Jag är väldigt imponerad! Riktigt snyggt!
Vad spacklade du som du nämnde i inlägget ovan?

• Gilla
peterkz1
  • Laddar…
C carljohanbauhn skrev:
Vad spacklade du som du nämnde i inlägget ovan?
Tack! Jag limmade eklister utefter alla kanter och även om man trycker på ordentligt blir det glipor på den del ställen (hörnen bl.a.). På samma sätt med stavparketten där några bitar verkar ha dragit ihop sig någon mm. Spacklade med OSMO:s träspackel (för ek). Ser helt galet ut när man gör det (färgen är brun med inslag av senap). Men när det torkade och jag slipade igen så blev det perfekt. Man kan knappt se var man spacklat och det blir en homogen yta med övrigt trä.

Nu har jag precis rollat med 1/3 OSMO 3073 Terra och 2/3 OSMO 3062 och det verkar bli som jag tänkt mig. Lägger in bild imorgon när det torkat.

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt men tyvärr är jag ganska säker på att nya glipor kommer uppstå framåt vintern då det kommer torka ihop mer.

Så blir det säkert. Det är ju ett levande bord så gör inget om det blir lite skavanker.

P peterkz1 skrev:
Tack! Jag limmade eklister utefter alla kanter och även om man trycker på ordentligt blir det glipor på den del ställen (hörnen bl.a.). På samma sätt med stavparketten där några bitar verkar ha dragit ihop sig någon mm. Spacklade med OSMO:s träspackel (för ek). Ser helt galet ut när man gör det (färgen är brun med inslag av senap). Men när det torkade och jag slipade igen så blev det perfekt. Man kan knappt se var man spacklat och det blir en homogen yta med övrigt trä.

Nu har jag precis rollat med 1/3 OSMO 3073 Terra och 2/3 OSMO 3062 och det verkar bli som jag tänkt mig. Lägger in bild imorgon när det torkat.
Ja, lägg gärna in bild sedan!

Ok, här är slutresultatet. Nu får ingen använda det så permanent vaxduk på :-)

• Nylagt parkettgolv med synliga träådringar, fiskbensmönster och vacker ekfinish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nytt stort matbord i trä med fiskbensmönster, omgivet av svarta stolar i ett ljust rum.
    Skapa konto
  • Nylackat träbord med fiskbensmönster i ett ljust rum, inga dukar på.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat fiskbensparkettgolv i ek med träkant och svart matta vid kanten.
    Skapa konto
  • Gilla
OzzYan och 17 till
  • Laddar…
Har du fem eller sex ben undertill? Och är de lika "ekiga" som resten?

• Gilla
peterkz1
  • Laddar…
Åsa Lund
Wow vad läckert bord!

• Gilla
peterkz1
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Har du fem eller sex ben undertill? Och är de lika "ekiga" som resten?
Sex ben. Det är två svarta bordsunderreden från IKEA i massivt trä som monterats ihop.

Riktigt fint!
Är sugen att göra liknande som bänkskiva på köksö.

Tjocklek på plywooden?

• Gilla
peterkz1
  • Laddar…
C carljohanbauhn skrev:
Riktigt fint!

Tjocklek på plywooden?
Kul! Jag fick faktiskt idén efter att ha sett denna fina bänkskiva i ett kök:
Kök med eleganta ekparkettbänkskivor och planhyvlade eklist, designbelysning och modern inredning.
Skapa konto

Plywooden var vanlig 15mm och jag tror att ekparketten var 16mm. Eklisten var planhyvlad 15x43mm.

• Gilla
marallas
  • Laddar…
C carljohanbauhn skrev:
Riktigt fint!

Tjocklek på plywooden?
Ska tillägga att om du kan vänta till efter vintern så kan jag återkomma med info om hur det betett sig när den torra vinterluften gett det en omgång.

P peterkz1 skrev:
Ska tillägga att om du kan vänta till efter vintern så kan jag återkomma med info om hur det betett sig när den torra vinterluften gett det en omgång.
Gärna, tack! Och fin inspirationsbild på köket.

P peterkz1 skrev:
Ok, rådgjorde med snickare som tyckte att det var enklast att skruva (efter förborrning). Har gjort så nu och det verkar sitta som berget. Nästa steg är att fixa lister och sedan köra ytbehandling med hårdvaxolja.
Hej,

Jag ska påbörja en liknande uppdrag och undrar hur du exakt gjorde när du spikade parketten. Förstod inte riktigt.
Tacksam för svar.

mkap mkap skrev:
Hej,

Jag ska påbörja en liknande uppdrag och undrar hur du exakt gjorde när du spikade parketten. Förstod inte riktigt.
Tacksam för svar.
Jag skruvade dem. Förborrade från undersidan. Många skruvar runt om och ett fåtal i mitten. Limmade sidolisterna som håller ihop det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.