Har limmat mina golvlister vilket fungerat ok. Skall nu sätta dit trekvartslister kan man limma dessa med sättlim?

det gjorde jag på min köksbänk mot väggen. Däremot var det knepigt att få dem att ligga på plats. jag spände fast dem med brädor mot väggen på andra sidan rummet, inte snyggt men det funkade (tills limmet torkat).

Sättlim funkar nog utmärkt, men jag tycker att limning av socklar och lister är mycket svårare och tar längre tid och en hel del kladd.

Jag spikar helst eller skruvar, sist jag provade på limning så blev jag tvungen att skruva ochså för att hålla listen på plats.

Bara för att göra det roligare ännu roligare så har uttrycket 3/4-list spridit sig i landet. Trodde i min enfald att det hette kvartslist. :-)

God jul på er från Lagavulin

Vad fan är en trekvartslist? är det som en rundstav där det saknar en kvartslist?

• Haha
Erik9005
  • Laddar…
Mikael_L
Kanske en list som sitter på trekvart ...?

Eller så har det med ett TVprogram att göra ... tro ... ? ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trekvart

I vilket fall så är ju limma lister en bra ide vid lättbetong, som är ett fanstyg att skruva eller spika i. Även vanlig betongvägg gör väl listarbete ganska drygt.
Men TS får väl hitta på något sätt att få listerna i spänn till dess limmet stelnat.

Är det trä bakom skulle jag inte tveka att spika med liten dyckert eller dyckertpistol.

trekvartslist måste ju vara en väldigt rundad ytterhörnslist ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.