Hej! I trädgården har jag en gammal betongtrappa som ser risig ut och jag funderar nu på olika alternativ. Ett av dem är att gjuta på lite betong där det behövs och sedan klä trappan med marksten av betong, 210x140x50 mm. Är det görbart om jag använder rikligt med stenlim, t ex PU700, eller kan jag räkna med att stenar kommer att sprängas loss varje vinter på grund av vatten som rinner ner och fryser mellan och under stenarna?

Varför limma och inte gjuta in stenarna?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tänkte att det kanske ger mig möjlighet att göra ett moment i taget i lugn och ro, men jag vet inte.

Skärkarl Skärkarl skrev:
Jag tänkte att det kanske ger mig möjlighet att göra ett moment i taget i lugn och ro, men jag vet inte.
Jag tror du får bäst resultat om du passar på att gjuta fast dem. Observera dock att det finns en minimigräns för hur tunt man kan gjuta betong.

• Gilla
Skärkarl
  • Laddar…
P
Skärkarl Skärkarl skrev:
Om du känner dig osäker på att gjuta fast stenen, så kan du limma dom med naturstensfix som är godkänd för utomhusbruk…

https://ardex.se/produkt/ardex-x-32/

• Gilla
Skärkarl
  • Laddar…
Tack för svaren!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
wildeside
Varför kosta på marksten o limma eller gjuta fast dom, är det inte bättre att gjuta på en 5cm platta på hela ytan

wildeside wildeside skrev:
Varför kosta på marksten o limma eller gjuta fast dom, är det inte bättre att gjuta på en 5cm platta på hela ytan
Frugan vill ha marksten i skiftande nyanser på uteplatsen intill, jag tänkte att det kanske är snyggt om trappan matchar.

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
S
Casco Husfix funkar nog att fästa stenarna med

• Gilla
Skärkarl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.