9 423 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Lim till reparation Lamino fåtölj
Det gick bra att såga spåren. Satte med tving fast stommen med en träskiva och riktade upp den andra sidan med reglar så jag fick upp sidan jag sågar i lod. Var lite mickligt eftersom bordssågen har så litet bord, men jag fick till det. Får bygga ett större bord till den. Här är resultatet (Tips: Högerklicka på bilden och öppna i ny flik så får ni upp bilderna i full storlek):

Får se om det håller. Vet inte om jag behöver göra samma sak med ytterbitarna, men då är det nog bäst att inte såga rätt igenom för då blir det nog fult. Funkar nog att lämna nån centimeter kvar eftersom fåtöljen inte kommer svikta lika mycket.

Får se om det håller. Vet inte om jag behöver göra samma sak med ytterbitarna, men då är det nog bäst att inte såga rätt igenom för då blir det nog fult. Funkar nog att lämna nån centimeter kvar eftersom fåtöljen inte kommer svikta lika mycket.
Redigerat:
Jäkla smart tips med skruvarna där!! Det kan nog komma till användning vid andra projekt. Att såga för hand hade nog inte blivit lika bra som med bordssåg då jag inte är något vidare på att såga raktP Pettman skrev:Det skulle gå med en handsåg (typ en fintandad ryggsåg eller motsvarande japansåg, i nödfall borde även en bågfil fungera men kommer ta tid) men då får du vara noga med att dra bra linjer att såga efter och såga på spillsidan linjen. De linjerna kan du få till med ett improviserat strykmått. Till det improviserade strykmåttet behöver du två skruvar med försänkt skalle och en platt bit trä, dra i skruvarna så att kanterna på skallen ristar två streck på det avstånd från ena kanten på ramen på de avstånd du vill ha sidorna på spåret. Principen är samma som i denna video men du behöver två skruvar.
Sedan sågar du så nära du känner dig säker på att du klarar av att hålla dig på den sida linjen som ska bort. Träet som är kvar putsar du sedan bort med ett stämjärn.
Lite tips från en handverktygsentusiast.
Hej! Jag hittade det här på nätet! En bra genomgång!
https://www.glinterior.se/sv-SE/gor-det-sjalv/laga-delaminering
https://www.glinterior.se/sv-SE/gor-det-sjalv/laga-delaminering
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden