3 979 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
Linje-begreppen i en detaljplan?
Blir lite förvirrad av linje-begreppen som används på en detaljplan. Jag har sökt massor men inte hittat någon begreppsförklaring där finns med exempel. Så jag har svårt få en riktig bild av dem.
Jag skriver nedan som antaganden för att förhoppningsvis få svar i form av korrigeringar på samma nivå som jag tänker, som jag då lättare kan förstå. Jag inser naturligtvis att de flesta av mina antaganden är fel
Linjen för planområdets gräns ringar in hela området som detaljplanen omfattar.
Linjen för användningsgräns ringar in tomten eller fastigheten, dvs oftast vad någon köpt och ser som "sitt". Ordet "användning" syftar just på detta, ägarens rätt till användning även om planbestämmelserna kan ställa krav. Ibland innefattar området prickmark som inte får bebyggas även om på någons tomt. Inom användningsgränsen så finns oftast bara en egenskapsgräns men skulle kunna vara flera om behövs olika egenskaper på olika delar av tomten.
Linjen för egenskapsgräns ringar in området med planbestämmelser, på plankartan tex ett område där får bara uppföra en huvudbyggnad med max två våningar och 120 kvm. Så P1, V2, osv gäller inom en egenskapsgräns. En tomt (inringad av användningsgräns) kan tex ha en egenskapsgräns och bortom den prickmark mot en lokalgata. Planbestämmelserna kan också ange att en huvudbyggnad måste vara parallel mot en egenskapsgräns eller ha en fasad i linje med den. Tex med syftet att från lokalgatan så ges ett lugnt intryck då de ligger vinklade lika och kanske också i linje med varandra. Och planbestämmelserna kan tex ange att inte får ha entre mot en egenskapsgräns.
Blir lite osäker här om planbestämmelser även kan sträcka sig över en egenskapsgräns, dvs om står att huvudbyggnaden måste vara 6 meter från väg så syftar på användningsgränsen? Eller anges alltid mot egenskapsgräns om finns sådan?
"Förgårdslinje" är bara ett annat namn för en egenskapsgräns som avgränsar prickmark och icke-prickmark, ofta då den del som får bebyggas och en trädgård som inte får bebyggas. I begreppet "inre förgårdslinje" så avser "inre" att den ligger på den egna tomten. Det är det vanligaste fallet så "inre" kanske inte skrivs ut i planbestämmelserna.
Vissa av linjerna ovan kan saknas om de sammanfaller, eller ritas på annat sätt.
Som sagt, jag förstår att det mesta är fel ovan, vore väldigt tacksam för att bli rättad!
kent
Jag skriver nedan som antaganden för att förhoppningsvis få svar i form av korrigeringar på samma nivå som jag tänker, som jag då lättare kan förstå. Jag inser naturligtvis att de flesta av mina antaganden är fel
Linjen för planområdets gräns ringar in hela området som detaljplanen omfattar.
Linjen för användningsgräns ringar in tomten eller fastigheten, dvs oftast vad någon köpt och ser som "sitt". Ordet "användning" syftar just på detta, ägarens rätt till användning även om planbestämmelserna kan ställa krav. Ibland innefattar området prickmark som inte får bebyggas även om på någons tomt. Inom användningsgränsen så finns oftast bara en egenskapsgräns men skulle kunna vara flera om behövs olika egenskaper på olika delar av tomten.
Linjen för egenskapsgräns ringar in området med planbestämmelser, på plankartan tex ett område där får bara uppföra en huvudbyggnad med max två våningar och 120 kvm. Så P1, V2, osv gäller inom en egenskapsgräns. En tomt (inringad av användningsgräns) kan tex ha en egenskapsgräns och bortom den prickmark mot en lokalgata. Planbestämmelserna kan också ange att en huvudbyggnad måste vara parallel mot en egenskapsgräns eller ha en fasad i linje med den. Tex med syftet att från lokalgatan så ges ett lugnt intryck då de ligger vinklade lika och kanske också i linje med varandra. Och planbestämmelserna kan tex ange att inte får ha entre mot en egenskapsgräns.
Blir lite osäker här om planbestämmelser även kan sträcka sig över en egenskapsgräns, dvs om står att huvudbyggnaden måste vara 6 meter från väg så syftar på användningsgränsen? Eller anges alltid mot egenskapsgräns om finns sådan?
"Förgårdslinje" är bara ett annat namn för en egenskapsgräns som avgränsar prickmark och icke-prickmark, ofta då den del som får bebyggas och en trädgård som inte får bebyggas. I begreppet "inre förgårdslinje" så avser "inre" att den ligger på den egna tomten. Det är det vanligaste fallet så "inre" kanske inte skrivs ut i planbestämmelserna.
Vissa av linjerna ovan kan saknas om de sammanfaller, eller ritas på annat sätt.
Som sagt, jag förstår att det mesta är fel ovan, vore väldigt tacksam för att bli rättad!
kent
Ja.K kboortz skrev:
Nej, här tolkar du in för mycket. Områden med olika användningar regleras genom användningsbestämmelser. Användningsgränsen definierar således ett område där det finns vissa användingsbestämmelser. Varken mer eller mindre.K kboortz skrev:Linjen för användningsgräns ringar in tomten eller fastigheten, dvs oftast vad någon köpt och ser som "sitt". Ordet "användning" syftar just på detta, ägarens rätt till användning även om planbestämmelserna kan ställa krav. Ibland innefattar området prickmark som inte får bebyggas även om på någons tomt. Inom användningsgränsen så finns oftast bara en egenskapsgräns men skulle kunna vara flera om behövs olika egenskaper på olika delar av tomten.
Egenskapsbestämmelsernas avgränsning kan redovisas med egenskapsgräns.K kboortz skrev:Linjen för egenskapsgräns ringar in området med planbestämmelser, på plankartan tex ett område där får bara uppföra en huvudbyggnad med max två våningar och 120 kvm. Så P1, V2, osv gäller inom en egenskapsgräns. En tomt (inringad av användningsgräns) kan tex ha en egenskapsgräns och bortom den prickmark mot en lokalgata. Planbestämmelserna kan också ange att en huvudbyggnad måste vara parallel mot en egenskapsgräns eller ha en fasad i linje med den. Tex med syftet att från lokalgatan så ges ett lugnt intryck då de ligger vinklade lika och kanske också i linje med varandra. Och planbestämmelserna kan tex ange att inte får ha entre mot en egenskapsgräns.
Egenskapsbestämmelsers avgränsning kan man ha valt att redovisa med en egenskapsgräns. Eller så valde man att inte göra det. Trots detta är egenskapsbestämmelserna gällande.K kboortz skrev:
Så tolkar jag det också.K kboortz skrev:"Förgårdslinje" är bara ett annat namn för en egenskapsgräns som avgränsar prickmark och icke-prickmark, ofta då den del som får bebyggas och en trädgård som inte får bebyggas. I begreppet "inre förgårdslinje" så avser "inre" att den ligger på den egna tomten. Det är det vanligaste fallet så "inre" kanske inte skrivs ut i planbestämmelserna.
Det kan nog hända i en äldre handritad plan.K kboortz skrev:
Klicka här för att svara