Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Nu är startbeskedet också framme så till bul sätter bygget igång med både hus och garage och av då börjar också frågorna komma....
Jag tänkte själv bygga garaget och jag har frågat takstolstillverkare om de också kan hjälpa mig med limträbalkarna och pelarna för carporten, men det är ingen som direkt jublat över det. Det enda tipset jag fått är att man kan använda en 45*145 som knutbräda för att få större upplag mot husväggen eller kanske till och med slippa fälla in balken i väggen.
Garaget ska byggas i Västerås, snözon 2 och taket kommer att beläggas med betongpannor på råspont. All annan info finns på ritningarna.
Någon som kan hjälpa mig med beräkning av limträ och pelare (plint utförs av entreprenör så är det någon tryckberäkning han behöver för att dimensionera plinten rätt är jag tacksam för det också)
Jag tänkte själv bygga garaget och jag har frågat takstolstillverkare om de också kan hjälpa mig med limträbalkarna och pelarna för carporten, men det är ingen som direkt jublat över det. Det enda tipset jag fått är att man kan använda en 45*145 som knutbräda för att få större upplag mot husväggen eller kanske till och med slippa fälla in balken i väggen.
Garaget ska byggas i Västerås, snözon 2 och taket kommer att beläggas med betongpannor på råspont. All annan info finns på ritningarna.
Någon som kan hjälpa mig med beräkning av limträ och pelare (plint utförs av entreprenör så är det någon tryckberäkning han behöver för att dimensionera plinten rätt är jag tacksam för det också)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Just ja, om det har någon betydelse så kommer takstolar att sitta på cc1200 och beställs färdiga
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Tack för tipset! Ska slå dem en signal imorgon. Kanske är såpass att de kanske vill leverera takstolar också 😋Bödde skrev:
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur mycket sprickor i impregnerad limträpelare blir det med tiden?
Altan & Uteplats -
Använda limträpelare som balk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Limträbalk i stället för pelare
Byggmaterial & Byggteknik -
Limträpelare för avlastning av bärande vägg.
Byggnadsfysik -
Jacka ur limträpelare
Byggmaterial & Byggteknik