P
P PWH skrev:
Har målat två tunna lager, väntat över en vecka mellan målning. Inte spätt ut färgen.

Innan målning så gjordes lister trärena (ir lampa samt sandpapper).

Vet inte med vad listerna var målade med tidigare, men de är riktigt gamla så gissar på "allt möjligt".

Var ca 3 veckor sedan sista målningen nu. På vissa ställen släpper färgen av att försiktigt torka av med torr trasa, på andra sitter den fast.

Fungerar på att gå på med sandpapper där färgen lossar och måla dessa områden innan jag stryker över allt en sista gång.

Vad kan jag ha gjort för fel? Någon som haft liknande erfarenhet?
Om jag minns rätt från min tid som orgelbyggare, målarna som målade orglarna med linoljefärg grundade först med hälften linolja och hälften terpentin.

Första lagret brukar man väl späda med terpentin så det ska suga in bättre.

Har faktiskt aldrig målat med linoljefärg men har köpt ett par burkar som snart ska användas på gamla fönster... Nytt projekt och nya tag. :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Första lagret brukar man väl späda med terpentin så det ska suga in bättre.

Har faktiskt aldrig målat med linoljefärg men har köpt ett par burkar som snart ska användas på gamla fönster... Nytt projekt och nya tag. :)

Mina egna erfarenheter. Jag köpte Ottossonfärg som enligt dem skulle ha hälften rå linolja och 15% balsamterpentin blandad i "grundfärgen". Mycket rå linolja i mitt tycke och det tar också evigheter innan färgen torkar. Delvis pga fel årstid. Troligen också pga att fönsterbågarna halvoljats innan grunden så de var kanske för feta. Provar nu att stryka andra lagret efter två veckor. Där är det bara 10% terpentin tillsatt och ingen linolja i färgen. Jag har brassat på värmen i garaget till över 15 grader så det ska inte vara för kallt. Hoppas att det torkar innan jul :).

P
Har målat ganska mycket senaste åren med Allbäcks linoljefärg. Färgen behöver inte blandas förutom möjligtvis zink och lite mangansickativ (ej nödvändigt). God täckförmåga och blir snygg yta. Färgen torkar på 1 dygn vid normal temp inomhus och med bra fukthalt. Valde den färgen när jag skulle börja måla och tyckte det var enkelt när man var nybörjare men har fortsatt köpa den för det är enkelt. Skulle lätt välja att måla golven med färgen TorpAnders

Bilden visar en nyans jag blandat själv, fin lyster

• Målad yta med egendesignat mönster i beige och vita nyanser med fin lyster bredvid mörkt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.