Hej
Jag ska lägga marksten i mitt redan byggda växthus, ca 30 kvm stort. Marken består av enbart grus och sten (vi bor på en rullstensås) så det är väldigt torrt där inne, exempelvis ingen tjäle just nu trots att vi har det ganska kallt. Jag har läst lite här och där förslag på att man kan limma fast marksten på tryckad 45x95 istället för att använda kantsten. Det verkar ju väldigt smidigt. Är det någon som har gjort något liknande? En fråga: Lägger man reglarna på högkant som en ram och limmar stenen mot den eller lägger man reglarna under och limmar yttre raden av stenarna ovanpå?

Förarbetet tänkte jag hålla till ett minimum. Gräva lite, jämna till, 3 cm sättsand, jämna till, marksten.

Varför hålla på med lim eller annat, när det finns en botten att lägga stenen på. Att ha något organiskt materiel mot mark skapar problem i framtiden. Så skippa allt och lägg stenen direkt i sand som jämnas ut. Stenen klubbas ner med en gummiklubba för att ligga stumt.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Ok men planen var att använda reglar istället för kantsten. Om jag inte använder något av dem finns det då inte risk att markstenen kan bli instabil i sidled?

Blanda lite en sand och betong runt om. Och fukta ner det så stabiliseras plattorna.
Jordfuktad betong tror jag det kallas.

raveper raveper skrev:
Blanda lite en sand och betong runt om. Och fukta ner det så stabiliseras plattorna.
Jordfuktad betong tror jag det kallas.
Kallas även för torrbruk och är i stort sätt vanligt cementbruk men bara något fuktad, används vid sättning av plattor i stället för fix. Det går att bygga lite högre med torrbruk plattans baksida blöts samt underlaget med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.