Hej

Jo jag tillverkar handfrästa träskyltar ( www.msigns.n.nu ) och har gått och funderat på att kanske prova att behandla dom för utomhusbruk med Linolja.

Har använt båtlack hittills, men tycker att det börjar bli väldigt jobbigt med kladd och långa torktider mellan olika lagerna.

Vad jag har hört ska man använda kokt linolja eftersom detta torkar vilket rå linolja inte gör på samma sätt.

Frågan är nu......:

1. Hur applicerar jag det smidigast?
*Är det med pensel och trasa?
*Eller kan jag kanske lägga skylten i en plastbehållare med linolja och låta den suga åt sig och sedan efter ca 30 minuter bara torka av den med trasan ?
* Eller använda en blomsterspruta ?

Jag har aldrig använt linolja, men undrar har den UV skydd eller rötskydd så att skylten håller sig fräsh och inte gulnar ?

2. Hur många gånger / år ska man behandla den med linolja ?

3. När man behandlar...hur gör man och hur lång tid är torktiden ?

MVH
Morgan

Rå linolja torkar även den, det tar bara längre tid än kokt. Vissa menar att den ger bättre skydd pga molekylstorleken. Vanlig kokt linolja innehåller inga fungicider (antimögelmedel) och inget UV-skydd. Vill du ha en produkt med dessa så får du titta på teakolja. Nitor har en produkt t.ex:
http://www.alfort.se/varumarken/nitor/nitorkem/Sortiment/Kemi-Spray--Bat/NITOR/Oljor/Teakolja/

1. Har du möjlighet att doppa hela skylten över natten i linolja ger detta absolut bäst inträngning. Men annars går det att lägga på med vilken metod som helst. Jag gillar inte att tvätta penslar så jag brukar köra papper eller bomullstrasor. Det är viktigt att du sköljer trasorna med vatten innan du slänger dem för de kan självantända, jag brukar elda upp mina i kakelugnen efter appliceringen.

2. Du får behandla minst en gång om året, gärna två om du vill ha någorlunda bra skydd. Tyvärr kommer inte linolja ge ens nära samma skydd som båtlacken men det är enkelt att lägga ett nytt lager och linoljan slits snyggare än lacken (den flagar inte). Beroende på träslag kommer skylten gula och ändra färg. I takt med att linoljan slits bort så kommer skylten börja gråna och man får då slipa ner till trärent och olja om. Detta undviks med att olja ofta och rengöra skylten från alger/mögel med t.ex såpa innan varje ny inoljning.

3. Lägg på ett lager linolja flödigt och låt det torka in i låt säga 30 minuter. Sedan torkar du bort ej intorkad olja på ytan annars kan det bli blanka kladdiga fläckar. Låt stå över natten och lägg sedan på ny olja varje dag tills träet inte suger mer för bästa skydd. Kan du sänka ner skylten i olja över natten räcker det förmodligen med att göra det två gånger med en dags mellanrum för intorkning.

För bättre skydd kan du kolla på linoljelackprodukter som Le Tonkinois men även de kräver att du bygger upp 4-8 lager som båtlacken för bästa skydd.

Redigerat:
Hej

Tackar för svaren.

Oj visste inte att man var tvungen att köra flera lager........det jag var ute efter lite, var att på ett smidigt någerlunda snabbt och bra sätt behandla skyltarna.

Min tanke var kanske att eventuellt doppa ner skylten och låta ligga 30- 60 minuter och sedan låta den droppa av och torka.......men se där...riktigt så enkelt var det tyvärr inte :)

Helst av allt skulle jag vilja ha något som man kan spreja på...

Såg på länken om teak oljan att Nitor även har en teakolja på sprejburk, frågan är hur pass bra den funkar och vad är torktiden på den tro ?
Samt vad är priset på en sån tro ?

Någon som har en bra ide hur man kan behandla dom på ett smidigt och bra sätt ?

MVH
Morgan

Redigerat:
Tyvärr finns det inga ytbehandlingar som ger ett fullgott skydd utomhus i flera år med endast en behandling. Man får helt enkelt välja om man vill köra olja för att det är relativt billigt och enkelt att applicera men kräver mer underhåll. Eller köra polyuretanlack i 2-6 lager för maximalt skydd och minimalt med underhåll (tills lacken flagnar och då är det nedslipning till trärent som gäller).

Ett annat alternativ är att gå över till att använda träslag som inte kräver ytbehandling utomhus t.ex ipe, cumaro, teak eller ceder. Dessa blir dock även de gråa över åren ändå men det går långsammare än för furu/gran.

Om du vill korta ner torktider så kan du använda 2-komponents båtfernissa som även kräver färre lager än 1-komponents för samma skydd. Denna fernissan från International är övermålningsbar efter 6 timmar (vid 23 grader) och du behöver inte lägga mer än två lager på dina skyltar så de är klara på en dag:
http://www.yachtpaint.com/MPYACMDatasheets/Perfection_Plus_Varnish+swe+A4+Y+20100723.pdf

Hej

Tackar för svaret och tipset.

Det jag menade med att göra det fler gånger, var att man skulle lägga på ett lager olja och låta detta torka.
Sedan nästa dag lägga på lager igen...osv tills träet är mättat.

Eller räcker det med 1 omgång med olja, sedan låta den torka i ca 1 dygn...klart ?

Ja att man får upprepa behandlingen 2-3 gånger / år vet jag, när det gäller olja :)

Teakoljan från Nitor på sprejburk verkade smidigt......men man kanske kan ta och använda en blomsterflaska med ?

Bara spreja på och låta droppa av och torka ?
( tänkte hänga skylten så man kan spreja både baksidan och framsidan samtidigt )

MVH

Det är nog sant så som påpekas ovan att även rå linolja torkar så småning om, men en skillnad mellan kokt o rå är att det växer betydligt mer (mycket mer) svartmögel på ytor som oljats med rå linolja.
/Micc

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.