Så, då var skivan delad. Första gången jag kapar något långt och med styrskena men det gick utmärkt. Ja förutom att snittet inte blev djupt nog så det blev lite extra hyvlande. Nu får de värma upp sig och sen ska det limmas efter konstens alla regler :-)

Två delade träskivor placerade på ett rött arbetsbord redo för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva fastklämd på arbetsbänk med styrskena och klämmor, redo för limning efter kapning.
Skapa konto
En träskiva delad längs med, med synliga sågspån och ett ofullständigt sågat snitt redo för limning.
Skapa konto
Delat trästycke med ett inte helt genomgående kap med styrskena.
Skapa konto

Hmmm....plan blev den men det är hål i fogen.

Antingen lyckades jag:
1. Vända på skivorna innan limning
2. Inte ha tillräckligt med lim
3. inte lyckats spänna åt det ordentligt

Går det att hälla i lim i den öppna fogen och få det att hålla eller måste jag börja om igen?

Ajdå, retligt!

Det är väl troligen inte alternativ ett som gäller så jag tror på nr tre. (Om du inte är ovanligt snål så är det få av oss amatörer som använder för LITE lim. ;) ) Mer lim i glipor och hål nu kommer inte att förstärka fogen nämnvärt nu dessvärre.

Har du tvingar/limknektar så det räcker tro? Ju fler desto bättre och det ska vara högt tryck.
I övrigt, om du orkar — såga upp fogen, hyvla om den (Frustrators tips är bra) och limma igen. Den här gången blir det säkert bättre.
Det handlar ju om en bordskiva och om ni inte alltid ska duk på den kommer eventuella defekter att vara uppenbara tyvärr. Jag skulle ge det ett försök till åtminstone.

Lycka till!
//Ronnie

C Celos skrev:
Hmmm....plan blev den men det är hål i fogen.

Antingen lyckades jag:
1. Vända på skivorna innan limning
2. Inte ha tillräckligt med lim
3. inte lyckats spänna åt det ordentligt

Går det att hälla i lim i den öppna fogen och få det att hålla eller måste jag börja om igen?
4. Skivorna va inte hyvlade bra nog för att få det glipfritt. Har du två halvor och dom är bra hyvlade behövs egentligen inte så mycket tryck för att dra ihop fogen. Torrpassade du innan limning och fick det glipfritt då?

Jag har handhyvlat ganska mycket i mina dar men ska villigt erkänna att jag hade haft svårt att få en så lång fog bra med handhyvel.

Då är nog det mest smidiga alternativet att köpa en ny skiva som Bauhaus får dela. Då blir det ju i alla fall ett rakt snitt :-)

Jag använde 4 limknektar (110cm längd på skivan) två ovanifrån och två underifrån samt cauls i vardera sida.

En fråga gällande caulsen, ska de vara helt räta eller svagt böjda i sidorna för att öka trycket i mitten?

Clamping cauls heter spännbitar på Svenska. I ditt fall så duger det troligen med raka reglar. Ett tips är att tejpa sidan du vänder mot limskarvarna med embalagetejp av plast. Då fastnar inte spännbitarna i limmet som skall tränga fram. En spännbit på mitten av skivan borde räcka. I ändarna kan du sätta en tving direkt mot fogen. En klots (tejpad enligt ovan) på ovansidan gör att du slipper märken och missfärgningar

Om du vänder skivan upp och ner när du klyver den med skena så får du inga urslag på ovansidan. Då kan du troligen limma ihop den utan att hyvla kanterna. Då stämmer vinkeln också. Tag det lugnt när du sågar så att inte klingan börjar vrida sig.

Fyra knektar räcker om ytorna är raka. Som @Ola C säger behövs inte jättemycket tryck om bitarna passar ihop från början.

För att fästa skivan mot underredet kan du använda möbelvinklar. Sådana har avlånga hål i bägge riktningarna för att skivan skall kunna röra sig när den sväller och krymper. Hittar du inte möbelvinklar så kan du använda vilken vinkel som helst men du borrar upp hålen mot skivan till 10-12 mm. Sedan använder du 5mm skruv och sätter en karosseribricka mellan. Då kan skivan också röra sig.

Mvh Findus

Tack Findus42 för bra tips och svenska namn på saker. Funderade faktiskt vad det kunde heta. Får fortsätta med detta projekt till helgen då dagens uppgift är att sätta upp väggskåp i köket :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.