213 läst ·
6 svar
213 läst
6 svar
Kährs golvsockel med clips
Hej! Är det någon här som har använt golvsocklar med clipssystem (utan synliga spikar)?
Vi har monterat sådana hos oss men har fått ganska stora glapp mot väggen på vissa ställen. Ni som har detta hemma – har ni lust att dela med er av en bild på hur det ser ut hos er efter montage?
Vi funderar på om det är clipssystemet som är svårt att få tätt, eller om det är monteringen det beror på. Tack på förhand!
Vi har monterat sådana hos oss men har fått ganska stora glapp mot väggen på vissa ställen. Ni som har detta hemma – har ni lust att dela med er av en bild på hur det ser ut hos er efter montage?
Vi funderar på om det är clipssystemet som är svårt att få tätt, eller om det är monteringen det beror på. Tack på förhand!
Det är ett nybyggt hus, så väggarna borde ju i teorin vara raka. Men som vi alla vet är de sällan helt perfekta, vilket verkar ställa till det för clipssystemet.Unikt namn skrev:
Har du lagt någon mjukfog/akryl i ovankant på dina, eller sitter de bara med clipsen? Vi funderar på om man kan rädda resultatet med fog eller om det är limning som gäller för att få dem att ligga dikt an mot väggen. Det är verkligen frustrerande, man vill ju helst slippa spika i nya lister.
Sitter bara med clipsen. Det är gjort av föregående husägare och känslan är väl inte att de lagt ner sin själ i just detta rum.
Ska man ändå behöva mjukfoga och joxa är ju steget till att spackla/måla spikhuvuden ganska litet.
Mina lister är av fejk-ek, så fattar ju valet av clips. Men det hade på totalen (enligt mig) bivit snyggare med en list som sitter fast längs hela väggen.
Ska man ändå behöva mjukfoga och joxa är ju steget till att spackla/måla spikhuvuden ganska litet.
Mina lister är av fejk-ek, så fattar ju valet av clips. Men det hade på totalen (enligt mig) bivit snyggare med en list som sitter fast längs hela väggen.
Vi har också Kährs clipslister. Bara i vardagsrummet dock. Köpte inte fler efter det.
Bor i ett hus från 1957 med trästomme så det rör sig lite över tid såklart. Listerna kryper ur clipsen så man får trycka tillbaka dem då och då. De följer inte golvet helt heller i vår gamla kåk så där får man också glipor, förutom längs väggarna.
Tror problemet är att profilen på listen blir för "hård", det är ju nästan inget flex alls i dem så det minsta väggarna eller golvet skiftar i rakhet så blir det glipor.
Till övriga rum har jag kört med furulist och spik istället. Har inga som helst problem i dessa rum.
Ska se om jag kan lägga upp någon bild senare, lite möbler i vägen där det är som värst. 😆
Bor i ett hus från 1957 med trästomme så det rör sig lite över tid såklart. Listerna kryper ur clipsen så man får trycka tillbaka dem då och då. De följer inte golvet helt heller i vår gamla kåk så där får man också glipor, förutom längs väggarna.
Tror problemet är att profilen på listen blir för "hård", det är ju nästan inget flex alls i dem så det minsta väggarna eller golvet skiftar i rakhet så blir det glipor.
Till övriga rum har jag kört med furulist och spik istället. Har inga som helst problem i dessa rum.
Ska se om jag kan lägga upp någon bild senare, lite möbler i vägen där det är som värst. 😆
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 124 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 124 inlägg
Lister med clips är helt värdelöst. Blir ett större jobb att få det snyggt än att spika och måla. Men om det är nybyggt kan man ju förstå varför de valt det, går väl snabbare. För övrigt är väggarna inte nödvändigtvis rakare i ett nybyggt hus, snarare tvärtom, av ungefär samma anledning som man väljer lister med clips.
Riv ut skiten och sätt riktiga lister istället.
Riv ut skiten och sätt riktiga lister istället.
Klicka här för att svara