personstar

Limma skiva till vardagsrumsbord...

1k läst  21 svar

1. C
    Medlem Nivå 2
    Vet inte om detta är rätt forum. Om inte så får moderator flytta den till rätta stället.

Jag har bara limmat ihop två bitar 38x110 cm vardera, inga plugg eller dylikt. Hade heller inte de bästa tvingarna så när det torkat så är skivan inte plan. Med undersidan uppåt så är delarna svagt uppåtböjda.

Spelar det här någon roll när jag ska skruva fast skivan i underredet?
    Kommer limfogen att spricka?
    Vore det bättre att jag sågade isär delarna, pluggade och limmar ihop igen?

Tacksam för tankehjälp till en nybörjare.

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 18
    Välkommen till möbelsnickeriforumet Celos!

Vad r det hur limmat ihop? Tjocklek? Bilder? Vad är det för underrede?

3. C
    Medlem Nivå 2
    Det är en 18mm Acaciaskiva från Bauhaus. Limmat med vanligt inomhus trälim.
    Underredet är i ek och till nuvarande bord där ekfaneren släppt.

Edit: gick inte att lägga in bilden i själva inlägget. Och tack för välkomnandet :)

20171227_204245.jpg

4. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Hur mycket diffar det?

Spontant kommer det nog inte att funka att bara skruva fast den, blir spänningar och kommer spricka på sikt tror jag.

5. C
    Medlem Nivå 2
    Diffar lite mer än 5 mm. Tror också att det inte kommer att hålla i längden. Då får jag chansen att leka med cirkelsågen och pluggschablonen (som jag inte har en aning hur den funkar, men det går säkert bra :-D )

6. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    Pluggar hjälper inte nämnvärt, snarare kan dom stjälpa om de inte är borrade exakt i vinkel. Det viktiga är att ytorna är hyvlade i rät vinkel och att du sätter tryck ovan/underifrån i limningen. Engelska ordet är clamping cauls, dom spänner du innan du drar ihop skivorna. http://www.mikes-woodwork.com/images/Cauls/Cauls-21.jpg

Behövs mer tryck i centrum kan du stoppa nåt tunt under caulsen där.

7. C
    Medlem Nivå 2
    Är Caulsen själva tvivlarna eller träbitarna som håller tryck rakt över? Behövs det inte tryck
    från sidan för att skivdelarna ska gå ihop?

8. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Rätt behöver inte vinkeln vara men de måste komplettera varandra. Dvs ena vinkeln+andra vinkeln = 180grader. Men om en är 60grader och andra 120grader envisas de med att glida vid limning om man inte har bra cauls.
    90 grader underlättar alltså. Men om man inte har en maskinhyvel och är nybörjare på handhyvling kan man spänna båda ämnena brevid varandra och hyvla dem samtidigt, när man sen 'viker' upp ena ämnet så komplettar vinklarna.

Redigerat 28 dec 2017 12:28
  9. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Träbitarna. Korrekt, du behöver tvingar både till caulsen och från sidan.

10. C
    Medlem Nivå 2
    Ja nån maskinhyvel har jag inte, lite svårt när man bor i lägenhet :)

Men då är jag med på hur jag ska göra. Blir till att såga upp limningen, hyvla, snickra till träbitar, limma och spänna både träbitarna och själva skivorna. Tur att jag är ledig :)

Pysslarn gillar
  11. P
    Medlem Nivå 10
    Det här kan säkert bli bra, ta det lugnt, tänk efter och var noggrann. Du har fått bra råd. Vi ser fram emot projektbilder efterhand. ;)

Lycka till!
    //Ronnie

12. C
    Medlem Nivå 2
    Bra råd har jag fått och det tackar jag för. En fundering, är det bättre att såga upp skivan i flera delar och limma ihop för att minska spänningen?

13. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Skivan är en limträskiva den tidigare?
    Isåfall nix, bara risk för fler fel :)

14. C
    Medlem Nivå 2
    Jepp en limträskiva. Då ska jag ge mig på det i helgen.

Såg på Youtube en hyvel med monterat anhåll (?) i 90 grader som gjorde att man hyvlade rakt.
    Det kan jag definitivt behöva. Någon som vet om det finns att köpa?

Tack för alla tips och råd. Lovar att återkomma med resultat och bilder :)

15. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Vet inte vart du köper men annars kan man göra ett:
    http://lumberjocks.com/mafe/blog/18498

Men tar inte så lång tid att träna sig till 90grader heller. Eller göra som jag beskrev med 'vik-metoden' då gör det inget om man är någon grad fel.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: