Hej!
Orkar inte krångla mer med min MacBook Pro som inte vill koppla upp sig på vårt wifi.
Så jag tänker skaffa en laptop med Windows.
Dels också för att endel saker som jag har stödjer inte Mac.
Det jag undrar över är:

1. Jag har externa hårddiskar som är formaterade till Macen.
Behöver jag formatera om dom till Windows nu? Vad händer med innehållet på dom?

2. Jag har en iPhone hur funkar det ihop med en Windows dator?

3. Finns det nått intresse för en MacBook Pro ifrån -12 med uppdaterat minne och hårddiskar, eller är det slänga som gäller?
Har även en iPad mini i jättefint skick men som inte går att uppdatera längre, kan inte se på Netflix längre.
Är det bara att slänga?

//Daniel

Applegrejer brukar fungera häpnadsväckande bra att sälja begagnat. Om du inte vill stödja amerikanskt så blir det inte ett skit bättre att gå från Apple till Microsoft, vill du sluta stödja amerikanska jättar så ska du byta till linux. Då behöver du inte ens köpa nya datorer och du kommer kunna läsa dina externa hårddiskar, vilket inte går från Windows.

För att föra över innehållet från dina Mac-diskar till Windows behöver du föra över dem till en disk som är formaterad som FAT32 vilket kan läsas och skrivas av både Windows och Mac OS. Maximala filstorleken som stöds med det formatet är 4GB så har du större filer än så måste du ha ett tredjepartsprogram.

Du kan använda din iPhone på Windows med iTunes, men varför? Allt går ju i molnet nu ändå så det finns inte så stor anledning att synka mobilen med datorn om du frågar mig.

Fairlane
ExFAT måste väl vara ett mycket bättre alternativ än FAT32, eller stöds det inte på en Mac från 2012 (som jag antar är uppdaterad några gånger?)

Jag skulle börja med att titta vilket format det är på diskarna idag. Är det exFAT så är problemet redan löst. Är det APFS så stöds det inte i Windows, men det finns olika applikationer som gör det möjligt att läsa filerna (och skriva?), hur bra de är vet jag inte. Jag hade nog köpt en ny disk, lika stor som den största externa nu och formaterat den nya med exFAT och kopierat den största gamla till den nya. Sen formaterat den gamla med exFAT etc.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
En MBP från 2012 kan det som sagt finnas lite intresse för. Tur att det inte var en Windows-PC. Den hade behövt lämnas till återvinning för tio år sedan.

Fairlane
M munge skrev:
En MBP från 2012 kan det som sagt finnas lite intresse för. Tur att det inte var en Windows-PC. Den hade behövt lämnas till återvinning för tio år sedan.
Nog för att en Mac håller längre än en Windows-dator, men det där är rejält överdrivet.
Jag har faktiskt en Windows dator som är äldre än så, fullt fungerade. Lie seg i uppstart är den, trots 16 GB ram och 500 GB SSD och en gammal i5 CPU, men den fungerar. Jag har också fullt fungerande Windows laptops från 2019 och 2021, den förra med 16 GB ram och 500 GB SSD, den andra med 24 GB ram och 1 TB SSD. Att en Windowsdator endast håller 3 år stämde kanske för 25 år sen, men inte idag. Fast det kanske mer var tänkt att klanka ner på något som man själv valt bort, Windows vs Mac vs linux, iPhone vs Android, BMW vs Mercedes, eller för att inte tala om alla verktyg Blå bosch vs Meec etc.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
ExFAT måste väl vara ett mycket bättre alternativ än FAT32, eller stöds det inte på en Mac från 2012 (som jag antar är uppdaterad några gånger?)

Jag skulle börja med att titta vilket format det är på diskarna idag. Är det exFAT så är problemet redan löst. Är det APFS så stöds det inte i Windows, men det finns olika applikationer som gör det möjligt att läsa filerna (och skriva?), hur bra de är vet jag inte. Jag hade nog köpt en ny disk, lika stor som den största externa nu och formaterat den nya med exFAT och kopierat den största gamla till den nya. Sen formaterat den gamla med exFAT etc.
Om man vill mickla lite så kan man prova att installera https://www.macworld.se/article/1578491/sa-far-du-ntfs-att-fungera-i-macen.html så kan du skriva mot NTFS-formaterad lagring - vilket de flesta köpta större USB-diskar brukar vara formaterade som default, alternativt i exFAT i de ofta lite mindre USB-lagringarna som större USB-stickor

Tänk på att i exFAT så strippas det mesta av metadatat du har på dina filer som olika tidsstämplar, användare och användarrättigheter då FAT32/exFAT helt enkelt inte har plats för sådana poster i sina filsystemstrukturer - det är i grunden nära på en diskett-filsystem av enklaste slag om man är lite elak.

Med andra ord alla användare och rättighetsflaggor kommer att försvinna, eventuellt en eller flera av tidsstämplar kommer också försvinna som filens ålder eller skapelsedatum.

Oavsett blir det att flytta filerna en efter en från APFS-filsystemen i dina externa USB-diskar som bara apple/Mac-OS kan läsa, till exFAT eller NTFS-formaterade filsystem i andra externa USB-diskar då dessa är de mest universella och hanteras av de flesta olika OS (ja förutom MAC-OS som inte kan mer än läsa från NTFS som default...)

---

Dock är vare sig exFAT eller NTFS några bra filsystem för permanent lagring på USB-media - kör man på linux-system så kör man hellre lagringen på ext4 eller BTRFS som filsystem när det gäller lagring på externa enheter, av den enkla anledningen att jag aldrig någonsin hittills förlora filer i dessa filsystem sedan början av 1990-talet medans NTFS kan man förlora alltihop på en gång i en enda smäll och upptäcks inte förrän man kopplar in enheten nästa gång när det lagras på USB-media och mycket svårt att rädda tillbaka filer i felfri skick (dvs. utan fel i själva filkroppen som filräddningsprogrammen vaskar fram) om fel saker i NTFS:s metadata går sönder.

Har lärt mig den på den hårda sättet att aldrig lagra viktiga filer på mindre än två olika lagringsmedia om det ligger på NTFS som filsystem på USB-diskar/media ... kan dra en lång historia till varför och vad som kan trigga haveriet, och vägarna för att undvika det - men det en annan dag - men oavsett är förtroende för NTFS borta för min del.

Det verkar som mac-OS också kan skriva mot ext4-diskar med hjälp av 'fuse' på samma sätt som med NTFS ovan tidigare nämt - men 'ext4' är inget som windows kan läsa utan en massa bök med 3' partsprogram och går enormt långsamt, sist jag testade.

Attitudeswe
M munge skrev:
Min 10.000 kr windows laptop från 2011 pensionerade jag förra året. Den funkade utmärkt men stödde ej win11. Batteriet höll för 4 timmar användning. 64Gb SSD gjorde att sen upplevdes hyfsat snabb.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det är nog dags att uppgradera om du vill redigera filmer, men wifi problemet tror jag inte beror på Mac. Inte så enkelt att nyckelkrypteringen satt i wifi inte stöds av macen? Tex Wpa3.
Kan förvisso vara fel på wifikortet, men om den ansluter till andra wifi är det troligen en inställningsgrej.

Använder du HFS+ eller APFS på dina backuper? Tex Paragon SW har Win 11 program för att läsa/skriva på Macos diskar. Tycker du skall gå över NTFS om du ändå mest kommer använda Windows 11.

Kanske läge att skaffa ny backup media, speciellt om de gamla är på snurrdiskar?

N
M munge skrev:
Det var väl ändå lite överdrivet när det gäller Windows-PC:n.
Jag har en från 2013 som fungerar alldeles utmärkt. Den används utöver den nyare som finns i hushållet.

Kluven Kluven skrev:

Det jag undrar över är:

1. Jag har externa hårddiskar som är formaterade till Macen.
Behöver jag formatera om dom till Windows nu? Vad händer med innehållet på dom?
Om de är med APFS/HFS+ måste du formatera om dem. ExFAT funkar fint, men låt Windows bestämma själv.
Kluven Kluven skrev:
2. Jag har en iPhone hur funkar det ihop med en Windows dator?
Ja.
Kluven Kluven skrev:
3. Finns det nått intresse för en MacBook Pro ifrån -12 med uppdaterat minne och hårddiskar, eller är det slänga som gäller?
- Med 8GB minne och SSD går det utmärkt att köra ChromeOS Flex på den. Duger till 100% för mångs användsre. Officiellt stödd.
- Windows funkar också med hjälp av Brigadier som hämtar Apples officiella Windows-drivrutiner för hårdvaran.
- för den som vill går det att klämma in senaste macOS med hjälp av OpenCore Legacy Patcher. Beroende på om det är hårdvara 9,1/9,2 eller 10,1/10,2 så fungera det olika bra.
Kluven Kluven skrev:
Har även en iPad mini i jättefint skick men som inte går att uppdatera längre, kan inte se på Netflix längre.
Är det bara att slänga?
Lämna den till återvinning för då är den jättegammal. Det är i princip bara Apples egna tjänster som fungerar då.

Probelemt du har med WiFi är troligtvis en massa extra funktioner som inte stöds av Apples WiFi-hårdvara. Det går att ställa om ditt WiFi, men det löter på dig som om du redan har bestämt dig.

arneri68 arneri68 skrev:
Kanske läge att skaffa ny backup media, speciellt om de gamla är på snurrdiskar?
Snurrdiskar är utmärkta långtidslagringmedia, medans olika flashbaserade diskar (SSD/NVMe) är inte det, speciellt inte QLC-baserade lagringsdiskar.

SSD/NVMe har man för lagring/användning där det är hela tiden aktiviteter med skriv och läsning med höga datatakter och med kort accesstid och hela tiden strömsatt för att behålla data under lång tid.

Snurrdiskar är utmärkta i rollen som off line, arkiv och backuppdiskar och cold storage-applikationer och kan förvaras utan spänningssättning under långa tider (många år i rad) - magnetmaterialet på skivorna håller datat minst 10 år vid 50 graders C omgivning hela den tiden och i praktiken mycket längre än så vid rumstemperatur - här är elektroniken och styrkorten ett större bekymmer när det gäller åldring och de diskar som är heliumfyllda är ännu mer känsliga då helium är väldigt benägen på att smita ut över tiden.

Det finns modeller/märken av diskar som historiskt i deras tidigare modeller slutar att fungera när heliumet gått under en viss nivå (främst från HGST, idag WD) och det i princip inte går att rädda data ur disken ens hos dataräddningsföretag när man gått under den gränsen (hjälper inte att fylla på helium igen...) och andra tillverkare (Seagate) där disken fortfarande fungerar när heliumet sjunkit under en viss nivå men går gradvis varmare ju mer helium som har läckt ut och man har lång tid på sig att rädda ut datat. För riktigt långtidslagring bör man använda diskar som fortfarande är luftfyllda - dvs tänkt att fungera långt efter 10 års åldern.

Den älsta hårddisken som jag läst ur data på för några år sedan var när jag drog igång en gammal Luxor ABC1600 - med data på hårddisken (från BASF!!) skrivet runt 1983-1984 och den läsningen var helt felfri utan några omläsningsförsök (vilket då hade noterats på systemkonsolen i och med att det var SASI/SCSI-kontroller som automatiskt skriver om veka sektorer innan de blir så dåliga att det blir läsfel och rapporterar dessa omskrivningar till OS - något som Adatec, som på den tiden när PC slog igenom var dominerande på interface mot SCSI-diskar i PC-världen, fick sluta med då den typen av sällan förekommande, oväntad och oombedd systemrapportering, som fick DOS och windowsdatorerna att kracha fullständigt)

G gmogmo skrev:
Applegrejer brukar fungera häpnadsväckande bra att sälja begagnat. Om du inte vill stödja amerikanskt så blir det inte ett skit bättre att gå från Apple till Microsoft, vill du sluta stödja amerikanska jättar så ska du byta till linux. Då behöver du inte ens köpa nya datorer och du kommer kunna läsa dina externa hårddiskar, vilket inte går från Windows.
Micosoft är iof amerikanskt, men inte del av Trumps tech oligarchs som Apple är

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.