Jag håller på att bygga ett mindre fritidshus och planerar att behandla ytterpanelen med linolja eller kinesisk träolja. Är det någon som har erfarenhet av detta och i så fall vilka är erfarenheterna? Hur stor är åtgången per kvm och hur många gånger skall stryka på oljan? Hur förändras utseendet med tiden? Tacksam för synpunkter.

Är inte riktigt klar över hur du menar.
Är oljan tänkt som grundbehandling före målning med alkyd eller linoljefärg? I så fall kan jag starkt rekommendera Kinesisk träolja (Tungolja). Har sedan ca15 år använt Tungolja som grund vid så gott som all målning av trä utomhus, även vid "räddning" av tidigare målade flagande partier/detaljer med fantastiskt bra resultat. Tidigare återkommande "färgsläpp" har helt upphört.
OBS! har ingen erfarenhet av hur Tungoljan fungerar i kombination med moderna "plastfärger".
Köp olja av bra kvalitet, brukslösning är blandad med 50% baisamterpentin.
Ex https://claessons.com/internetbutik/linoljor-terpentin/kinesisk-tungolja
Olja en gång, absolut inte mer, oljan bildar film om den inte sugs in direkt och då riskerar du att efterföljande färglager inte fäster lika bra.
Har du tänkt oljan som enda behandling har jag ingen erfarenhet men utgår från att tungolja är ett bra alternativ ur hållbarhetssynpunkt. Tror dock att det kan vara svårt att få till det utseendemässigt då oljan bildar film bara där den inte sugs in (kan bli ojämnt även efter flera strykningar).

Tackar för dina synpunkter och din länk.
Jag har tänkt mig olja som enda behandling. Mitt mål är att huset ska ha rent träutseende. Har läst någonstans att man skall stryka på oljan flera gånger så att träet mättas.
Kanske någon annan har mer erfarenhet av detta.

OK. Kan tänka mig att det åtgår minst tre strykningar om man vill ha mättat över hela ytan.
Har vid något tillfälle köpt ren tungolja av bra kvalitet (blandat med terpentin själv) till bra pris från http://www.sorensfargkultur.se/ Verkar dock inte finnas i sortimentet längre enl hemsidan. Ring Sören, en pratsam och trevlig man som verkar ha koll på ytbehandlingar, han kan säkert ge råd.

Om man använder linolja så finns det två vägar.

Den ena med rå linolja. Den bildar inte film/lack. Ger sannolikt den mest genuina träkänslan. Dock behöver fasaden oljas om relativt ofta, just eftersom oljan inte bildar film utan kan avdunsta ut i luften.

Den andra är med kokt linolja, som bildar film/klarlack. Är linoljefärg utan pigment.

Jag var med och oljade en bod (något paket från Bauhaus, typ verktygsbod modell frigga) på ett lantbruk där jag arbetade. Vi gjorde ett långt kar och lät i omgångar virket ligga i hälften rå och hälften kokt linolja en dag eller två. Sen fick det stå och torka och monterades någon månad senare. Byggdes inte på gården så vet inte hur det ser ut idag men det kändes som en rejäl behandling!

M
Oldboy Oldboy skrev:
Om man använder linolja så finns det två vägar.

Den ena med rå linolja. Den bildar inte film/lack. Ger sannolikt den mest genuina träkänslan. Dock behöver fasaden oljas om relativt ofta, just eftersom oljan inte bildar film utan kan avdunsta ut i luften.

Den andra är med kokt linolja, som bildar film/klarlack. Är linoljefärg utan pigment.
Är det inte så att man i båtsammanhang kör med rå linolja några gånger först och sedan ett eller två lager kokt för att skapa ett yttre lager?

Vet ej. Är landkrabba, men tycker att de gamla träbåtar som finns kvar är fantastiskt vackra.

hsd
Linolja ska spädas med lite terpentin 5-10%
Linoljefärg är färdigblandad

hsd hsd skrev:
Linolja ska spädas med lite terpentin 5-10%
Linoljefärg är färdigblandad
nej. Linoljefärg av bättre kvalitet är aldrig utspädd. Den späds beroende på strykning och behov. Ofta 25-50% första strykning, halverad spädning andra och ytterligare halverad tredje. För båtar använder man ofta roslagsmahogny, dvs lika delar linolja, terpentin och tjära. Ang ts fråga så fråga en linoljefärg handlare, en linoljefärg är bara linolja + pigment, du kan köpa den utan pigment och följa samma tillvägagångssätt. Rätt gjort håller målningen 20-30 år utan problem.

• Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.