Hej,

Vi är på gång att köpa en duschhörna till vårt badrum hemma och hittade då ett alternativ som inte kräver att man borrar hål i kaklet vilket lät väldigt intressant. Istället så limmar man upp dom på väggarna. Dock så är jag fundersam över hur bra detta håller. Jag är intresserad av att höra om någon här har erfarenhet av att limma upp glasdörrar på väggen i badrummet.

Duschhörnan som jag hittade säljs av INR. Någon som har erfarenhet av den återförsäljaren?

http://www.inr.se/produkter/alternativ-tillval/borrfri-montering-av-duschvagg

Såg även att bauhaus hade ett borrfritt alternativ.

http://www.bauhaus.se/duschhorn-camargue-skargard-80x90-valj-profil-och-glasfarg.html

Har limmat upp mindre saker i badrummet så som handukshängare och liknande. Det har hållit bra än så länge. Men glasdörrar är en annan historia. Skulle vara väldigt intressant att höra från någon som gjort detta tidigare.

Redigerat:
R
ser inte att den från bauhaus är tänkt att limmas då de ingår skruv. Däremot så köpte jag glasväggar från Bauhaus själv. Skenan du fäster i väggen skruvas fast och tätas som vanligt med silikon. Lägger du sedan en silikonsträng längs skenan och kaklet sett inifrån duschen är de i princip omöjligt för vatten att nå dina infästningar.

Roland112 skrev:
ser inte att den från bauhaus är tänkt att limmas då de ingår skruv.
Om du tittar på valen som går att göra under konfigureringen så kan man välja till ett limkitt.

Tack för tipset om siliconet.

Vi limmade upp vår duschdörr för drygt ett år sedan med INR's limkit. Det håller än. Jag satte dock också lite silikon mellan väggen och skenan för att vatten inte skall ta sig ut ur duschen.
Limkitet består av lim och plattor med en gängad del på som limmas fast på väggen. Sen sätter man dit skenan med bricka och mutter. Väldigt smidigt.
Jag limmade upp duschstången också och den sitter också kvar.

Redigerat:
-RB- skrev:
Vi limmade upp vår duschdörr för drygt ett år sedan med INR's limkit. Det håller än. Jag satte dock också lite silikon mellan väggen och skenan för att vatten inte skall ta sig ut ur duschen.
Limkitet består av lim och plattor med en gängad del på som limmas fast på väggen. Sen sätter man dit skenan med bricka och mutter. Väldigt smidigt.
Jag limmade upp duschstången också och den sitter också kvar.
Intressant att höra. Hur smidigt kändes den att sätta upp med limkittet. Var det lika enkelt som det ser ut i deras reklamvideo?

Nu är det ett år sedan jag såg videon, men jo, det tycker jag. När jag väl fattade modet så var det väldigt enkelt.

-RB- -RB- skrev:
Nu är det ett år sedan jag såg videon, men jo, det tycker jag. När jag väl fattade modet så var det väldigt enkelt.
Hej, jag undrar hur det har gått med limningen av duschdörrarna, sitter de fortfarande uppe med limningskittet?

Ja, de sitter kvar. Inga problem alls.

• Gilla
mejner och 2 till
  • Laddar…
Det går även att använda andra produkter. Min duschvägg (aluminiumprofil) sitter enbart limmad mot kakel och tak med Casco Xtremefix.

• Gilla
rohah och 2 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Ja, de sitter kvar. Inga problem alls.
Hej igen, några år har gått. Sitter duschväggen kvar? 🤣

E Emce1 skrev:
Hej igen, några år har gått. Sitter duschväggen kvar? 🤣
De sitter kvar än idag. Inga problem alls.

-RB- -RB- skrev:
De sitter kvar än idag. Inga problem alls.
Då känner jag mig trygg med denna lösning, använde du allt som ingick eller förstärkte du ytterligare?

E Emce1 skrev:
Då känner jag mig trygg med denna lösning, använde du allt som ingick eller förstärkte du ytterligare?
Jag använde det som ingick i kitet men satte även en sträng silikon mellan skenan och kaklet. Mest för tätning men det är klart att silikonet även agerar som lim.

• Gilla
Emce1
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag använde det som ingick i kitet men satte även en sträng silikon mellan skenan och kaklet. Mest för tätning men det är klart att silikonet även agerar som lim.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.