scar69 skrev:
Mallen är fixad och det blev perfekt efter lite fixande och japansågen gick varm:)

Den nöp dock lite i vangen så jag slipade snittytan med musen tills den gled på plats med minimal springa. Är skitglad över att det gick bra och ska gå på i skarpt läge imorgon.

Synd att mallen inte kan användas till mer än ett steg då minsta lilla avikelse mellan stegen visar sig direkt.

Får jobba vidare utan mall på dom andra stegen för annars tar det nog för lång tid innan jag blir klar:)

Jag återkommer säkert med nya frågor och funderingar....
Låter bra:) Tänk på att inte ha för lite springa om din trappa/hus rör sig mycket.

Jag har inte en susning om hur mkt trappan rör sig men det kanske är en del då jag inte har en enda sten i huset, förutom grunden:)

Kanske ska öka springan lite då den för tillfället är uppskattningsvis 0,1-0,2 mm på vardera sida.

Tänk på att trä rör sig med tiden och har du en normalbred trappa kan steget lätt svälla så mycket med ökad luftfuktighet och orsaka knarr mot vangstyckena. Satsa på en större jämtjock springa och sedan latexfog. Gör du målade vangstycken samt latexfog är det svårt att avslöja latexfogen om du inte står på näsan i trappan.

Ett tips kan även vara att få till den perfekta passformen med en hyvel även om det är en del jobb

Knarrande trappa vill jag inte ha för då kan jag inte smyga ner när kidsen ska sova:D

Undrar hur mkt stegen krymper när dom kommer ut ur sina plastpåsar?

Då var första steget på plats. Tog en timme ungefär. Hade ju lite att fundera på vad jag skulle såga med. Det slutade med att det blev cirkelsåg för att dela stegen på mitten och japansåg till att få ut rätt längd.

Hoppas det går lie fortare fortsättningsvis när man blir varm i kläderna:)

Nu ska jag bara leta upp en barnvakt då lilltjejen kommer hem ifrån dagis så arbetet kan återupptas i eftermiddag:)

Hmm...såg att på ett steg så var nosen ca 1-1,5 mm kortare än trampytan. Vad tror du blir bäst, att försöka slipa ner överflödet längs hela kanten eller lägga kompassen en bit in så att man får såga av steget i båda ändarna?

Jag tror själv att det blir bäst att såga i båda ändar men är osäker. Hur hade du gjort?:)

scar69 skrev:
Hmm...såg att på ett steg så var nosen ca 1-1,5 mm kortare än trampytan. Vad tror du blir bäst, att försöka slipa ner överflödet längs hela kanten eller lägga kompassen en bit in så att man får såga av steget i båda ändarna?

Jag tror själv att det blir bäst att såga i båda ändar men är osäker. Hur hade du gjort?:)
Förstår inte riktigt hur du menar. Pratar du om det befintliga steget i trappan? En bild hade varit perfekt.

Nej, jag menar stepkit steget. Trappnosen på ett steg är ca 1mm längre än själva den ytan som man trampar på. Dom har tydligen slarvat lite i tillverkningen :)

Bifogar en bild på själva problemet.

Min fråga var om du hade lagt kompassen så att du fick såga steget i båda ändar pga missen i tillverkningen eller om du hade försökt slipa till problemet så att kanten var rak och fin redan i utgångsläget?

• DSCF3322.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom översta 15mm (trappnosen) är ca 1-1,5mm utanför ytan man trampar på ;o)

Då hänger jag med. Jag hade absolut lagt kompassen så att det blev sågning i båda ändar, det blir bäst resultat då. Dessutom kommer du snart att märka att många steg inte är riktigt 90° mot vagnstycket, vilket gör att det kommer att krävas sågning i båda ändar ändå.

För övrigt såg det ju slarvigt ut från Step-kit, har jag inte märkt av tidigare. Kolla så att steget i övrigt ser fint ut, utan skavanker etc.

Mmm...får nog såga i båda ändarna, får väl göra det ändå förr eller senare. Men det hade ju varit bra om man hade sluppit det på vissa steg.

Steget i fråga ska reklameras då trappnosen var full av hack. Den var även full av flis och borde ha stoppats i kvalitetskontrollen.

Det som känns lite surt just nu är att det är slarvigt monterat mellan trappnos och själva steget.
Verkar vara likadant på flertalet av stegen.
Det blir säkert bra i slutändan men jag hade högre förväntningar angående kvaliten:S

Nåja, steg nr. 2 ska påbörjas inom 30 minuter. Hoppas att även det blir bra:)

Då var man ren och fin efter 2 lagda steg till:)

Sågar nu stegen i båda ändarna pga den dåliga tillverkningen. Resultatet är jag jättenöjd med. Bättre än jag hade vågat hoppas på:D

Det tar lite tid och handsåga men det känns tryggt och man har bra kontroll över sakerna. Dock så har japansågen en tendens att hugga och hoppa. Det måste bero på att stegen är så fruktansvärt hårda för den gör det inte när jag provsågade i furu.

Nu är det bra ett steg kvar att lägga och det tar kanske några dagar innan jag får hem det. Hade ju en reklamation.

Sen är det ju förstås bakkantslisterna kvar men det är ju ingen större insats som krävs för det arbetet:)

Sammantaget så var det mycket lättare att lägga än jag hade vågat hoppas på och jag hade inte varit rädd för att göra det igen, jag var fruktansvärt orolig innan jag började :D

scar69 skrev:
Nu är det bra ett steg kvar att lägga och det tar kanske några dagar innan jag får hem det. Hade ju en reklamation.

Sen är det ju förstås bakkantslisterna kvar men det är ju ingen större insats som krävs för det arbetet:)

Sammantaget så var det mycket lättare att lägga än jag hade vågat hoppas på och jag hade inte varit rädd för att göra det igen, jag var fruktansvärt orolig innan jag började :D
Skönt att höra! Nu är vi såklart nyfikna på lite bilder!

Här kommer några bilder. Som sagt, det ska monteras ett steg till inom kort. Samt så ska bakantslisterna börjas monteras ikväll.

Slutligen så ska det upp en liten vit på vangen som sluter tätt mot panelen:)

Från början var det en furutrapp med heltäckningsmatta i stegen. Sprutmålade trappan i nov/dec och stegen åkte på plats nu:)

• DSCF3355.jpg
    Skapa konto
  • DSCF3353.jpg
    Skapa konto
  • DSCF3351.jpg
    Skapa konto
  • DSCF3352.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.