Börjar bli lite sugen på en planhyvel modell mindre (bordsmodell) och undrar...

1. Brukar de mindre modellerna finnas att hyra? Vem brukar ha dessa i så fall?

2. Jag har ett projekt på g där jag ska konvertera ett gammalt köksbord av stavlimmad ask till en sittbänk och funderar på om jag kan plana ner ytan med planhyveln utan att det blir 'tear out'? Misstänker att min vanliga hyvel kommer att gå bet nämligen.

3. Är de modellerna som finns på marknaden (Dewalt, Makita, Axminster) snarlika i kvalitet/prestanda/dammutsug?

4. Kommer inte att ha plats för rikthyvel så dessa modeller tar lagom mycket plats, men vill ändå kunna rikta vissa skeva stycken. Är det någon som provat jiggar för att få samma funktion som en rikthyvel dvs något som simulerar en plan undersida som i denna video: https://youtu.be/WDvhZqzXzZ4?t=8m2s ?

Inte så mycket svar på dina frågor men jag måste ändå ifrågasätta behovet av en planhyvel om man inte har en rikthyvel.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Man kan ju rikta på en bordsåg om man saknar en rikthyvel. Det som krävs då är någon form av jigg som gör att man blir oberoende av anhållet.

Att enbart ha en planhyvel kan också vara intressant för att fixa fina ytor på en tidigare band/bordssågad yta.

1. Tror inte att plan/rikthyvlar förekommer särskilt ofta hos de vanliga hyrfirmorna men säkrast är väl att ringa runt och kolla med de som finns i din närhet.

2. Stavlimmat material tenderar till att flisa sönder där stavarna möts, har lyckats ganska bra med stavlimmad furu men inte alls med ek. Ask är väl någonstans däremellan. Är inte ytan plan som den är?

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
vectrex skrev:
Inte så mycket svar på dina frågor men jag måste ändå ifrågasätta behovet av en planhyvel om man inte har en rikthyvel.
Skulle gärna vilja ha en rikthyvel också men pga platsbrist, och Uscados-brist kan jag inte ha för många stora maskiner. Jag har förstått att man även kan rikta vissa stycken i en planhyvel med rätt jiggar i nödfall och eftersom jag är hobbysnickare är tid inget problem.

badtastex skrev:
2. Stavlimmat material tenderar till att flisa sönder där stavarna möts, har lyckats ganska bra med stavlimmad furu men inte alls med ek. Ask är väl någonstans däremellan. Är inte ytan plan som den är?
Tack för tipset! Ytan är relativt plan men då det är ett gammalt köksbord har den en del hack, missfärgningar och fuktskador så behöver jag ta av 1-2mm och jag är rädd för att om jag kör med Rotexen så kommer jag att få en ojämn yta. Jag har även funderat på att fräsa av ovansidan med överhandsfräsen och jigg men jag tror att det inte kommer att bli en lika fin yta som med en planhyvel.

Jag skulle nog slipa ytan med Rotex eller liknande - tror inte att det blir ojämnt om du använder dig av blyertstricket. Ett alternativ är väl att gå till ett snickeri som har en trumslipmaskin som klarar bredden. De gör nog ett par vändor alldeles gratis eller mot lite fikabröd.

Är det helstavar eller fingerskarvade stavar? Jag har planhyvlat ett 30mm tjockt gammalt ekbord av helstav med gott resultat.

Inbillar mig att fingerskarvade stavar skulle ha större tendens till urslag vid skarvarna.

1. Nä

2. Helstavar kan det (som Vectrex skrev) funka, är det skarvat i längsled får du nog problem. Kan bli strul även om det är helstavar, lite beroende på hur fibrerna ligger.

3. Tror dom är rätt likvärdiga, den som står ut är väl en Dewalt 735 som "brukar" vinna tester för dessa portabla planhyvlar, tyvärr finns den inte i Europa http://www.amazon.com/DEWALT-DW735-13-Inch-Thickness-Planer/dp/B0000CCXU8 Axminstern är dock väldigt dyr för att vara en sån här hyvel och den verkar lite biffigare än Dewalts (den som finns i europa alltså) och Makitas.

4. Diverse jiggar och fixturer löser väl problemet men du kommer få fnatt rätt omgående på att det tar tid och är väldigt omständigt. Att rikta på bordssågen ser jag som svårt (omöjligt) om det gäller breda sidan på plankan.

Summa summarum. Försök klämma in en rikt och planhyvel, den behöver inte ta så mycket plats. En bra sån här liten planhyvel du funderar på kostar ju upp mot 5000:- och det hittar du bra rikt o planar för på blocket.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
En massa figurer på amerikanska snickarforum påstår att man klarar sig utan rikthyvel men deras resonemang bygger på:
-Att allt virke är hyvlat redan när man köper det på Lowes eller HomeDepot. De köper med andra ord allt sitt virke för skyhöga överpriser specialhyvlat för hobbysnickare.
-Att man har oändligt med tid och ser jiggbyggande som en viktig del av den den primära hobbyn.

I vår del av världen är utbudet på färdighyvlat snickerivirke för hobbybruk så gott som obefintligt så redan där tar det stopp.

En liten rikt/planhyvel som till exemper Emco tar upp obetydligt mer utrymme än en sån där portabel planhyvel. En Emco är klen och kort och har aluminiumbord men jämfört med en portabel planhyvel är den ändå ett enormt steg uppåt.
Om du nödvändigt vill ha en portabel planhyvel och ingenting mer så kan du rikthyvla en sida för hand med handhyvlar och sedan planhyvla andra sidan på maskin........ men du kommer aldrig från behovet av att rikthyvla.

Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
vectrex skrev:
Är det helstavar eller fingerskarvade stavar? Jag har planhyvlat ett 30mm tjockt gammalt ekbord av helstav med gott resultat.

Inbillar mig att fingerskarvade stavar skulle ha större tendens till urslag vid skarvarna.
Det är hela stavar.

tog en bild på bordet och det var definitivt hela stavar. Ni ser ett av märkena som jag vill ta bort.
Eftersom det ska bli en bänk skulle jag kunna försöka att hyvla undersidan manuellt först med min LN 62:a för att se om jag får mycket urrivning. Ett annat alternativ är förstås att klyva varje stav individuellt, hyvla till varje stav och sedan lima ihop allt igen för att ta till vara trät.

IMG_6548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Om jag vore seriös med att få det bra så skulle jag slipa med excenterslip (gärna rotex). Rita på med blyerts så du ser att du avverkar jämnt. Känns fel att köra in det där i planhyveln.

Att klyva och hyvla individuellt känns verkligen som att gå över ån efter vatten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.