1 706 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Spikpistol till ytterpanel
Ska byta lite panel på huset, vi har stående lockpanel. Brädorna är 2cm tjocka och lockbrädorna är spikade i bottenbrädorna.
Har en kompressor hemma med följande specifikationer:
Funderar på att köpa denna spikpistol från Jula:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...kpistoler/tryckluftsdriven-spikpistol-071015/
Kommmer det att fungera eller är kompressorn för svag?
Har en kompressor hemma med följande specifikationer:
| Avgiven luftmängd | 80 l/min @6 bar |
|---|---|
| Genomlupen cylindervolym | 110 l/min |
| Luftanslutning | 1/4" |
| Arbetstryck | 6 bar |
| Max. arbetstryck | 8 bar |
| Effekt | 550 W |
| Tankvolym | 24 l |
Funderar på att köpa denna spikpistol från Jula:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...kpistoler/tryckluftsdriven-spikpistol-071015/
Kommmer det att fungera eller är kompressorn för svag?
Det kommer att fungera, men kompressorn kommer att gå oavbrutet och du riskerar att behöva hålla ned på takten när du spikar. När kompressorn går oavbrutet kommer den sannolikt överhettas och gå sönder. Små och billiga kompressorer har inte 100 % duty-cycle, och inte större kolvkompressorer heller för den delen. Jag avråder från att använda den kompressorn till panelspikning.
Jag hade testat. 24 liter ska ju vara fullt tillräckligt. Jag hade en lika liten men med 2kW motor och upplevde inte att den behövde gå speciellt ofta.
Du kommer förmodligen ganska snabbt märka om den inte orkar eller om den behöver gå oavbrutet.
Att spika panel är ju inte lika intensivt som att spika råspont tex.
Du kommer förmodligen ganska snabbt märka om den inte orkar eller om den behöver gå oavbrutet.
Att spika panel är ju inte lika intensivt som att spika råspont tex.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Jag har spikat en hel altan med en som ligger på 128L/min, och skulle säga att det är lite lågt... Får ibland vänta. Tror man brukar rekommendera 200+L/min till att spika, men dessa kompressorer ligger rent generellt på en helt annan ljudnivå
Tack för svar!
Det jag funderar på främst är ju avgiven luftmängd. Kompressorn ger 80L/min vid 6 bar som jag tolkar det. Spikpistolen vill ha 127,4L/min vid 6,2 bar.
Men det kan alltså fungera i alla fall? Det är i nuläget bara små mängder panel jag spika. Det jag är rädd för är att den inte kommer orka slå i spikarna hela vägen.
Det jag funderar på främst är ju avgiven luftmängd. Kompressorn ger 80L/min vid 6 bar som jag tolkar det. Spikpistolen vill ha 127,4L/min vid 6,2 bar.
Men det kan alltså fungera i alla fall? Det är i nuläget bara små mängder panel jag spika. Det jag är rädd för är att den inte kommer orka slå i spikarna hela vägen.
Den kommer orka slå i spikarna hela vägen men ibland kommer du få vänta lite om du skjuter många spik på kort tid. Men iaf för mig var det inte varit något problem när jag satte själv och ändå var tvungen att klättra upp och ner på stege, hämta nästa bräda osv.
Klicka här för att svara