Vet inte om detta är rätt forum. Om inte så får moderator flytta den till rätta stället.
Jag har bara limmat ihop två bitar 38x110 cm vardera, inga plugg eller dylikt. Hade heller inte de bästa tvingarna så när det torkat så är skivan inte plan. Med undersidan uppåt så är delarna svagt uppåtböjda.
Spelar det här någon roll när jag ska skruva fast skivan i underredet?
Kommer limfogen att spricka?
Vore det bättre att jag sågade isär delarna, pluggade och limmar ihop igen?
Tacksam för tankehjälp till en nybörjare.
Jag har bara limmat ihop två bitar 38x110 cm vardera, inga plugg eller dylikt. Hade heller inte de bästa tvingarna så när det torkat så är skivan inte plan. Med undersidan uppåt så är delarna svagt uppåtböjda.
Spelar det här någon roll när jag ska skruva fast skivan i underredet?
Kommer limfogen att spricka?
Vore det bättre att jag sågade isär delarna, pluggade och limmar ihop igen?
Tacksam för tankehjälp till en nybörjare.
Det är en 18mm Acaciaskiva från Bauhaus. Limmat med vanligt inomhus trälim.
Underredet är i ek och till nuvarande bord där ekfaneren släppt.
Edit: gick inte att lägga in bilden i själva inlägget. Och tack för välkomnandet
Underredet är i ek och till nuvarande bord där ekfaneren släppt.
Edit: gick inte att lägga in bilden i själva inlägget. Och tack för välkomnandet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Hur mycket diffar det?
Spontant kommer det nog inte att funka att bara skruva fast den, blir spänningar och kommer spricka på sikt tror jag.
Spontant kommer det nog inte att funka att bara skruva fast den, blir spänningar och kommer spricka på sikt tror jag.
Pluggar hjälper inte nämnvärt, snarare kan dom stjälpa om de inte är borrade exakt i vinkel. Det viktiga är att ytorna är hyvlade i rät vinkel och att du sätter tryck ovan/underifrån i limningen. Engelska ordet är clamping cauls, dom spänner du innan du drar ihop skivorna. http://www.mikes-woodwork.com/images/Cauls/Cauls-21.jpg
Behövs mer tryck i centrum kan du stoppa nåt tunt under caulsen där.
Behövs mer tryck i centrum kan du stoppa nåt tunt under caulsen där.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Rätt behöver inte vinkeln vara men de måste komplettera varandra. Dvs ena vinkeln+andra vinkeln = 180grader. Men om en är 60grader och andra 120grader envisas de med att glida vid limning om man inte har bra cauls.Ola C skrev:
90 grader underlättar alltså. Men om man inte har en maskinhyvel och är nybörjare på handhyvling kan man spänna båda ämnena brevid varandra och hyvla dem samtidigt, när man sen 'viker' upp ena ämnet så komplettar vinklarna.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Ja nån maskinhyvel har jag inte, lite svårt när man bor i lägenhet 
Men då är jag med på hur jag ska göra. Blir till att såga upp limningen, hyvla, snickra till träbitar, limma och spänna både träbitarna och själva skivorna. Tur att jag är ledig
Men då är jag med på hur jag ska göra. Blir till att såga upp limningen, hyvla, snickra till träbitar, limma och spänna både träbitarna och själva skivorna. Tur att jag är ledig
Det här kan säkert bli bra, ta det lugnt, tänk efter och var noggrann. Du har fått bra råd. Vi ser fram emot projektbilder efterhand.C Celos skrev:
Lycka till!
//Ronnie
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Skivan är en limträskiva den tidigare?
Isåfall nix, bara risk för fler fel
Isåfall nix, bara risk för fler fel
Jepp en limträskiva. Då ska jag ge mig på det i helgen.
Såg på Youtube en hyvel med monterat anhåll (?) i 90 grader som gjorde att man hyvlade rakt.
Det kan jag definitivt behöva. Någon som vet om det finns att köpa?
Tack för alla tips och råd. Lovar att återkomma med resultat och bilder
Såg på Youtube en hyvel med monterat anhåll (?) i 90 grader som gjorde att man hyvlade rakt.
Det kan jag definitivt behöva. Någon som vet om det finns att köpa?
Tack för alla tips och råd. Lovar att återkomma med resultat och bilder
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Vet inte vart du köper men annars kan man göra ett:
http://lumberjocks.com/mafe/blog/18498
Men tar inte så lång tid att träna sig till 90grader heller. Eller göra som jag beskrev med 'vik-metoden' då gör det inget om man är någon grad fel.
http://lumberjocks.com/mafe/blog/18498
Men tar inte så lång tid att träna sig till 90grader heller. Eller göra som jag beskrev med 'vik-metoden' då gör det inget om man är någon grad fel.
