Vi har valt en köksbänk i keramik och ska bestämma planlimmad eller undermonterad vask. Funderar på för och nackdelar kring valen. Bl a finns risk att skada stenen vid undermonterad t ex? Någon som har tips och erfarenheter?

D
Jag har haft två stycken undermonterade, tycker det är snyggast med undermonterade som dessutom är underfrästa men det går nog kanske inte att få på keramik.

BirgitS
Jag tycker det är snyggast med planlimmad där man inte ser skivans tvärsnitt.
Hur ser en utskärning i keramik ut, är färg/mönster genomgående genom hela skivan?

När det gäller risker med olika monteringsval så bör man väl få reda på det av säljaren innan man bestämmer sig. Keramik till bänkskiva är väl rätt nytt och inte så vanligt.

Ja, enligt säljare är det ju för och nackdelar med båda. Det är granitkeramik, med mönster över hela. Vi har landat i att det blir en planlimmad vask, även om båda varianterna är snygga.

D
Får man inte en skarv mellan disko och skiva uppe på skivan som med tiden blir ganska ful?

Alltså man tar disktrasan och drar ner ”spill” i diskhon då drar man över skarven?

BirgitS
D Derbyboy skrev:
Får man inte en skarv mellan disko och skiva uppe på skivan som med tiden blir ganska ful?

Alltså man tar disktrasan och drar ner ”spill” i diskhon då drar man över skarven?
Jag tycker inte att skarven är ful i vårt fall mellan nästan svart granit och rostfri ho efter 20 år i alla fall. Nu är väl i och för sig mörk sten och därmed svart silikon väldigt bra på det sättet men ändå.

D
Det går nog att få till snyggt men antagligen lite svårare än underlimmad. Där är ju fräsningen lite mer förlåtande.

Pratade igen med säljaren idag, och som sagt för och nackdelar men enligt honom så kan det lätt bli så att det samlas smuts i fogen vid planlimmad, och kan snabbt bli fult. Så då blir undermonterad i allafall för oss... alla dessa val... Tack för era synpunkter :)

D
Underfräst hoppas jag, mycket snyggare om det bara är en tunn kant vid vasken

Osäkert om det går på granitkeramik, skivan är 12 mm så blir ändå bara en liten kant.

D
Ahh snyggt! Ja men då blir det ju super

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.