Här läst lite flytspackelhistorier här på forumet.Har dock några fler frågor.

1.Kan/bör man lägga något tunt armeringsnät mot spånskivan innan man häller på flytspackel?

2.Kan jag dela upp rummet i flera delar och flytspackla en åt gången så att man inte behöver dö av stress?

3.Jag har limmat o skruvat 22mm ospontad spånskiva för bygg o industri istället för spontad golvspånskiva för att den passade betydligt bättre i mitt utrymme.Men det håller väl lika bra?Dom var grymt tunga iallafall :eek:

1. Jag tror (jon? rätta vid ev missupfattningar) att det är ett branchkrav med armering. Om du har el golvvärmeslinga - flytspackla minst 15mm.

Jag undrar själv vart 15mm kommer ifrån då BBV regler säger 12...men det e utan golvvärme....

3. Att inte använda gips är ju också bra, se branchregler!.

2. Du kan och bör dela upp rummet om det är stort. Detta gör du med avstägningsremsor i skumgummi som klistras på golvet, köps på bygghandeln. Du måste dock ta bort dem o spakla den "avstängda" ytan innan den första delen torkat för mycket,detta för att få en fin skarv. Misslyckas detta så går det att slipa golvet efteråt, innan det har brunnit klart efter ca 1-2 dagar.
Lycka till!

1. Eller så använder man ett fiberarmerat flytspackel.
Vad gäller 15mm så säger Maxit att det ska vara 15mm, åtminstone på spån.

Thomas, fiberarmerat spackel eliminerar inte behovet av armering mot spånet. Det fiberarmeringen i spacklet gör är att sprida ut eventuella krympsprickor lite mer, men effekten av de plastfibrerna är oerhört liten.

Åsa, 15 mm anger de flesta spackelleverantörer när det är golvslinga, för man vill ha en täckning av slingan med minst 10 mm.

Fischermansfriend, det går inte att svara på hur det kommer fungera med dina skivor utan att veta närmare hur de ligger. Men i vilket fall, du har i och med detta fått ett eget konstruktionsansvar och du har gått utanför branschreglerna. SKulle det blir ett problem på grund av det här kan du varken vända dig till skivleverantören eller till försäkringsbolaget.

Vi körde inte med något armeringsnät iaf, inte heller våra bekanta som just har gjort ett badrum har haft armeringsnät. Och ingen av oss har gjort det själva utan har hantverkare. Någon skillnad i.o.m. att vi har gips som underlag?

Ja, sannolikt lite skillnad. Gipsen rör sig mindre än spånet. Jag har också gjort flera badrum utan armering, i och med att Finja inte säger att det behövs. De vill att man primar och borstar in lite spackelpulver i den våta primern för att få ytterligare vidhäftning istället. Men nu med de nya branschreglerna så anges det ju armering, och då bör man lägga det oavsett fabrikat på spacklet.

Gäller krav på armering även om man flytspacklar betonggolv? Det borde ju röra sig mindre än gipset.

Nejdå, där behövs ingen armering. Bara prima.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.