Hej,

Jag och min fru överväger att sätta in i kamin i vårt 1½-planshus och en av de placeringar vi överväger är mellan vardagsrummet och hallen/kpr. på bottenvåningen. Kaminen hamnar då ganska centralt, den skulle gå att se från den del av vardagsrummet där vi har soffan, och dessutom skulle skorstenen gå fritt mellan takstolar/bjälkar och passera genom en klädkammare på övervåningen så att vi slipper se skorstensröret.

För bästa sikt och placering skulle dock en liten stump av hjärtväggen (inringat med röd ring i bilden nedan) i öppningen till vardagsrummet behöva tas bort. Öppningen skulle då ökas från 2,0m till cirka 2,3m.

bottenvaning.JPG

När jag tittar ritningarna och husets plocklista så verkar hjärtväggen vara reglad med 35x70 och CC 300. Ingen limträbalk eller stålbalk finns i plocklistan, dock finns en del 70x70, 70x220 och 70x95 specat i plocklistan för "mellanväggar och mellanbjälklag".

Utan att ha rivit, utan bara knackat och mätt på väggen så är det ganska precis 315mm på höjden där "balken" ligger. Kanske är det 70x220 + 70x95 som man spikat ihop och lagt upp?

Hur som, vad vore lämplig dimension på limträbalk och upplag för denna öppning om jag gör den modesta ökningen från 2,0 till 2,3m spännvidd på balken?

Eftersom det är 35x70 reglar och 10mm spån på vardera sida skulle jag såklart vilja hålla mig på eller under 70mm bredd på balken. Skulle 66x315 limträ vara ett alternativ? Lämpligt upplag för denna?

Huset är ett 1½ planshus från Umeå Prefab byggt 1979. Det har tillvalet takkupa och har därför två olika typer av takstolar. Dels vanliga takstolar och en något kraftigare variant vid takkupan. Jag har ritat in öppningen på 2,3m i bilden nedan som visar takstolarnas och bjälkarnas placering. De gulmarkerade takstolarna och bjälkarna är de som hamnar ovanpå min tilltänkta limträbalk. Upplagspunkterna för takstolarna är märkta med A / B / C.

TK-1 är en takstol för takkupa och 5-1 är en vanlig takstol. 4-1 är 45x220 till bjälklaget.

takstolar-pa-hjartvagg.jpg

För takstol TK-1 finns följande data:

Snölast: 2500 N/m^2
Vindlast: 700 N/m^2
Egentyngd yttertak: 180 N/m^2
Egentyngd innertak: 400 resp. 550 N/m^2

Upplagsreaktioner:
A: 14,2kN
B: 6,9kN
C: 14kN

Motsvarande data för "vanlig takstol", dvs. 5-1 finns följande data:

Snölast: 1500 N/m^2
Vindlast: 700 N/m^2
Egentyngd yttertak: 180 N/m^2
Egentyngd innertak: 400 resp. 550 N/m^2

Upplagsreaktioner:
A: 10,4kN
B: 6,3kN
C: 10,2kN

]Ytterligare ritningar:

overvaning.JPG
fasad.JPG

Länk för sektion i högre upplösning: https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/amqxznjclfeqlm.jpg

sektion-karrskogen.jpg

Av detaljritningen framgår att i öppningar ≤ 900 mm finns en bjälke som är 70x95 mm. Vad som finns i din nuvarande 2 m öppning har inte jag lyckats hitta. Kanske är det en 70x220 och en 70x95.

Det är inte helt enkelt att göra en exakt beräkning eftersom varannan golvbjälke även tar upp en viss taklast. Om man utgår från det ofördelaktigaste scenariot så skulle en limträbalk på 66x315 klara det med god marginal. Som upplag för balken skulle du kunna använda två limträstolpar, 90x90, som du klyver ner (= minskar lamellernas bredd) till 70x90.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.