Vi har en ouppvärmd timmerstuga på vår tomt som vi kallar Lill-stugan. Jag vet inte riktigt hur gammal den är, men den har nog en hel del historia. I dagsläget fungerar den som sommarboende för familj och vänner som kommer på besök. Men den är i skriande behov av åtgärder. En del har redan gjorts - inte av mig - men det har varit lite olyckligt då det handlat om att man dragit in moderna dörr och fönster. Jag vill gärna att det ska bli något av ett byggnadsvårdsprojekt, även om jag inte på något sätt är rabiat.

En av de saker jag känner jag vill få bukt med först är att räta upp en hörnsten som satt sig. Men sen är det också så att golvet har rasat in underifrån. Jag funderar lite på hur jag ska gå tillväga och min fråga är om det här är en vanlig golvkonstruktion på hus från den här tiden? Som jag förstår det är det stockar som vilar på stenarna som håller upp ramen, och sen verkar det liksom som att golvet till viss del hänger i byglarna man ser på bilderna? Vad heter i så fal den här konstruktionstypen?

Jag får be om ursäkt på förhand för en kanske luddig beskrivning. Jag har ingen brådska att sätta igång, men jag vill gärna planera mitt arbete och vilka insatser och moment jag ska göra i god tid innan.

Jag har för kännedom den där boken ”Så renoveras torp och gårdar”, så hävningar till beskrivningar i den går utmärkt :)

• Gammal röd timmerstuga på stenfundament med moderna fönster och slitet plåttak omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat golv med stockar och stenfundament som visar tecken på sättning under en timmerstuga.
    Skapa konto
  • Gammal golvkonstruktion under timmerstuga med stockar som vilar på hörnstenar och synliga byglar.
    Skapa konto
  • Undervy av gammal stugas golvkonstruktion med stockar som vilar på stenhörn och hängande byglar.
    Skapa konto
Det är väl en torpargrund om jag inte är helt vilse och det som är i byglarn är väl bärlinor.

Om du lyfter huset för att räta upp hörnstenen så behöver du troligen räta upp bärlinorna i samma veva och se över blindbotten.

Har du bilder inifrån så man kan se hur det ser ut där golvet rasat?

Nej, det är en plintgrund och byglarna som är fästa i golvåsarna håller upp störar som trossbotten vilar på.

useless useless skrev:
Nej, det är en plintgrund och byglarna som är fästa i golvåsarna håller upp störar som trossbotten vilar på.
Bra, då fick vi ett korrekt svar. Störarna bör väl å andra sidan kunna rättas till om man lyfter huset för att flytta en av plintarna så man kan ordna till blindbotten/trossbotten?

Ser, nu när jag tittar närmare, ut som en av störarna har släppt från en bygel, kan det stämma?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.