Någon som vet hur lång tid en överlåtelsebesiktning resp jordabalksbesiktning tar av ett radhus,
När ma nläst allt här så känner man sig som säljare lite som en bedragare som försöker lura på köparen något :-) Näe inte riktigt......någon gång i livet vill man gå vidare och det är därför man säljer sitt hus inte för att man tror att det hus man har bott i har massa fel!

Thomas59 skrev:
Är fastigheten nära nog ett totalt rivningsobjekt eller kommer att kräva mycket omfattande renovering eller har ett mycket lågt pris kan man kanske hoppa över besiktningen om man känner för att chansa, annars inte.
Svartbyggen är fortfarande svartbyggen, men kan åtgärdas vid renovering.

Servitut är lite svårare att renovera bort.

Thomas59
magnu skrev:
Svartbyggen är fortfarande svartbyggen, men kan åtgärdas vid renovering.

Servitut är lite svårare att renovera bort.
FESTOOL min vän, FESTOOL. Med dessa verktyg är inget omöjligt. Att såga bort ett servitut med TS55:an borde inte vara så svårt, och dammfritt:D.

Håller på och budar på ett hus som säljarna valt att inte besiktiga,för att inte hamna i klistret vid ett ev.köp ska jag om jag förstått det hela rätt begära en"öppen besiktningklausul" i köpekontraktet,vilket ger mig rätt att häva köpet utan att bli skadståndsskyldig om jag inte vill eller har ork att åtgärda de fel som en egen besiktning kan innebära?
Ngn som vet om man kan nyttja ev.rot-avdrag på besiktningar?

tobbe72 skrev:
Ngn som vet om man kan nyttja ev.rot-avdrag på besiktningar?
Knappast. Det faller i alla fall på kravet att det ska vara din fastigeht samt att du ska stadigvarande bo i huset.

Angående om anticimex är bra eller inte tror beror väldigt mycket på vilken konsult man får ut.

De Anticimexkonsulter jag anlitat var riktigt duktiga på skadedjur medans de inte hade så hög nivå inom fuktskador, energideklaration. Jag tror mer att det beror på vilken konsult man får. Kompetensen ligger inte i företaget utan i den person som kommer ut.

Ett mycket bra generellt knep som man kan använda är att be banken rekommendera en besiktningsman. Detta då min bank ofta använder samma firmor som referenser vid dragningar om säkerheter för kreditnämnden. Tex så sa min bank att om jag får konsult X eller Y från Eminenta eller konsult Z från ett annat bolag så kommer de ha större förtroende vid en prövning om säkerhet.
Jag tog en besiktningskonsult på bankens rekommendation och var mycket nöjd med hans kunskaper.

tobbe72 skrev:
Håller på och budar på ett hus som säljarna valt att inte besiktiga,för att inte hamna i klistret vid ett ev.köp
Märkligt beslut, när jag säljer mitt hus så kommer jag ha en besiktning så att så mycket som möjligt kommer upp till ytan, helst skall allt i hela huset "riskas" där besiktningsmannen skriver att konstruktionen är en risk konstruktion enl dagens standard, men vanlig på tiden när det byggdes. Och så visar man att inget fel har inträffat de senaste 20 åren.

Sedan blir det omöjligt för en köpare att hävda dolda fel någonstans, eftersom allt är riskat i huset :D Elak? Inte jag inte...:blushing:

Allvarligt talat så spelar det ingen roll om säljaren gör en besiktning eller ej, det är köparen som har en undersökningsplikt inte säljaren, säljaren har en upplysningsplikt om kända fel, men det behöver man knappast göra en besiktning för, eftersom felen är kända. Så som köpare bör man alltid fullfölja sin undersökningsplikt även om säljaren gjort en säljar besiktning.

Redigerat:
Nackdelen med ett besiktigat hus är att säljaren kommer referera till sitt försäkringsbolag (med en armé av erfarna jurister) om man skulle var intresserad av att driva en fråga.

Man skall komma ihåg att i många fall så görs en säljarbesiktning inför att säljaren tecknar en försäkring mot dolda fel. Då har besiktningen ett lite annat syfte än när man gör en ren överlåtelsebesiktning.

Syftet inför en försäkring är att få upp alla fel som ev. skulle kunna betraktats som dolda fel i ett senare skede. Väldigt uppenbara kommentarer, som kanske inte är så uppenbara för en köpare kan då falla bort. Om ex. några fönster är murkna i väldigt dåligt skick så är det något som aldrig i livet skulle kunna kvala in som dolt fel, det är något som självklart faller på köparens undersökningsplikt. Säljarens besiktningsman kan då välja att låta bli att skriva något om detta. Besiktningsmannen kan inte hållas ansvarig för sin försummelse, efterssom köparen och besiktningsmannen inte har något avtal mellan sig.

En sak man ska kräva om säljaren anlitar en besiktningsman är att de köper en dolda fel försäkring, dvs om besiktningsmannen missat något så går de på den försäkring och inte på hemförsäkringen.

Men som tidigare talare, missa inte vvs , el , bygglov och radon.

Bygglov kan ställa till rätt ordentligt om det saknas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.