Hej!

Jag ska lägga 20 mm cellplast ovanpå mitt betonggolv. Vad för lim ska man använda då? Var inne på Uponor och Lk-system och tittade men blir inte klok på om det är ett lim eller ett golvspackel som är att föredra. Nån med erfarenhet av detta?

Tack på förhand ! /J

Finns cellplastlim byggmax eller essve Stenlim All-Round. Det är cellplasten som inte tål vissa limvarianter. Betong klara det mesta

H Håbbe01 skrev:
Finns cellplastlim byggmax eller essve Stenlim All-Round. Det är cellplasten som inte tål vissa limvarianter. Betong klara det mesta
Tack för svar. Jag har en följdfråga då jag inte limmat såna här ytor tidigare (ca 80 m2). Cellplastskivorna har jag skurit i 200x1200-bitar. Hur appliceras limmet, ska man dra strängar på skivan eller gör man det i betonggolvet och trycker till med skivan? Behöver man prima golvet inför limning?

Biltemas stenlim är nog bästa alternativet till så stor yta.

J jimmymcgill skrev:
Tack för svar. Jag har en följdfråga då jag inte limmat såna här ytor tidigare (ca 80 m2). Cellplastskivorna har jag skurit i 200x1200-bitar. Hur appliceras limmet, ska man dra strängar på skivan eller gör man det i betonggolvet och trycker till med skivan? Behöver man prima golvet inför limning?
Viktigast är att betong är riktigt torrt o dammfritt. Dra en sträng runt kanterna och nån i mitten

useless useless skrev:
Biltemas stenlim är nog bästa alternativet till så stor yta.
Hej, varför det, pga priset? Hur mycket bygger limlagret ? Eftersträvar så lågt som möjligt.

J jimmymcgill skrev:
Hej, varför det, pga priset? Hur mycket bygger limlagret ? Eftersträvar så lågt som möjligt.
Stenlimmet bygger ingenting om du trycker dit skivan. Däremot fyller det ut ojämnheter bra och är drygt om man använder pistol.

om jag skulle göra det så skulle jag köra med vanlig kakelfix och 6mm kam( om underlaget har inga ojämnigheter) självklart primer först.
jag har limmat cellplast så innan, på fasaden, och runt fönsterna. Den håller extremt bra.
. Du kan i alla fall prova limma 1 skiva som jag skrev och se själv vad du tycker.
onödigt att lägga stora pengar på speciella lim i detta fall tycker jag. lagt kakel och klinkers i bara 20 år så jag tror jag har lite erfarenhet

E elviskodzic skrev:
om jag skulle göra det så skulle jag köra med vanlig kakelfix och 6mm kam( om underlaget har inga ojämnigheter) självklart primer först.
jag har limmat cellplast så innan, på fasaden, och runt fönsterna. Den håller extremt bra.
. Du kan i alla fall prova limma 1 skiva som jag skrev och se själv vad du tycker.
onödigt att lägga stora pengar på speciella lim i detta fall tycker jag. lagt kakel och klinkers i bara 20 år så jag tror jag har lite erfarenhet
Tack för input. Jag är rädd för att jag gör precis som du skriver, väljer ett onödigt dyrt lim för en leverantör föreskrivit det. Om man lägger 6 mm kam, hur mycket bygger det när man tryckt dit skivan?

J jimmymcgill skrev:
Tack för input. Jag är rädd för att jag gör precis som du skriver, väljer ett onödigt dyrt lim för en leverantör föreskrivit det. Om man lägger 6 mm kam, hur mycket bygger det när man tryckt dit skivan?
6mm kam bygger ca 3 mm med en ny oanvänd kam applicerat unde 90 graders vinkel. mer trolig bygghöjd är 4-5 mm för en som är rädd att det ska inte hålla och vill inte spara på material ( det är du 😉)

Skojar lite, jag förstår du vill göra som tillverkaren rekommenderar.
I min erfarenhet så är det bästa alternativ att göra ett prov och testa ideen,
Jag också tycker det är mer viktigt med kvalitets primer än dyr fix, i ditt fall.
1.lägg primer dag innan och gör prov med vanlig fix samt flytfix på andra skiva brevid.
2.låt torka 2 dagar,
3.försök ta bort skivor.
Då vet du vad du får för resultat.
Lycka till

J jimmymcgill skrev:
Läste lite på Uponor och LK-system och den senare leverantören rekommenderar ett sånt här lim (eller fix verkar det heta :)), har du nån erfarenhet av denna variant?

Sid 12: [länk] CombiBoard EPS 1418305070.pdf?1761161660416

[länk]
Tyvärr inte, körde byggmax cellplastlim i veckan som sög fast bra trots lite fukt och ligger närmast bilavstånd

Tack för era svar. Jag landade i ett lim (Sikaflex 118) eftersom jag var rädd att ett fix bygger för mycket. Fick dessutom det för samma pris som Byggmax cellplastlim. Ska testa hur det blir i helgen. Trevlig helg!

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Nu har vi nästan limmat hela golvet. Köpte en tub på byggmax för att testa men den bet för långsamt så fortsatte med Sikas lim.

• Golvläggning med grått limmat material, två fönster i bakgrunden, och golvplattor delvis installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.