligt spec (kan verkligen låga 57dB stämma)?
3. Eftersom man måste lägga 45cm från föremål, vissa menar på att detta är pga att den skall kunna snurra på tråden. Hur mycket klipper den utanför tråden om klippbredden är 17cm på M så ger det enligt mina beräkningar 36,5 cm oklippt mot föremål, låter mycket tycker jag.
4.Någon som provat att lägga tråden närmre 45cm mot tex en häck, hur funkar det?
5. Stor inte i specifikationen på hemsidan vilken klippbredd L har?
6. Har hittat att ibland så kör den långt över guidetråden och sedan klagar på att den är utanför området. Någon som upplver detta.

Maver1ck skrev:
Hej, ni som har eller undersökt landroiden. Har några frågor som säkert vissa vet svaret på .

1. Grannen har Husqvarna och om jag lägger tråden på 45cm från häcken så kommer avståndet till hans tråd bli c:a 80cm. Kommer detta bli problem med både M och L?
2. Finns det några generella skillnader eller förbättringar förutom prestanda för M jämfört med L, L verkar bla vara tystare enligt spec (kan verkligen låga 57dB stämma)?
3. Eftersom man måste lägga 45cm från föremål, vissa menar på att detta är pga att den skall kunna snurra på tråden. Hur mycket klipper den utanför tråden om klippbredden är 17cm på M så ger det enligt mina beräkningar 36,5 cm oklippt mot föremål, låter mycket tycker jag.
4.Någon som provat att lägga tråden närmre 45cm mot tex en häck, hur funkar det?
5. Stor inte i specifikationen på hemsidan vilken klippbredd L har?
6. Har hittat att ibland så kör den långt över guidetråden och sedan klagar på att den är utanför området. Någon som upplver detta.
De flesta frågorna finns ju besvarade i trådarna så du gör det lite lätt för dig men i alla fall.

1. JA, tror det ä beskrivet på minst 100 ställen att 3,5 m är minimum för årets LD versioner till HQ slinga, till Bosch t.o.m. längre. Förra året gällde 4,5 m.
2. Större klippbredd och längre klipptid per laddning samt tystare. Ja, 57 db stämmer bra, den är väldigt tyst.
3. L har 45 cm avstånd som krav till hårda föremål, kan snävas in mot 40 cm i många fall. Klippbredden är 22 cm för den så det blir alltså mellan 29-34 cm kvar att trimma. M har 35 cm som krav - 17/2 cm = 26,5 cm oklippt. För min egen del spelar det ingen roll om jag trimmar 10, 20 eller 30 cm oklippt gräs, det tar bara en bråkdel längre tid när man ändå är ute.
4. Mjuka föremål kan klara kortare avstånd men man måste prova att låta den leta upp och haka på linan tvärs dess riktning i urladdat tillstånd för att vara säker på att det kommer att funka.
5. 22 cm, står i manualen. Förr stod det också på hemsidan men det verkar borttaget av någon anledning.
6. Inte i normala fall om man följt installationsmanualen till punkt och pricka, vilket innefattar att vid begränsningslinan skall man inte ha mer lutning än 10% speciellt inte ut från tomten för då kan den rutscha utanför. Det gäller förresten de flesta fabrikat att man förskriver 10% vid begränsningslinan även om maskinen klarar betydligt större lutning vid klippning mitt på gräsmattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.