5 859 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Limträ pelare direkt på betongplattan?
Vi håller på att te ner en bärande vägg och ska lägga en HEA 180 balk på 115x115 limträpelare. Den ena pelaren kommer placeras i en yttervägg och jag är tveksam till att ställa pelaren på syllen eftersom fibrernas styrka är betydligt lägre tvärsöver. Därför funderar jag på att kapa ur syllen för limträ pelaren. Undrar i detta sammanhang om det är ok att ställa en limträ pelare på betongplattan (solid platta i villa byggd 1988) men syll papp under för att hindra fukt? Man vill ju inte att pelaren börjar ruttna i änden ....
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ska du ta jättelaster?
Med rätt syllisolering kan i stort ingen fukt alls vandra upp, så du borde kunna vara lugn. Såvida inte syllen bredvid saknar syllisolering och du har befintliga problem med fukt?
Med rätt syllisolering kan i stort ingen fukt alls vandra upp, så du borde kunna vara lugn. Såvida inte syllen bredvid saknar syllisolering och du har befintliga problem med fukt?
Jag tror det rör sig om tillräckliga laseter för att inte ställa pelaren direkt på syllen, men det är bara ett antagande från min sida. Känns som om det skulle vara ett bättre alternativ att ställa pelaren på betongplattan med syllpapp under.
Har inte öppnat ytterväggen än men förmodar att syllen är korrekt monterad med syll isolering (syllpapp) etc. Och vi har inga problem med fukt / dålig lukt så vitt jag vet.
Har inte öppnat ytterväggen än men förmodar att syllen är korrekt monterad med syll isolering (syllpapp) etc. Och vi har inga problem med fukt / dålig lukt så vitt jag vet.
Om du är rädd för punktplasten kanske samma konstruktör som beräknat balk och pelare skulle kunna kolla på det?
Annars går det ju alltid att såga ut syllen och ställa pelaren på men ett alternativ kan ju vara att lägga ett plattjärn under limträpelaren mot syllen som fördelar ut lasten lite på en längre yta
Annars går det ju alltid att såga ut syllen och ställa pelaren på men ett alternativ kan ju vara att lägga ett plattjärn under limträpelaren mot syllen som fördelar ut lasten lite på en längre yta
Klicka här för att svara