3 065 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Limma stenar på våtrumsmatta
Vi vill göra om badrummet i vårt sommarhus och leker med lite olika idéer. Just nu är det en våtrumsmatta på golv och väggar i den ”hippa” färgen blå. Gissar att den är från slutet 90 eller början av 2000-talet. Inga sprickor eller skavanker finns på den utan intresset är helt enkelt att piffa till badrummet. Då detta är ett sommarhus (dock året runt-standard) vill vi helst inte lägga en förmögenhet på det heller och det används ju inte heller så ofta.
Så tanken är nu att vi målar väggarna, lägger nån typ av klinker på den befintliga mattan på golvet och så gör något speciellt vid själva duschutrymmet. Där skulle vi vilja ha ”vanliga” släta stenar på golvet samt limmade på väggarna i en yta av 90x90 cm.
Googlar men hittar inte att någon skulle ha gjort detta med att limma Sten på en vägg i våtutrymme. Kan ju vara för att det är en otroligt korkad idé, så därav lämnar jag över till er ”expertis”. Några tankar och idéer? Limma med pl400? Efter det foga med vanlig fog i de springor som blir? Smeta bruk på väggen och sedan trycka fast stenen? Eller ska man bygga en vägg som man sedan reser mot den befintliga efter att man satt fast stenen? Några idéer?
Så tanken är nu att vi målar väggarna, lägger nån typ av klinker på den befintliga mattan på golvet och så gör något speciellt vid själva duschutrymmet. Där skulle vi vilja ha ”vanliga” släta stenar på golvet samt limmade på väggarna i en yta av 90x90 cm.
Googlar men hittar inte att någon skulle ha gjort detta med att limma Sten på en vägg i våtutrymme. Kan ju vara för att det är en otroligt korkad idé, så därav lämnar jag över till er ”expertis”. Några tankar och idéer? Limma med pl400? Efter det foga med vanlig fog i de springor som blir? Smeta bruk på väggen och sedan trycka fast stenen? Eller ska man bygga en vägg som man sedan reser mot den befintliga efter att man satt fast stenen? Några idéer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Välkommen till forumet!
Det kan vara riskfyllt att sätta klinker på gammal våtrumsmatta eftersom fixet kan påverka mattan så mycket att den inte håller tätt längre.
Tyvärr är det inte heller säkert att våtrumstapetens lim orkar med att hålla fast tapeten mot underlaget med extra vikt i form av stenar.
Det kan vara riskfyllt att sätta klinker på gammal våtrumsmatta eftersom fixet kan påverka mattan så mycket att den inte håller tätt längre.
Tyvärr är det inte heller säkert att våtrumstapetens lim orkar med att hålla fast tapeten mot underlaget med extra vikt i form av stenar.
Om vi bortser från det första du skriver om mattans förmåga att hålla tätt pga fixen (vet du på vilken grund? Känner många plattsättare som gjort så, men nya rön kommer ju hela tiden) så är det just det du skriver som svar på stenar på väggen som jag själv funderar på.BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Om stenarna blir för tunga o mattan släpper, vad finns det för alternativ? vad bör jag använda för material att limma mot för att hålla fuktspärr på rätt nivå? Kan man ta bort mattan på väggen just den bit man vill göra detta på (själva våtutrymmet) för att sedan lägga nytt tätskikt på den delen av väggen? Eller måste då ALLT göras om? Notera att det inte är intressant att försäkringsbolaget ska godkänna det, men att vi heller inte vill bygga på oss någon vattenskada...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Det finns några nyare mattor som är godkända att använda som underlag för klinker. Jag har för mig att det är för att fix är rätt frätande.Voxan skrev:
Ingen aning, har aldrig hört talas om någon som vill ha vanliga stenar på väggen. Om inte annat så låter det väldigt besvärligt att hålla rent.Voxan skrev:
Kan vara mycket svårt att få något nytt tätt mot en gammal våtrumstapet.Voxan skrev:
De flesta som inte står ut med gamla våtrumsmattor och -tapeter målar dem.
Voxan skrev:
Vi vill göra om badrummet i vårt sommarhus och leker med lite olika idéer. Just nu är det en våtrumsmatta på golv och väggar i den ”hippa” färgen blå. Gissar att den är från slutet 90 eller början av 2000-talet. Inga sprickor eller skavanker finns på den utan intresset är helt enkelt att piffa till badrummet. Då detta är ett sommarhus (dock året runt-standard) vill vi helst inte lägga en förmögenhet på det heller och det används ju inte heller så ofta.
Sätt INTE kakel eller klinker på gammal plastmatta! Efter ett par år har betongfixet dragit ur mjukgöraren i plasten, och då spricker plastmattan under klinkerplattorna. Då blir det vattenskada deluxe. Har sett det hända i verkligheten. Var bara att riva ut allt.
Tips; det finns något som heter golvvinyl ( googla!) som man klistrar över tex plastmattor och får då ett ”nytt” golv.
Finns både för våta och torra utrymmen, och jag tror det finns för väggar också.
Finns både för våta och torra utrymmen, och jag tror det finns för väggar också.
Klicka här för att svara