Hallå forumet!
Som rubriken lyder.
Jag har aldrig använt en limfogfräs.
Exempelvis denna
http://www.lefeld.de/festool/zubeho... allt man behöver veta om limfogfräsar. MVH

Har inte kollat din länk, är det som i nedan bild?
ImageUploadedByByggahus.se1405921725.335886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kommer från boken
ImageUploadedByByggahus.se1405921744.347528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som innehåller många tips för fräs användning, bl.a. hur olika skarvfräsar används.

Kostar några tior (om jag minns rätt) som en Kindle bok.

Ja, samma koncep som din bild, som gissat så är det centrering och vändning som gäller.
Tack för tipset, ska se om jag hittar boken.
Hur bra fungerar det med handhållen fräs?

Skulle nog inte ge mig på detta utan en bordsmonterad fräs. Tror det blir svårt med noggrannheten med en handhållen om det ens funkar.

En anledning att skaffa fräsbord är ju alltid välkommet :D
Om det finns kontraprofil-varianter så föreställer jag mig att det skulle vara lättare att köra handhållet? Stämmer det tro. .?

Limfogfräsen är ju i sig en kontraprofilfräs. Centreringen är lika viktig i båda fallen, och jag tror att det är svårt att få till med handhållen fräs.

Nu till det väsentliga; Limfogfräsning är i de flesta fall helt onödig. Fördelarna är att man får styrning, vilket enkelt kan ordna på annat sätt, t.ex genom kexning, och att man får lite mer limyta, vilket kan vara bra om man limmar mycket svårlimmade träslag, tex teak.

Jag har med framgång limmat teak med vanligt pvac-lim. Man bör bara tvätta limytorna med aceton, precis före limningen. Snabbvuxen, odlad teak är lättare att limma, eftersom det har mindre oljeinnehåll och därmed mindre rötbeständighet.

Styrningen kan man som sagt ordna på annat sätt. Det vanligaste och enklaste är att man gör limfogen en aning i övermått och slipar eller hyvlar ned så att det blir plant. Jag använder Planopressar för limfog, vilket ger minimalt med efterbearbetning.

En limfogfräs har även nackdelen att man fräser bort en massa material, vilket ger mindre utbyte. Moderna limmer är så starka att någon extra yta inte behövs. Fogen är starkare än trät ändå.

Tackar för den digra genomgången.
Efterbehandling tänkte jag gärna slippa i detta fallet då det rör sig om att förminska en befintlig bordsskiva (alltså dela den och sedan foga ihop den) .
Kanske kexmaskin är en bättre väg ändå?

snyggsomfan skrev:
Tackar för den digra genomgången.
Efterbehandling tänkte jag gärna slippa i detta fallet då det rör sig om att förminska en befintlig bordsskiva (alltså dela den och sedan foga ihop den) .
Kanske kexmaskin är en bättre väg ändå?
Då kan du istället köra med en falsfräs och fälla on en plyfa eller masonit remsa nästan hela vägen, lämna snuttar i ändorna så ser det bra ut.

Tack för tipset där, det kanske är enklast så. Ger nog upp limfogfräsen iallafall..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.