4 572 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Linoljekitt i gjutjärnsfönster, erfarenheter?
Har någon provat att fästa rutorna med linoljekitt i stallfönster av gjutjärn med gott resultat?
Jag har fått veta att en del av linoljan i kittet avses absoberas av träet och därför blir torktiden längre i järnfönster.
Min undran är om man måste hålla rutorna på plats med maskeingstejp eller om de sitter tillräckligt och inte faller ur i kittet tills det härdat/torkat
Jag har fått veta att en del av linoljan i kittet avses absoberas av träet och därför blir torktiden längre i järnfönster.
Min undran är om man måste hålla rutorna på plats med maskeingstejp eller om de sitter tillräckligt och inte faller ur i kittet tills det härdat/torkat
Produkter som diskuteras: "Linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Har man inte använt detta i alla år?
Jag hade samma fundering förra veckan, men hittade ingen källa som angav att det fungerade med vanligt linoljekitt, utan att det också blandades i lite andra saker förr i tiden, som din länk tar upp.
Eftersom jag bara skulle kitta om en enda ruta i ett stallfönster, och alla rutorna i fönstret hade tidigare kittats med silikonliknande fogmassa, så valde jag den moderna fogmassan.
Men jag är också intresserad av mer info om linoljekitt(-varianter) i järnfönster. T.ex. fungerade mönjekittet, tro?
Eftersom jag bara skulle kitta om en enda ruta i ett stallfönster, och alla rutorna i fönstret hade tidigare kittats med silikonliknande fogmassa, så valde jag den moderna fogmassan.
Men jag är också intresserad av mer info om linoljekitt(-varianter) i järnfönster. T.ex. fungerade mönjekittet, tro?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden