Skall gjuta en oisolerad platta till carport/enkelt oisolerat garage, detta är ett tillbygge så bara en långsida och kortsidor. Först hade jag tänkt gjuta en oisolerad platta på mark utan kantbalk. Men då marken ligger ganska högt skulle jag vill jag gärna ha grunden 10cm extra ner under plattan mest av estetiska skäl. Jag vill gärna gjuta hela plattan i ett svep. Jag tänkte göra form av vanliga reglar.

Frågan är hur jag enklast får betongen att gå ner 10cm extra som en "kantbalk" längs ytterkanterna mest av estetiska skäl?

Lite förslag på lösningar finns i bild. I förslag 1 finns det nåt enkelt sätt att hindra makadamen från att åka tillbaka mot formen på insidan? Plåt? Planka?
Diagram över olika metoder för att gjuta betongplatta med förstärkta kanter till garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 1 är det enligt mig endå sättet att göra det på.

Makadam är inte så flyktigt att det rinner, utan du får gräva ut för din vot/kantbalk och sen grusa med ett fall ner mot schaktbotten.

Så ska du ha 5cm bredd i botten kommer den vara kanske 35cm i toppen.

O när du väl börjat så kommer det lösa sig för dig.

Edit: o givetvis fyller du kantbalken först när du gjuter

Tack för snabbt svar. Är 1 ett vedertaget sätt att göra det på? Tänker att jag även försöker armera där med 2st 12mm armeringsjärn. (Givetvis armeringsnät på plattan med)

För kantbalken skulle jag rekommendera villabyglar och 4st 10/12 mm järn.

Det är i dessa största kraften hamnar när väggar, tak och snö trycker på. Under stolpar kan det också behövas extra tjocklek och armering.

Överväger nu att kanske använda L-element trots allt. Står mellan de två alternativen på nedan bild. Är det lätt att cellplasten flyter upp om man gör enligt alternativ 1? Inbillar mig att risken är mindre vid alternativ 2 då cellplasten sitter ihop med plastspik. Finns det nåt sätt att förankra ett enkelt lager cellplast i makadamen annars? Ska gräva idag så lite bråttom att få nån åsikt :) Kommer gjuta med S4 halvflyt betong.
Illustration av grundisolering med enkelt respektive dubbelt lager cellplast för byggprojekt.

Täta stora glipor i isoleringen med fogskum. Börja med att lägga ut lite betong mitt på isoleringen, sedan i voterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.