Hej!
Jag har en badrumsfirma hemma som renoverar mitt badrum från -59.
Skulle vilja få lite input innan jag ringer dem på måndag om hur de valt att montera upp plywooden.
Existerande träreglar sitter med cc 33cm och är lite tunna, 70x28. Snickaren har då valt att kapa skivorna och sen sätta dem med skarvarna horisontellt och inte över en regel. Samt med 5mm mellanrum. Skruvat vertikalt på cc 20cm.
Finns det några fördelar med detta som jag inte förstår?
För det har ju tagit dem extra tid att kapa och jag betalar fast pris.
Firman är certifierade och ska bygga enligt Säkert vatten, men jag uppfattar inte detta som korrekt.

Gjorde likadant i min sommarstuga passade bättre med måttet på skivorna sen satte jag gipsen lodrätt i ditt fall är det väl enda möjligheten om man inte byter ut reglarna med femton mm plywood blir det väldigt stabilt inga problem

• Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
M Misterkokos skrev:
Hej!
Jag har en badrumsfirma hemma som renoverar mitt badrum från -59.
Skulle vilja få lite input innan jag ringer dem på måndag om hur de valt att montera upp plywooden.
Existerande träreglar sitter med cc 33cm och är lite tunna, 70x28. Snickaren har då valt att kapa skivorna och sen sätta dem med skarvarna horisontellt och inte över en regel. Samt med 5mm mellanrum. Skruvat vertikalt på cc 20cm.
Finns det några fördelar med detta som jag inte förstår?
För det har ju tagit dem extra tid att kapa och jag betalar fast pris.
Firman är certifierade och ska bygga enligt Säkert vatten, men jag uppfattar inte detta som korrekt.
Då gör dem helt enligt praxis. Liggande plyfa(minst 15mm) och stående gips. Ja man får använda vanlig gips i badrum. Genom att korsa alla lager så får man en stummare vägg.

• Gilla
Misterkokos och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Enligt säkra våtrumsväggen (säker vatten) är det egentligen inte okej. Tror det bara står att skarv ska vara över regel men jag har sett snickare lägga en remsa plyfa på baksidan över skarven tidigare och påstått det är minst lika bra som en kortling. (Finns också special plyfa med fals som inte behöver kortlas)

Om det funkar att göra så tror jag absolut men det skapar en svaghet om man av någon anledning råkar skruva precis i skarven.

Redigerat:
  • Gilla
Misterkokos
  • Laddar…
Tack för snabba svar, uppskattas.
Skönt att det inte är någon fara.
Ska ställa frågan till dem av nyfikenhet på måndag och nu har jag ner info med mig.

Rickard. Rickard. skrev:
Enligt säkra våtrumsväggen (säker vatten) är det egentligen inte okej. Tror det bara står att skarv ska vara över regel men jag har sett snickare lägga en remsa plyfa på baksidan över skarven tidigare och påstått det är minst lika bra som en kortling. (Finns också special plyfa med fals som inte behöver kortlas)

Om det funkar att göra så tror jag absolut men det skapar en svaghet om man av någon anledning råkar skruva precis i skarven.
Plywood som har en fals, den behöver inte skarvas?, håller på med mitt badrum nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.