Enklaste lösningen är att helt enkelt limma skivorna med fogskum, det sitter som berget och är okänsligt för fukt....

Billigaste kakelfix fungerar alldeles utmärkt ihop med EPS. Cellplasten ger efter om man försöker riva loss en skiva, men inte kakelfixet.

Jag limmade cellplastskivor underifrån mot ett betongvalv, med byggmax cellplastlim. Behövde inte ens stämpa upp dem, utan lade på ett par strängar och tryckte dit skivan under press i ett par sekunder.
De har suttit uppe ett halvår än så länge utan att ramla ner.

För 10 år sedan behövde vi en anslagstavla i fabriken för att hålla reda på vem som skulle bjuda på kaffe....jag tog en vanlig 50cm cellplastskiva och limmade upp den på en betongpelare med vanligt smältlim....den sitter kvar fortfarande.

Kapar tråden lite..

Samma problem men skivan (cellplast typ markisolering) skall limmas mot undersidan av ett brunnslock i alumnium. Kallt (fryser) och fuktigt (kondens) mao. Kanske "hushålllimmet" här hemma, dvs PL400, funkar?

Det är inte dricksvatten i brunnen, utan kopplingar till jordvärmen så ev giftighet spelar mindre roll.

mycke_nu skrev:
Kanske "hushålllimmet" här hemma, dvs PL400, funkar?
I ditt fall spelar det ingen större roll, men PL400 innehåller lösningsmedel om jag inte minns fel, och EPS ska inte limmas med något som innehåller lösningsmedel av naturliga skäl.

Tyresö skrev:
Jo självklart, men jag kan inte komma på något bättre där skivorna verkligen sitter fast.
Men det som "pinebar" meddelar om Sto byggklister är också ett bra alternativ - fast det kombineras alltid med dom gula brickorna som i mitt tidigare inlägg.

Annars kanske du kan göra några skenor som hållare som du borrar in i betongen - då blir det inte så mycket borrande. Använder du Jackon markskivor så blir det lättare att få en tät isolering.
Jag har skjutit skivor med bultpistol, men jag tror inte att det fanns så att det gick att skjuta mer än 10 frigga. Det gick snabbt, men var slitigt och att använda bultpistol för länge är inte bra, men om du ska göra det en gång på ditt garage så kan du kanske kolla med att skjuta det.
Det var någon special hylsa till pistolen, men det är väl bara att ringa ett maskinuthyrningsföretag och kolla med dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.