När Linda Hallgren i Karlstad köpte ett sjuttiotalshus, renoverade och fick sålt det med vinst såg hon en affärsmöjlighet. Här är tipsen om du också vill göra en småhusinvestering.

Du kan läsa artikeln här: Lindas första husköp ledde till affärsidé

Excel
Kul för dem, själv skulle jag dra öronen åt mig att köpa hus av dem. Ytskikt brukar vara de mindre problemen gällande 70-talshus

Dränering, värmesystem är oftast de viktigaste sakerna, men det kanske ingen bryr sig om så länge allt är vitmålat och stylat?

• Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Kul för dem, själv skulle jag dra öronen åt mig att köpa hus av dem. Ytskikt brukar vara de mindre problemen gällande 70-talshus

Dränering, värmesystem är oftast de viktigaste sakerna, men det kanske ingen bryr sig om så länge allt är vitmålat och stylat?
Det är sjuttiotalshus de har inriktat sig på och de nämner bara att de har koll på vilka de vanligaste felen i de husen är utan att fördjupa sig i det. Mig veterligen är riskkonstruktionerna som är specifika för sjuttiotalshus att isoleringen ligger ovanpå betongen i plattan och att man byggde in tryckimpregnerat virke. Fönstren var inte heller av någon höjdarkvalitet.

Det som inte nämns i artikeln är att bostads marknaden dom senaste åren gått spikrak upp.
Det är inte svårt att gå plus på något som ger
pengar av sig själv.
Finns flera program om detta på olika kanaler och räknar man med värdeökningen så går dom oftast gämt upp.

• Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Dessutom är det lite mer lurigt att köpa en fastighet från ett bolag. Vid tex ett dolt fel som bolaget inte kan betala så blir det konkurs och man får inga pengar. Detta bolaget verkar ju dessutom inte ha någon större verksamhet.

Köper man av en privatperson är chansen större att du får dina pengar även om det kan ta tid.

Redigerat:
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Tryckt virke va väl vanligt från 60 till 80-talet?
Har både grön Cuprinol å Kreosot i mina, byggt tidigt 60-tal.
Dok ligger dom på tjock tjärrpapp å är torra.
Så mycket har nog med förutsättningarna att göra, bor ute i skog med sandmark.
Har rivit ut krypgrunden som för övrigt va frisk å gjutit isolerad platta på mark inne i runt grundmuren. Spärra kreosot syllarna på insidan av huset med oljefärg just för lukten.
Sen har ja varit väldigt noga med å täta för inträngande lukt.
Men huset lär stå kvar efter ja har gått bort

Har Byggahus bytt motto?

Det heter fortfarande "Oberoende på konsumentens sida". Och förr var detta ett forum för nybyggare och bostadskuonsumenter. Är det nu en spelplan för byggmästare och entreprenörer? Inget nedlåtande i det. Det har säkert också sin publik, men medge att det är viss skillnad.

Nej. Jag vet att det är många privatpersoner som funderar på att köpa hus eller lägenhet på spekulation och undrar hur det går till. Jag tycker även att det är bra för den som ska köpa en bostad att veta vad det handlar om ifall bostaden du funderar på att köpa säljs av någon som ägt den bara för att sälja vidare med vinst.

• Gilla
leif_eriksson och 2 till
  • Laddar…
Aha! Typ djävulens advokat?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kunskap är makt, kalla det vad du vill ;)

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Jag kallar det för slutfasen i en bubbla.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Polos skrev:
Det som inte nämns i artikeln är att bostads marknaden dom senaste åren gått spikrak upp.
Det är inte svårt att gå plus på något som ger
pengar av sig själv.
Finns flera program om detta på olika kanaler och räknar man med värdeökningen så går dom oftast gämt upp.
Jag tror precis som dig.
Det är många som har i många år sysslat med bostadsförädling, renoverat och sålt med vinst, ofta i rent privat regi, men många även i företagsform.
De brukar berömma sig över hur lukrativt det har varit.

Men jag tror att den allra mesta vinsten har kommit genom den ständigt uppåtgående marknaden, detta pyramidspel.
Hade de gjort exakt samma köp, helt struntat i renoveringar och sen sålt orenoverat hade de gjort ungefär samma vinst. Det enda som kan funnits att hämta är skattevinsten på egen arbetsinsats, dvs det egna arbetet som man slipper momsa och skatta för, och sen bara kostar 22% i skatt på vinsten när man säljer.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Just detta räknade man på i en engelsk renoveringsserie om en renovering gav extra pengar eller om man bara fick tillbaka den generella uppgången av priset på bostäder. I flera fall visade det sig att man i princip inte fick något betalat för eget arbete man lagt ned när sedan bostaden såldes på nytt och några fick behålla bostaden pga att priset blev för lågt.
Det du får höra är bara de positiva resultaten och inte i jämförelse med den generella uppgången.

Denna avundsjuka!

Alla dessa kommentarer som bara syftar på att förminska dessa kvinnors framgång.. Och ni är alla bara ute och cyklar med argumenten..

Jag tror inte det har undgått någon att marknaden gått upp. Men av det som sägs och ges i artikeln så har marknadens uppgång knappast haft större betydelse.

Läser ni faktisk artikeln och reflekterar lite pratar de om att äga ett hus så kort tid som möjligt (i exemplet ges 1 månad). De pratar också om vikten av att hitta rätt objekt i förhållande till både marknad och skick. Detta är något som kräver kunskap.

Att ni sedan sitter här och säger att uppgången till största del beror på en generell marknadsuppgång är ju helt världsfrånvänt utifrån den information som faktiskt förmedlas i artikeln....

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Inte alls kritisk, enbart analyserande utifrån att ett mynt har två sidor. Lägger ingen aspekt på vilket kön personerna har och vilket jag tycker är mycket tråkigt att det nu tas fram av dig som en genusfråga med ett antal osakliga argument. Vi har haft argument utifrån att det finns funderingar och frågor kring själva affärsidén och dess påverkan av den generella uppgången men även ur lätt det är att låna pengar till låg ränta.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.