38 727 läst ·
64 svar
39k läst
64 svar
Limma massiv ekparkett för bordsskiva?
Jag är väldigt imponerad! Riktigt snyggt!
Vad spacklade du som du nämnde i inlägget ovan?
Vad spacklade du som du nämnde i inlägget ovan?
Tack! Jag limmade eklister utefter alla kanter och även om man trycker på ordentligt blir det glipor på den del ställen (hörnen bl.a.). På samma sätt med stavparketten där några bitar verkar ha dragit ihop sig någon mm. Spacklade med OSMO:s träspackel (för ek). Ser helt galet ut när man gör det (färgen är brun med inslag av senap). Men när det torkade och jag slipade igen så blev det perfekt. Man kan knappt se var man spacklat och det blir en homogen yta med övrigt trä.C carljohanbauhn skrev:
Nu har jag precis rollat med 1/3 OSMO 3073 Terra och 2/3 OSMO 3062 och det verkar bli som jag tänkt mig. Lägger in bild imorgon när det torkat.
Ja, lägg gärna in bild sedan!P peterkz1 skrev:Tack! Jag limmade eklister utefter alla kanter och även om man trycker på ordentligt blir det glipor på den del ställen (hörnen bl.a.). På samma sätt med stavparketten där några bitar verkar ha dragit ihop sig någon mm. Spacklade med OSMO:s träspackel (för ek). Ser helt galet ut när man gör det (färgen är brun med inslag av senap). Men när det torkade och jag slipade igen så blev det perfekt. Man kan knappt se var man spacklat och det blir en homogen yta med övrigt trä.
Nu har jag precis rollat med 1/3 OSMO 3073 Terra och 2/3 OSMO 3062 och det verkar bli som jag tänkt mig. Lägger in bild imorgon när det torkat.
Ok, här är slutresultatet. Nu får ingen använda det så permanent vaxduk på 
Riktigt fint!
Är sugen att göra liknande som bänkskiva på köksö.
Tjocklek på plywooden?
Är sugen att göra liknande som bänkskiva på köksö.
Tjocklek på plywooden?
Hej,P peterkz1 skrev:
Jag ska påbörja en liknande uppdrag och undrar hur du exakt gjorde när du spikade parketten. Förstod inte riktigt.
Tacksam för svar.