Tänkte göra ett försök att isolera min garagegrund i efterhand.
Det är en platta som står på plintar. Så min plan är att limma fast cellplast under garaget och sedan bygga för sidorna som idag är öppna. Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Det jag undrar är dock hur man på bästa sätt fäster cellplasten påundersidan av grunden.
Finns det lim som är starkt och snabbt nog? Eller är det något annat sättsom gäller?

Jag förstår att detta inte kommer att ge en 100%ig isolering, men det blir den 50% bättre så är jag mer än nöjd. Idag så har jag åtta grader med luftvärmepump och fortfarande is och snö på golvet.

Tyresö
Det finns färdiga gula plastbrickor och långa skruv som är gjorda just för att fästa frigolitskivor på väggar etc.
Jag tror inte lim kommer fungera mer än ett tag - sen kommer det att släppa.

Cellplastlim eller ett polyuretanlim?

Problemet blir nog att hålla press på skivorna. Ett gäng hemmagjorda skivhållare eller något motsvarande?

Tyresö: blir inte det ett himla jobb då alla skivor då måste borras fast i betong?

Lim vore ju det enklaste om man inte måste hålla det i press. Eftersom det handlar om ca60kvm så blir det ju ett ganska omfattande projekt i så fall.

Spruta in polyuretan. Den fäster sig själv i betongen.

Kamilenski: var vänlig utveckla. Låter intressant.

• Gilla
capybara och 1 till
  • Laddar…
Man gräver under, typ en remsa på 15cm under golvet och sprutar in det ämne som fogskum. Tydligen finns det företag som utför det. Och fukten biter inte i det. När det har härdat. sitter det där för alltid.

Det sväller under härdningen.

Ungefär som fogskum då eller?

Tyresö
tjommeost skrev:
Tyresö: blir inte det ett himla jobb då alla skivor då måste borras fast i betong?

Jo självklart, men jag kan inte komma på något bättre där skivorna verkligen sitter fast.
Men det som "pinebar" meddelar om Sto byggklister är också ett bra alternativ - fast det kombineras alltid med dom gula brickorna som i mitt tidigare inlägg.

Annars kanske du kan göra några skenor som hållare som du borrar in i betongen - då blir det inte så mycket borrande. Använder du Jackon markskivor så blir det lättare att få en tät isolering.

tjommeost skrev:
Ungefär som fogskum då eller?
Det är just detta. Men i stor behållare med ett större rör som blåser in!

Kamilenski: detta låter väldigt intressant. Ska absolut kolla upp det
Har du nån koll på vad det kan kosta att få det gjort?

Vet inte vad det kostar. Men ngn på forumet vet det. Försök söka på PU, PUR... Några har pratat om det.

Jag limmade frigolit på puts när jag isolerade sockeln på huset med Casco Superset. Har haft anledning att riva bort några skivor i och med en utbyggnad på huset, dom satt som berget. Limmet är segt nog att hålla skivorna på plats mer eller mindre själv, beror lite på temperaturen. Köp ett par tuber och prova om det funkar för dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.