3 538 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Ligger jag på gränsen?
Det har pratats här tidigare om vad som går att godta i "neddippning" vid start av maskiner m.m.
Har på senare (nu när det blivit mörkt och kan tänker på det) uppmärksammat att det dippar ganska bra hos mig.
Ett av tillfällena när jag uppmärksammat detta;
Jag belastar en av faserna med endast köksbelysning, (10A automat) och sedan kör jag igång vattenkokaren på 2200W som ligger på samma fas men separat säkring.. Då dippar spänningen från 237V till ca 228V alltså 9V skillnad och den ligger kvar där nere tills vattenkokaren är klar.
Vet ej om det kan inverka att huvudsäkringarna kan va på gång att gå eller så, jag har ej bytt en enda huvudsäkring sedan jag flyttade in men förre ägaren förbrukade en hel del.. Jag installerade en luftvärmepump de första jag gjorde ;D
Så vad tror ni, är detta ok? eller kan det bero på halvsletna huvudsäkringar... eller är det helt enkelt för "klen" eller sleten matning till huset?
Edit: det är alltså på belysningsgruppen det sjunker 9V.. har ej kollat vad det dippar vid vattenkokaren.
Har på senare (nu när det blivit mörkt och kan tänker på det) uppmärksammat att det dippar ganska bra hos mig.
Ett av tillfällena när jag uppmärksammat detta;
Jag belastar en av faserna med endast köksbelysning, (10A automat) och sedan kör jag igång vattenkokaren på 2200W som ligger på samma fas men separat säkring.. Då dippar spänningen från 237V till ca 228V alltså 9V skillnad och den ligger kvar där nere tills vattenkokaren är klar.
Vet ej om det kan inverka att huvudsäkringarna kan va på gång att gå eller så, jag har ej bytt en enda huvudsäkring sedan jag flyttade in men förre ägaren förbrukade en hel del.. Jag installerade en luftvärmepump de första jag gjorde ;D
Så vad tror ni, är detta ok? eller kan det bero på halvsletna huvudsäkringar... eller är det helt enkelt för "klen" eller sleten matning till huset?
Edit: det är alltså på belysningsgruppen det sjunker 9V.. har ej kollat vad det dippar vid vattenkokaren.
citactiva skrev:
Hur långt är du från en Transformator? Trafo i luft? Gammal? Blankledning för Låspänning på stolp ? Nedgrävd kabel? Area på servisledning? Upplever dina grannar på samma trafoområde som ligger före eller efter dig i matningsväg samma tendenser?
Vet ej hur långt jag har till transformator, det finns en transformator ca 500m från huset vet dock ej om jag matas från denna.. Jag har luftledning (isolerade kablar) till huset som endast går på 2 stolpar, därförinnan nedgrävd. Jag ligger sist på denna "slinga".Linjemontoren skrev:
Men om ja ställer frågan så här då... är det normalt? nu är det ju vid en last på 2200W som det sjunker hela 9V (ända fram till huvudsäkringen, mätte igår). Vad hade hänt i fallet om jag hade haft 25A huvudsäkringar och brassat på för fullt... det hade väl sjunkt under 200V
I PDF:en står det att "normalt bör spänningsfallet i installationen inte överstiga 4% av nominella spänningen."
4% av nominell spänning är 9,2 V. Citactiva har ett spänningsfall på 9 V.
Eller utgår man alltid ifrån den nominella spänningen? I så fall är ju spänningsfallet bara 2 V i citactivas fall.
4% av nominell spänning är 9,2 V. Citactiva har ett spänningsfall på 9 V.
Eller utgår man alltid ifrån den nominella spänningen? I så fall är ju spänningsfallet bara 2 V i citactivas fall.
Detta gäller I abonnentanläggning,. Inte TILL abonnent, där gäller andra regler. Förr var det iallafall 10%.
I huvudledning från servissäkring får det mest vara 2% spänningsfall. Men detta gäller som sagt efter servisen. Nätleverantören har helt andra regler att spela efter.
I huvudledning från servissäkring får det mest vara 2% spänningsfall. Men detta gäller som sagt efter servisen. Nätleverantören har helt andra regler att spela efter.
Klicka här för att svara