A AndersS skrev:
Inte alls kritisk, enbart analyserande utifrån att ett mynt har två sidor. Lägger ingen aspekt på vilket kön personerna har och vilket jag tycker är mycket tråkigt att det nu tas fram av dig som en genusfråga med ett antal osakliga argument. Vi har haft argument utifrån att det finns funderingar och frågor kring själva affärsidén och dess påverkan av den generella uppgången men även ur lätt det är att låna pengar till låg ränta.
Hej Ander med stort S, kan du vara snäll att förklara för mig hur jag gjorde detta till en GENUSFRÅGA, underbyggt med flera osakliga argument.

Jag skulle rekommendera dig att både läsa det du själv skrev och det jag skrev noggrant.

A Avle skrev:
Hej Ander med stort S, kan du vara snäll att förklara för mig hur jag gjorde detta till en GENUSFRÅGA
Den kan ju tyckas vara implicerat i ditt markerande att det handlade om just kvinnor :
A Avle skrev:
Alla dessa kommentarer som bara syftar på att förminska dessa kvinnors framgång

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den kan ju tyckas vara implicerat i ditt markerande att det handlade om just kvinnor :
KnockOnWood, Ander med stort S är nog en stor man som säkert kan försvara sina egna inlägg också. Men nu när du glidit in i diskussionen. Kan du visa vart jag i mitt inlägg jag "på ett mycket tråkigt sätt för fram en genusdebatt med ett antal osaklig argument" precis som Ander med stort S skrev?

A AndersS skrev:
Lägger ingen aspekt på vilket kön personerna har och vilket jag tycker är mycket tråkigt att det nu tas fram av dig som en genusfråga med ett antal osakliga argument. Vi har haft argument utifrån att det finns funderingar och frågor kring själva affärsidén och dess påverkan av den generella uppgången men även ur lätt det är att låna pengar till låg ränta.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det blir ju lite löjligt om samhällsdebatten är så infekterad att man inte får nämna ordet kvinnor utan att det ger svallvågor djupt in in själen hos vissa...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A Avle skrev:
KnockOnWood, Ander med stort S är nog en stor man som säkert kan försvara sina egna inlägg också. Men nu när du glidit in i diskussionen.
OK, det har jag ingen åsikt om, har missat det.
Men som du skriver, det borde nog Anders själv besvara.

Det var en liknande artikel för ett tag sedan, det var ungefär samma jargong. Avundsjukan bland byggahus läsare slutar aldrig att förvåna.

A Avle skrev:
Hej Ander med stort S, kan du vara snäll att förklara för mig hur jag gjorde detta till en GENUSFRÅGA, underbyggt med flera osakliga argument.
Jag skulle rekommendera dig att både läsa det du själv skrev och det jag skrev noggrant.
Om det är mig du avser så har jag AndersS.
Har läst det en gång och kommenterat, ser inte att ytterligare analys ger något nytt utan att det var du som tog upp genusfrågan och som redan i annat inlägg påvisats. Så jag tackar för mig i den här tråden. :)

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Programmet Property Ladder sysslar just med sådana som tjänar pengar på snabbt renovera ett hus och sedan sälja det. Där räknar de ut vinsten dels ur värdestegring på marknaden och dels i projektet som helhet. När marknaden gått ner har de stått där med osäljbara objekt i värsta fall. Så modellen är förenat med risk såsom med aktier.

• Gilla
MLA72
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Ganska säker på att du jobbar för "Låt oss se det positiva, och dunka i ryggen". Och därmed jobbar du emot, "kritiska röster".
Det är ofta så ser du att sanningen, och kritiken är ganska nödvändig för att kunna få förståelse för världen i ett långsiktigt perspektiv. Det handlar inte om avund utan om påpekanden.
Jag är väldigt kritisk, därför jag gör allt själv och inte använder hantverkare, men på just byggahus är det konstant negativt i kommentarsfält som dessa

Jag antar att de breddar kunskaperna när 70-talsvillorna i området börjar ta slut. För jag antar att de inte åker land och rike runt för att leta hus av specifik årgång som man kan göra en hacka på.

Om jag inte tycker en affärs idé inte håller så måste jag väl få säga vad jag tycker ?
Sådana här artiklar när man inte får all information är lite farliga, och jag vill inte att någon ska börja med samma affärsidé nu när marknaden vänt utan att tänka efter.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Så som det beskrivs i artikeln, så låter detta som en lite mer seriös affärsverksamhet, än många andra liknande upplägg som diskuterats. De verkar jobba snabbt, låter proffs göra byggjobbet, deras egen arbetsinsats verkar mera vara projektledning och att få till en säljande stil. Om det stämmer att de har objekten under kort tid, så håller inte min standardinvändning mot spekulativa renoverare, att värdeökningen ligger i tiden mer än det insatta arbetet.

Den snabba insatsen minimerar dessutom risken, ju kortare tid du äger desto mindre risk att pricka in en nedgång.

Att man (jag) sedan kan vara lite misstänksamma om kvaliteten på en spekulationsrenovering, är en annan sak. De kan göra vinst så länge någon vågar, eller är dum nog, att köpa spekulationsobjektet.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
De verkar jobba snabbt, låter proffs göra byggjobbet, deras egen arbetsinsats verkar mera vara projektledning och att få till en säljande stil.

Kopierat Property Ladder rakt av

C
S Squall Leonhart skrev:
Jag antar att de breddar kunskaperna när 70-talsvillorna i området börjar ta slut. För jag antar att de inte åker land och rike runt för att leta hus av specifik årgång som man kan göra en hacka på.
De verkar ju jobba lite bredare än med bara spekulationsrenovering, det är nog en god idé. Jag ser också ett uppenbart problem med "råvarutillgången" - såväl utbud, tajming och pris. Vet förvisso inte hur det är i Karlstad, men i många andra delar av landet är ju inte renoveringsobjekt direkt svårsålda. Det är sällan man ser några slutpriser med en vettig "renoveringspremie".

Då tror jag affärsmässigt mer på upplägget byggfirma som köper renoveringsobjekt som bostad till gästarbetare som sedan får jobba på huset när det är luckor mellan jobb. Säkert en hel del "överbilvet" material som hamnar på de byggena också. Då kan man räkna hem det även om man skulle sälja till förlust.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hennes firma har funnits i två år så det skulle vara intressant att veta hur många objekt dom köpt in och sålt under den tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.