11 065 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Lite frågor ang. en krånglig vägg.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Mitt hus är byggt 1969 och ett praktexempel på alla byggfusk som skedde under den tiden.
Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på från er som kanske vet
Väggen är byggd med 50 mm reglar och sen 9mm masonit på båda sidor, jag har rivit masoniten på den sidan som ska renoveras, på andra sidan är det tyvärr redan bytt ytskikt så det får inte förstöras.
Jag har en tröskel och dörr som jag ska byta till, karmen är 93mm "djup", hur ska jag göra för att få karmen i linje med väggen? Jag har funderat på att lägga på 22x45 lockläkt på alla reglar och på så vis bygga ut dom till 72mm
9 + 72 + 13 blir ju 94 mm då är det ju fullt godkänt, men är det vettigt att bygga ut reglar med läkt? Kommer karmen sitta bra då den inte blir centrerad i regeln den ska sitta i?
Reglarna sitter inte heller på något särskilt CC, hur monterar jag gipsen då? liggande?
Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på från er som kanske vet
Väggen är byggd med 50 mm reglar och sen 9mm masonit på båda sidor, jag har rivit masoniten på den sidan som ska renoveras, på andra sidan är det tyvärr redan bytt ytskikt så det får inte förstöras.
Jag har en tröskel och dörr som jag ska byta till, karmen är 93mm "djup", hur ska jag göra för att få karmen i linje med väggen? Jag har funderat på att lägga på 22x45 lockläkt på alla reglar och på så vis bygga ut dom till 72mm
9 + 72 + 13 blir ju 94 mm då är det ju fullt godkänt, men är det vettigt att bygga ut reglar med läkt? Kommer karmen sitta bra då den inte blir centrerad i regeln den ska sitta i?
Reglarna sitter inte heller på något särskilt CC, hur monterar jag gipsen då? liggande?
22 x 45 fungerar fint att sala på med. Du kan limma (& skruva) fast läkten så blir det mer som en homogen regel.
Karmen kommer att sitta bra om du fäster den i regeln.
Montera nya reglar jämte de gamla, (alt sala på de befintliga m lim & skruv), så att det blir cc 60 cm. Med tanke på hur tunn och ranglig väggen förmodligen är så kan du säkert med fördel montera extra reglar så det blir cc 30 cm.
Karmen kommer att sitta bra om du fäster den i regeln.
Montera nya reglar jämte de gamla, (alt sala på de befintliga m lim & skruv), så att det blir cc 60 cm. Med tanke på hur tunn och ranglig väggen förmodligen är så kan du säkert med fördel montera extra reglar så det blir cc 30 cm.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Tack för svaret, jag valde dock en annan väg att gå ändå. Fick bli liggande 45x45 reglar som fästes i de stående reglarna, väggen blev väldigt mycket mer stabil så jag är ganska nöjd, lägger med några bilder så man kan se hur jag gjorde 
Såhär såg det ut när jag rev, spikarna som sticker ut är spikarna som masoniten på andra sidan reglarna är fästa med, otroligt nog är masoniten spikad med 75mm spik :O

En bild på regeluppbyggnaden för väggen. Fattar inte varför det står tre reglar överallt och varför hammarbandet är brutet vid varje "mittre" regel.

Såhär såg det ut efter att jag reglat en kväll, jag limmade och skruvade reglarna i dörröppningen, annars är dom bara skruvade.

Såhär såg det ut isolerat och klart för gipsning. Reglarna som satt för den befintliga dörröppningen hade ett mellanrum på 81CM längst ner, och 80CM längst upp. Så justermånen var helt borta, satte upp de nya reglarna på korrekta mått och sen sågade jag bort det sneda från de befintliga reglarna med tigersågen.

Gipsat och klart, ska dras i en massa mer skruv men annars så är det klart för tapetsering, dörrkarmen monterades på cirka 2 timmar, första gången jag monterar en karm dock så det tog ett tag att justera in den

Såhär såg det ut när jag rev, spikarna som sticker ut är spikarna som masoniten på andra sidan reglarna är fästa med, otroligt nog är masoniten spikad med 75mm spik :O

En bild på regeluppbyggnaden för väggen. Fattar inte varför det står tre reglar överallt och varför hammarbandet är brutet vid varje "mittre" regel.

Såhär såg det ut efter att jag reglat en kväll, jag limmade och skruvade reglarna i dörröppningen, annars är dom bara skruvade.

Såhär såg det ut isolerat och klart för gipsning. Reglarna som satt för den befintliga dörröppningen hade ett mellanrum på 81CM längst ner, och 80CM längst upp. Så justermånen var helt borta, satte upp de nya reglarna på korrekta mått och sen sågade jag bort det sneda från de befintliga reglarna med tigersågen.

Gipsat och klart, ska dras i en massa mer skruv men annars så är det klart för tapetsering, dörrkarmen monterades på cirka 2 timmar, första gången jag monterar en karm dock så det tog ett tag att justera in den

Klicka här för att svara