Hej!
Vi har ett hus från -34 med brutet tak, taket har idag shingel som behövs bytas. Vi funderar på att sätta listtäckt papptak. Jag undrar om någon här har det? Isåfall om ni kan lägga upp bild? Vi tycker det ser snyggt ut på raka tak, men har inte sett det på brutet tak någonstans... vi vill ju gärna att det ska bli fint! Vår fundering är mest hur det kommer se ut i skarven eller vad man ska säga...
Vi har ett hus från -34 med brutet tak, taket har idag shingel som behövs bytas. Vi funderar på att sätta listtäckt papptak. Jag undrar om någon här har det? Isåfall om ni kan lägga upp bild? Vi tycker det ser snyggt ut på raka tak, men har inte sett det på brutet tak någonstans... vi vill ju gärna att det ska bli fint! Vår fundering är mest hur det kommer se ut i skarven eller vad man ska säga...
Fast du och jag kanske förväntar oss olika? Menar du att man lägger listerna fram till brytet eller lämnar man 25cm på varje sida bryt?Rickard.ag skrev:
Bästa svaret
Det var lite klumpigt formulerat kanske. Jag antar att du har koll hur en vanligt listtak ser ut och ända skillnaden på ett brutet är alltså att man lämnar ett mellanrum vid listerna precis vid brytningen. Man delar alltså i princip upp taket i två. Kan fixa en riktigt dålig bild från byggnads där jag såg det, har själv aldrig fått göra ett brytet tak så har inga egna bilder.P prickigt skrev:
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Jaha, nu förstår jag!Rickard.ag skrev:
Det var lite klumpigt formulerat kanske. Jag antar att du har koll hur en vanligt listtak ser ut och ända skillnaden på ett brutet är alltså att man lämnar ett mellanrum vid listerna precis vid brytningen. Man delar alltså i princip upp taket i två. Kan fixa en riktigt dålig bild från byggnads där jag såg det, har själv aldrig fått göra ett brytet tak så har inga egna bilder.
Medlem
· Västra Götalands län
· 109 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Beräkning av byggnadshöjd mansardtak / brutet takfall
Juridik -
Era bästa ideér för övervåningen på mitt garage med brutet tak.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Önskar feedback på taklösning för leca-utbyggnad med brutet plåttak
Tak & Vind -
Offert rimlig? Papptak med listtäckning
Tak & Vind -
Sollceller på brutet tak, hur göra vid övergången?
Solceller, Solfångare, Solenergi