3 516 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Lite frågor kring grundförbättringar vid försäljning av hus
Jag har en liten fundering kring grundförbättringar av hus vid försäljning.
Jag och min fru skall skiljas och jag skall försöka lösa ut henne från vårt gemensamma hus.
När man då räknar på en fiktiv försäljning så undrar jag bara hur man skall betrakta det faktum att huset inte var färdigt när vi flyttade in (egenbygge).
T ex var inte badrummet nere påbörjat alls.
Eftersom huset var planerat med badrum nere och det var ett nytt hus, så känns det ju inte som att själva bygget av badrummet senare skulle vara grundförbättrande, eller tänker jag fel? Detta har ju bäring på hur stor den fiktiva vinsten blir och i slutändan beloppet jag behöver lösa ut henne med.
Jag och min fru skall skiljas och jag skall försöka lösa ut henne från vårt gemensamma hus.
När man då räknar på en fiktiv försäljning så undrar jag bara hur man skall betrakta det faktum att huset inte var färdigt när vi flyttade in (egenbygge).
T ex var inte badrummet nere påbörjat alls.
Eftersom huset var planerat med badrum nere och det var ett nytt hus, så känns det ju inte som att själva bygget av badrummet senare skulle vara grundförbättrande, eller tänker jag fel? Detta har ju bäring på hur stor den fiktiva vinsten blir och i slutändan beloppet jag behöver lösa ut henne med.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Bygget av badrum är ju en grundförbättring, om badrummet inre fanns.
Jo, förstås, men tänkte mer om det finns några regler eller dylikt kring hur man bedömer ett nybyggt hus som inte var färdigställt när man flyttade in. Badrummet är ju med på ritningen och själva utrymmet var ju på plats så att säga, och avlopp och sådant var ju draget, så det är ju inget egentligt tillbygge. Om vi ponerar att vi jämför med ett nyckelfärdigt hus så är det ju ingen issue, men hur skall man bedöma ett egenbyggt?
Kollar man på Skatteverkets sidor så står det om t ex Ombyggnad: Ombyggnad innebär att du ändrar byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion.
Jag skulle ju vilja hävda att det inte är något av ovanstående, men jag kan ju ha fel.
Kollar man på Skatteverkets sidor så står det om t ex Ombyggnad: Ombyggnad innebär att du ändrar byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion.
Jag skulle ju vilja hävda att det inte är något av ovanstående, men jag kan ju ha fel.
Redigerat:
Jo, värdering har vi gjort. Dock spelar ju ovanstående viss roll när man skall beräkna den fiktiva vinstskatten. Vid en normal försäljning får man ju dra av för grundförbättrande åtgärder innan skatten beräknas, och det kan ju göra stor skillnad om man har gjort mycket med huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Vid skatteberäkning räknar du produktionskostnaden som ingångsvärden. Om huset inte var färdigbyggt då, så har du ju fortsatt produktion som nu ev kallas om/tillbyggnad. Den har samma skattemässiga effekt som nyproduktionen.
Som både Danne_83 och hempularen säger:
Allt som innebär nybygge ingår i kostnaderna för huset.
Eftersom badrummet inte var färdigt när ni flyttade in så ska kostnaderna för att bygga klart det räknas in i nybyggnadskostnaderna.
Det är först när du bygger om nåt som varit färdigt sen tidigare som det kan bli problem att veta vad som är vad.
T ex säger Skatteverket att det är en grundförbättring att byta från plastmatta till klinker men inte att byta till ny plastmatta - det är bara en renovering/reparation. Se sid 5 i blanketten Försäljning av småhus som du kan ladda ner här: http://www.skatteverket.se/privat/s...rer/info/379.4.39f16f103821c58f680007697.html
Allt som innebär nybygge ingår i kostnaderna för huset.
Eftersom badrummet inte var färdigt när ni flyttade in så ska kostnaderna för att bygga klart det räknas in i nybyggnadskostnaderna.
Det är först när du bygger om nåt som varit färdigt sen tidigare som det kan bli problem att veta vad som är vad.
T ex säger Skatteverket att det är en grundförbättring att byta från plastmatta till klinker men inte att byta till ny plastmatta - det är bara en renovering/reparation. Se sid 5 i blanketten Försäljning av småhus som du kan ladda ner här: http://www.skatteverket.se/privat/s...rer/info/379.4.39f16f103821c58f680007697.html
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag menar nog egentligen tvärtom. De är visserligen inte grundförbättrande men en del av produktionskostnaden. Skulle det ex. gå 10 år mellan bygget av huset och färdigställande av badrummet, så får man kanske kalla det för en grundförbättrande ombyggnad.Bergling skrev:
Det spelar ju ingen roll för skatteuträkningen om det är produktionskostnad eller grundförbättring, det ger samma skatteavdrag.
Så jag är inte riktigt med på frågeställningen.
Klicka här för att svara