Jag tänkte fixa till akustiken i gillestugan genom att sätta upp akustikpaneler i form av stående ribbpanel, sådan som är monterad på fiberplattor. Skivorna är ca 240x60 och ska monteras stående. Tänkte även regla ut väggen 45 mm och isolera under akustikplattorna med stenull för att även dämpa lägre frekvenser.

Väggen som panelerna ska sitta på behöver alltså reglas upp med liggande reglar. Väggen är en innervägg i källaren, men murad eller av betong. Det blir såklart enklast att regla med 45*45 träregel fäst med betongplugg, men eftersom det är källare (som i övrigt är torr och fin och inte har några organiska material i konstruktionen) så kanske det är mer rätt med stålreglar.

Har ingen erfarenhet av stålreglar, men funderar på hur man lättast går till väga att montera sådana liggande? Funderar på om väggen kommer bli tillräckligt bra om man bara monterar u-profiler stående och sedan popnitar eller crimpar fast reglarna i dessa? Hade ju varit bra att slippa en massa hål i betongväggen och bara montera väggen fristående, men det kanske inte blir så bra hållfasthetsmässigt med stålreglar på fel håll så att säga?

Någon som har någon input kring detta? Skulle det vara ok med träreglar pga bara innervägg eller är stålreglar bäst och hur får man upp dessa horisontellt i så fall?

Tack!

Ingen som har några tankar kring att sätta stålreglar horisontellt på betongvägg?

Om du inte är den som är den så kan du alltid skjuts fast liggande reglar med en bultpistol eller limma med tex ess tack xtrmom du tror att det skulle fästa bra

Och angående träreglar så skulle jag personligen inte sätta det i en källare men självklart kan det fungera men frågan är bara hur länge, dock så har stålreglar en tendens att rosta över tid :confused:

Tack för svaren. Det blev så att jag satte träreglar ändå, med syllpapp mellan varje regel och vägg för säkerhets skull. Väggen är en innervägg så känns inte som det är några extrema fuktvandringar i väggen. Använde spikplugg för befästningen så det blev en jädra massa håltagning men reglarna sitter i alla fall.

• Gilla
Matlådan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.