634 läst ·
2 svar
634 läst
2 svar
Använda limträpelare som balk?
Googlar och googlar men jag går bet.
Jag vill avväxla en konstruktion och funderar på om en liggande limträpelare 90x90mm skulle funka. Eller är pelarna konstruerade på ett annat sätt än balkarna?
Är det annars ett alternativt att skruvlimma ihop 2 st 45x95mm konstruktionsvirke? Spannet är ca 1,7 meter.
Jag vill avväxla en konstruktion och funderar på om en liggande limträpelare 90x90mm skulle funka. Eller är pelarna konstruerade på ett annat sätt än balkarna?
Är det annars ett alternativt att skruvlimma ihop 2 st 45x95mm konstruktionsvirke? Spannet är ca 1,7 meter.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Nu vet vi ju inte vad den är tänkt att bära, men spontant tycker jag att 90 eller 95 mm låter klent för den spännvidden. Men som sagt vad kommer att belasta den?
I princip tror jag att en limträpelare har ungeför samma hållfasthet som en limträbalk av samma dimension.
I princip tror jag att en limträpelare har ungeför samma hållfasthet som en limträbalk av samma dimension.
Har gjort en annan tråd om det men får inga svar. Verkar som att det funkar bäst att ställa många frågor som kan besvaras med JA eller NEJ baraH hempularen skrev:
Jag ska ersätta en alldeles för klen underarm (eller vad man ska kalla det i denna konstruktion) som suttit sedan -57. Så huset håller ju ihop, men den hade sjunkit ner. Så allt annat än 30 mm kommer vara starkare än det varit.
Och jag vill inte ha en megabalk där när allt annat uppenbarligen inte är byggt med liknande dimensioner.
Tacksam för input
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-byter-jag-ut-denna-underarm.547628/
Klicka här för att svara