Hej!
Vi har ett hus från -34 med brutet tak, taket har idag shingel som behövs bytas. Vi funderar på att sätta listtäckt papptak. Jag undrar om någon här har det? Isåfall om ni kan lägga upp bild? Vi tycker det ser snyggt ut på raka tak, men har inte sett det på brutet tak någonstans... vi vill ju gärna att det ska bli fint! Vår fundering är mest hur det kommer se ut i skarven eller vad man ska säga...

Rickard.
Det ser ut precis som man förväntar sig, listerna läggs i linje med varandra med ett lagomt mellanrum precis i brytningen, kanske 50cm isch(25+25).

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det ser ut precis som man förväntar sig, listerna läggs i linje med varandra med ett lagomt mellanrum precis i brytningen, kanske 50cm isch(25+25).
Fast du och jag kanske förväntar oss olika? Menar du att man lägger listerna fram till brytet eller lämnar man 25cm på varje sida bryt?

Bästa svaret

Rickard.
P prickigt skrev:
Fast du och jag kanske förväntar oss olika? Menar du att man lägger listerna fram till brytet eller lämnar man 25cm på varje sida bryt?
Det var lite klumpigt formulerat kanske. Jag antar att du har koll hur en vanligt listtak ser ut och ända skillnaden på ett brutet är alltså att man lämnar ett mellanrum vid listerna precis vid brytningen. Man delar alltså i princip upp taket i två. Kan fixa en riktigt dålig bild från byggnads där jag såg det, har själv aldrig fått göra ett brytet tak så har inga egna bilder.

• Gilla
prickigt
  • Laddar…
Rickard.
Närbild av avfasade lister på en byggnad med texten "STOLTA JOBB" överlagrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag föredrar dock rejält avfasade lister men det är en smaksak.

Redigerat:
  • Gilla
prickigt
  • Laddar…
A
[bild]

Jag föredrar dock rejält avfasade lister men det är en smaksak.
Spännande takstege! :)

Rickard.
Handyman 1 skrev:
Spännande takstege! :)
Man gör vad man måste för att kunna utföra jobbet ;)

Det var lite klumpigt formulerat kanske. Jag antar att du har koll hur en vanligt listtak ser ut och ända skillnaden på ett brutet är alltså att man lämnar ett mellanrum vid listerna precis vid brytningen. Man delar alltså i princip upp taket i två. Kan fixa en riktigt dålig bild från byggnads där jag såg det, har själv aldrig fått göra ett brytet tak så har inga egna bilder.
Jaha, nu förstår jag! :) tack för förklaringen, och bilden!!

@prickigt, blev det listtäckning på ditt tak?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.